وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد:
پیشنهاد سقف 400 میلیون تومانی وام مسکن
به گزارش مسکن گزین وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه میزان تسهیلات مسکن هفته آتی مشخص می شود، اظهار داشت: پیشنهاد ما برای سقف تسهیلات، 400 میلیون تومان در شهرهای بزرگ است.
به گزارش مسکن گزین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان فارس اظهار داشت: سفر به استان فارس به این علت برنامه ریزی شده است که گام های مشخصی برای رفع اشکال مسکن و شهرسازی در استان برداریم. استان دراین زمینه عقب ماندگی هایی دارد و البته پیشرفت هایی هم مشاهده می شود. به هر حال بعنوان استانی که بیشترین شهرهای کشور در آن قرار گرفته است و مساحت چشمگیری دارد، باید به استان فارس توجه گردد. آزادراه شیراز-اصفهان به زودی بهره برداری می شود وی افزود: در جلسه ای که پیش از سفر برگزار شد، سعی کردیم که بودجه ای برای حل مشکلات حمل و نقل استان در نظر گرفته شود. بودجه دولت محدود است و این واقعیتی است که در کشور وجود دارد. بدین سبب باید متناسب با این واقعیت گام های بزرگ برداریم. با تلاش هایی که انجام شد اعتبارات مناسبی برای پروژه های استان در نظر گرفته شد. همچون برای تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز که به زودی به بهره برداری می رسد. قاسمی اضافه کرد: پروژه بزرگ دیگری که جزو مشکلات استان است، محور شیراز-جم-عسلویه است که اعتبار مناسبی در مسافرت تصویب شده و راه اندازی باند دوم آن به زودی شروع می شود. تامین قسمتی از این اعتبار را سازمان مدیریت برنامه و بودجه تقبل کرده و اعتبارات دیگری هم برای این پروژه پیش بینی شده است. البته برای بخش های دیگر نظیر لار نیز اعتبار دیده شد. این اقدام می تواند برای استان گام خوبی باشد. هرچند خیلی از این پروژه ها در دست اقدام است اما تزریق این اعتبار می تواند سرعت خوبی را به این پروژه ها بدهد. فرصت بسیار خوبی برای استان به وجود آمده و باید تلاش نماییم از این فرصت به خوبی استفاده نمائیم. ما پیگیر دریافت منابع هستیم، اما در استان باید پیگیری شود که پروژه ها در زمانبندی مشخص تمام شود. ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به ساخت راه آهن شیراز-بوشهر اختصاص یافت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در مسافرت بوشهر رییس جمهور از قطعه دهم راه آهن شیراز-بوشهر بازدید نمود. این پروژه یکی از پروژه های بزرگ کشور است و باید بن بست راه آهن شیراز با وصل به بنادر جنوب کشور شکسته شود. در این سفر اجازه دادند حدود ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای این پروژه در نظر گرفته شده و پروژه فعال شود تا مدل مالی اصلی پیش بینی و باقی مانده اعتبار از روش های دیگر تامین شود. در مسافرت امروز رییس جمهور اعلام خواهد شد که این پروژه ادامه پیدا خواهدنمود. وی افزود: تقاضا دارم راهداری اقدامی را برای حل مساله راه های روستایی استان انجام دهد. اقدام خوبی که در بخش راهداری انجام شده با مصوبه جدید شورای اقتصاد منابع خوبی برای سال آینده در اختیار این بخش قرار داده می شود تا ۸ درصد باقی مانده از راه های روستایی استان نیز آسفالته شود. در مورد نقاط حادثه خیز باید اقداماتی انجام شده تا تلفات جاده ای کم شود. اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان برای حل این نقاط در استان در نظر گرفته شده که باید برای رفع نقاط مهم تر برنامه ریزی شود. برای سال آینده نیز اعتبار خواهیم گرفت تا این نقاط به صفر برسند. ما مسئول جان مردم هستیم. سال آینده باید مساله راه های روستایی آسفالت نشده و نقاط حادثه خیز در استان به کلی حل شود. این وزیر دولت سیزدهم با اعلان اینکه در بحث هواشناسی با پژوهشگاه هواشناسی استان فارس موافقیم، افزود: استان فارس باید بعنوان محوریت جنوب کشور در بحث هواشناسی قرار بگیرد، بدین سبب تمام پیشنهادات دراین زمینه را تصویب خواهیم کرد. در مورد شهرها و شهرک های جدید نیز اگر مصوبه ای در شورای عالی معماری و شهرسازی نیاز است، تصویب خواهد شد. نباید شهری در استان فارس داشته باشیم که مشکل زمین داشته باشد. توسعه شهر صدرا در ۴۰۰ هکتار نیز باید هرچه سریع تر صورت گیرد. ساخت سالانه یک میلیون مسکن حتما شدنی است وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مبحث مسکن اشاره نمود و اظهار داشت: ما تعهد کردیم که سالی یک میلیون مسکن در کشور بسازیم، هرچند کشور به بالای این مقدار نیاز دارد. خیلی ها فکر می کنند که این کار شدنی نیست، اما حتما شدنی است. حالا سالی ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور ایجاد می شود. این قسمتی از نیاز کشور است. قسمتی از این نیاز در روستاهای کشور است و بنیاد مسکن برای رفع آن تعهد دارد. بخش باقی مانده را ما باید بسازیم. در قانون جهش تولید مسکن برای دهک های یک تا ۵ زمین مجانی است و بطور قطع این مساله اجرا می شود. قانون جهش تولید مسکن که قانون بسیار خوبی است، اما الحاقیه ای نیاز است که یا بعنوان متمم قانون یا قانون بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارائه خواهد شد. این قانون امکان مسکن دار شدن مردم را فراهم نموده است. یک میلیون مسکن در اراضی کنار شهرها ساخته می شوند وی افزود: نباید برای ساخت مسکن در استان سقف تعیین نماییم. عددی که تعیین می شود، نیاز مردم است. هرچه قدر مردم نیاز داشته باشند باید مسکن بسازیم. اگر بخواهیم به برنامه زمانبندی برسیم، باید راه اندازی ۲ میلیون واحد مسکونی را شروع نماییم چون ساخت مسکن یک سال و نیم تا ۲ سال طول می کشد. حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را مردم می سازند و حدود ۱.۴ میلیون واحد مسکونی باید از طرف ما ساخته شود. در قانون به ما اجازه داده شده است که از زمینهای متعلق به راه و شهرسازی در درون و برون شهرها استفاده نمائیم. بدین سبب زمین هایی که در مجاورت شهرها هستند را الحاق شده در نظر بگیرید و ثبت نام برای راه اندازی واحد مسکونی در این زمین ها را شروع کنید. زمینهای متعلق به دستگاه های دولتی و عمومی نیز باید شناسایی شود. دستگاهها موظفند این زمین ها را در اختیار بگذارند و اگر این کار را نکنند ظرف دو ماه اداره ثبت مالکیت این زمین ها را به وزارت راه و شهرسازی منتقل می کند. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بعضی شهرها ۵۰ درصد از قیمت مسکن برای زمین است که در این طرح مجانی در اختیار مردم قرار می گیرد که جاذبه بسیار بزرگی است. تسهیلات در نظر گرفته شده در سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است و این عدد متناسب با تورم در سالهای آتی افزایش می یابد. هفته آتی در شورای عالی پول و اعتبار سقف وام تصویب خواهد شد. پیشنهاد ما در شهرها تا ۴۰۰ میلیون تومان و در روستاها تا ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان است. این مساله کاملاً محاسبه شده و از هفته آتی به بانکها ابلاغ خواهد گردید. برای اقشار ضعیف هم سود کم شده و هر سال بازپرداخت افزایش خواهد یافت. دولت به این اقشار بوسیله صندوقی که پیش بینی می شود، کمک خواهدنمود. عوارض صدور پروانه ساخت حهش تولید مسکن بر عهده دولت است وی افزود: ما وظیفه داریم بنا بر قانون جهش تولید مسکن خدمات مجانی به مردم ارائه دهیم. از محل منابع خودمان زیرساخت ها را ایجاد خواهیم کرد و برای گرفتن پروانه و مالیات تخفیف خواهیم داد. حالا ۴۰ میلیون تومان مالیات یک واحد مسکونی است که در این قانون این مالیات یک میلیون تومان پیش بینی شده است. هزینه پروانه ساخت را نیز دولت تقبل می کند. این بهترین شرایط برای توسعه راه اندازی مسکن در کشور است. بخش مسکن پیشران اقتصاد نیز هست. با شروع راه اندازی این واحدها همه کارخانه ها فعال شده و اشتغال ایجاد می شود. از طرف دیگر، بخش قابل توجهی از هزینه سبد خانوار متعلق به مسکن می باشد. بدین سبب این طرح می تواند معیشت مردم را نجات دهد. مسکن اولویت دارترین اقدام دولت می باشد و درحال ایجاد ساختار هستیم که بصورت آنلاین راه اندازی مسکن را پایش نماییم. بلندمرتبه سازی در شهرهای کوچک ممنوع شد قاسمی با اشاره به ضرورت پرهیز از بلندمرتبه سازی در شهرهای کوچک اظهار داشت: در شهرهای کوچک به دنبال ایجاد ارتفاع نیسیتم و زمین باید بصورت ویلایی به مردم واگذار شود. در شهرهایی که زمین کم نیست و کوچک است نباید اصلاً به سمت ارتفاع سازی برویم که مردم راحت زندگی کنند. آئین نامه فرم «ج» تغییر می کند / خانه دارهای سابق هم می توانند درخواست مسکن دهند وی ادامه داد: نشانی سامانه جدید ثبت نام مسکن هفته آتی بعد از تعیین عدد تسهیلات اعلام می شود که مردم بتوانند بصورت مشخص در آن ثبت نام کنند. نیاز به تغییراتی در فرم ج هست که به دنبال آن تغییرات هستیم. اگر کسی پیش تر خانه داشته و الان ندارد و اگر کسی ازدواج نکرده اما قصد ازدواج دارد نیز باید بتواند از تسهیلات بهره مند شود چونکه هدف ما این است که مردم صاحب خانه شوند. بدین سبب باید حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در استان فارس راه اندازی شود. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راه اندازی قسمتی از واحدهای مسکونی بصورت خود مالکی است که زمین و تسهیلات در اختیاز مردم قرار می گیرد تا خود واحدهای مسکونی خودرا بسازند. یک بخش از این واحدها نیز توسط پیمانکاران و انبوه سازان راه اندازی می شود. از این فرصت باید بهره برده و دانش و فناوری نوین ساخت مسکن را نیز وارد کشور نماییم. حالا در رده سوم فناوری قرار داریم و در جهان رده ششم و هفتم فناوری نیز وجود دارد. با برخی کشورها مذاکره کردیم که تکنولوژی جدید ساخت مسکن را وارد کشور نماییم و الان نمایندگان این کشورها در تهران حضور دارند. وی افزود: به دنبال آن هستیم که مشکلات مالکیت واحدهایی که مشکل مالکیت دارند را نیز حل نماییم تا کسانی که چندین سال است در این واحدها زندگی می کنند به زندگی در واحدهای خود ادامه دهند و واحدهای آنها تخریب نشود. ما خادمان مردمیم و باید مشکلات مردم را حل نماییم. قاسمی در آخر اظهار داشت: حمل و نقل زیرساخت توسعه کشور است. در بعضی کشورها ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را بخش حمل و نقل تشکیل می دهد. کشور ما که ژئوپلتیک خاص دارد و کریدورهای مختلفی در آن قرار دارد باید از این ظرفیت استفاده نماید. روش های تامین مالی باید متنوع شود تا طرح های بزرگ به اجرا در آید و باید از سرمایه خصوصی، چه داخلی و چه خارجی دراین زمینه استفاده گردد.
منبع: maskangozin.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب