به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از پروژه بهسازی و چهارخطه كردن محور هراز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای شروع به كار وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، یكی از برنامه های مهم و اولویت دار این وزارتخانه، ساماندهی محورهای منتهی به استان های شمالی تعیین شد كه بر مبنای این برنامه، مقرر گردید با عنایت به معضلات ترافیكی در محورهای شمالی، ۶ پروژه به عنوان ساماندهی این محورها طراحی و اجرا شود.
وی ادامه داد: نخستین پروژه، احداث بزرگراه قائمشهر - فیروزكوه بود كه بر مبنای آن، قرار شد این محور به صورت بزرگراه و چهارخطه از رودهن تا ساری اجرا شود.
به گفته خادمی، طول این محور ۱۸۵ كیلومتر از رودهن تا ساری تعریف شد كه هم اكنون، تنها ۳. ۵ كیلومتر از آن باقی مانده است. بخش عمده منطقه باقیمانده از چهار خطه كردن بزرگراه قائمشهر-فیروزكوه در محدوده شهرهای شیرگاه و زیراب است كه شامل منازل و مغازه های واقع در مسیر پروژه می گردد كه برای تملك این واحدها، ۳۰ میلیارد تومان نیاز است و در صورت تامین این مبلغ، پروژه ۴ بانده كردن محور قائمشهر - فیروزكوه تا آخر امسال به آخر خواهد رسید.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور تصریح كرد: كل این پروژه، ۵۲۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد كه در سال ۹۵، معادل ۱۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۴ صد میلیارد تومان برای احداث این بزرگراه هزینه شد.
وی در ادامه محور دیگری از پروژه های ساماندهی جاده های شمالی را ذكر و خاطرنشان كرد: محور دیگر، هراز است كه ۴ بانده كردن آن از سال ۸۹ شروع شده بود و بخش عمده كار از سمت استان مازندران در حال انجام بود؛ ولی این پروژه به كندی انجام می شد؛ اما در دو سال اخیر، ۱۵ كیلومتر از محور را چهارخطه كرده ایم كه در مجموع، هم اكنون ۵۵ كیلومتر از محور هراز چهارخطه است؛ اما به صورت منقطع طراحی شده است.
خادمی، با اشاره به اینكه این محور از اهمیت بالایی به علت توریستی بودن آن برخوردار است، تصریح كرد: باقیمانده این مسیر شامل ۴۵ كیلومتر از جاهای سخت محور می گردد كه ۵۰۰ میلیارد تومان برای تكمیل آن نیاز است. همینطور در این مسیر، ۱۸ كیلومتر تونل، ۳ كیلومتر پل خاص و ۳۳ كیلومتر دیوار حائل برای جلوگیری از ریزش كوه ها با هزینه فراوانی بوجود آمده است؛ علت كندی كار هم محدودیت یا توقف ساخت پروژه به علت پرخطر بودن و پرترافیك بودن این مسیر در تعطیلات یا آخرهفته ها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد آزادراه تهران-شمال هم اظهار داشت: در دو سال اخیر تصمیم گرفته شد چینی ها به عنوان پیمانكار این پروژه، به طور محدود در بعضی قسمت ها فعالیت كنند و بخش عمده پروژه به پیمانكاران ایرانی واگذار شود كه در نتیجه در طول دو سال قبل پیشرفت فیزیكی احداث قطعه یك آزادراه تهران-شمال از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش پیدا كرد.
وی، ۱۵ درصد باقیمانده را شامل روسازی بتنی، روشنایی تونل ها و ساخت سقف كاذب برای نصب دریچه و موتور دستگاه های تهویه دانست.
معاون وزیر راه در پاسخ به پرسشی درباره سرعت بتن ریزی برای احداث رویه بتنی آزادراه خاطرنشان كرد: هم اكنون در آزاد راه اصفهان-شیراز روزانه به طول ۶۰۰ متر و به عرض ۸. ۹ متر و به ضخامت ۲۹ سانتیمتر عملیات بتن ریزی انجام می گردد.
خادمی، درباره علت كندی پیشرفت پروژه تهران - شمال تصریح كرد: منطقه البرز به لحاظ زمین شناسی سخت ترین حالت و در نتیجه، مشكل ترین سازند مربوط را دارا است؛ از آنجایی كه امكان لغزش زمین و یا ریزش كوه در این منطقه بسیار زیاد است، عملیات اجرایی پروژه با سرعت كمی انجام می شود؛ چراكه مسیر ساخت این آزادراه از نظر زمین شناسی در همه نقاط یكسان و یكنواخت نیست و هر بخش مطالعات زمین شناسی و عملیات راهسازی مخصوص به خویش را دارد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه در مورد ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال هم اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعه ۲ به طول ۲۲ كیلومتر شروع شده كه این قطعه به ۵ بخش تقسیم شده و هر بخش به پیمانكار جداگانه ای واگذار شده است.
خادمی با اشاره به اینكه ساخت آزادراه تهران-شمال تا به حال ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، تصریح كرد: برای تكمیل این آزادراه ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه نیاز است. همینطور ساخت تونل ۶ كیلومتری البرز در حال انجام است كه ۱. ۶ كیلومتر آن باقی مانده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یكی دیگر از محورهای منتهی به شمال را كه از سوی شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در دست انجام است، محور قزوین-الموت-تنكابن عنوان كرد و اظهار داشت: ساخت این جاده كه از محورهای جدید كشور به حساب می آید، با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیكی در حال انجام بوده و برای تكمیل آن، ۲۰ كیلومتر تونل باید ساخته شود، ضمن اینكه هزار میلیارد تومان مبلغ به عنوان هزینه اجرای پروژه برای تكمیل آن نیاز داریم؛ در عین حال سرعت استاندارد در این محور ۹۰ كیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
خادمی درباره محور قزوین-رشت خاطرنشان كرد: ساخت این محور به صورت آزادراه و به طول ۱۳۸ كیلومتر طراحی شده بود كه در ابتدای دولت یازدهم، تنها ۱۱ كیلومتر آن باقی مانده بود، اما همین ۱۱ كیلومتر به دلیل سختی كار در منطقه منجیل، هزینه ای معادل ساخت كل پروژه را شامل می شد. به همین دلیل، به دلیل سختی كار این ۱۱ كیلومتر را به دو مرحله تقسیم كردیم و اولویت ما، ساخت مرحله اول به طول ۳. ۲ كیلومتر بود كه این مرحله با ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرایی گردید؛ همینطور ۸ كیلومتر باقیمانده نیز، ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و قرار است باند رفت این آزادراه از خارج شهر منجیل و باند برگشت از داخل رودبار و منجیل باشد تا مردم بتوانند محصولات خویش را به مسافران عرضه كنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره محور هراز تصریح كرد: از راندمان كار راضی نیستم، باآنكه علت آن محدودیت منابع است كه نمی توانیم سرعت پیشرفت پروژه را بالا ببریم.
وی تصریح كرد: قرار است به مردم به جای تملك اراضی اسناد خزانه اسلامی بدهیم كه سود سالیانه آن ۸ درصد بوده و تا حدودی مردم به فروش اراضی خود راغب تر شده اند.
خادمی با اشاره به اجرای ۱۶ پروژه آزادراهی در ۱۰ محور به طول هزار و ۱۸۰ كیلومتر در كل كشور ادامه داد: همینطور ساخت دو هزار و ۴۱۰ كیلومتر دیگر هم در دست مطالعه داریم كه با ساخت این آزادراه ها، سهم آزادراه از كل جاده های كشور به دو درصد می رسد كه بسیار كم است، بنابراین دولت مصوبه داده كه بزرگراه ها را به آزادراه تبدیل كنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در بخش ریلی اجرای ۲۲ پروژه را به طول ۳۴۳۰ كیلومتر در دست اجرا دارد اظهار داشت: امسال ۹۱۹ كیلومتر ریل به بهره برداری می رسد و در كنار این پروژه، ۹۰۰ كیلومتر ریل دوم در دست ساخت داریم. همینطور تا آخر سال جاری، علاوه بر همدان، سه مركز استان دیگر شامل كرمانشاه، ارومیه و رشت به شبكه ریلی متصل می شوند. هم اكنون راه آهن همدان به بهرداری رسیده و گرچه به كرمانشاه رسیده اما بعد از رفع عیوب تا دوماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید. ضمن اینكه ارومیه هم تنها سه كیلومتر از طریق آهن آن باقی مانده و ۳۲ كیلومتر هم از طریق آهن رشت در دست احداث است تا تكمیل شود. به قول خادمی راه آهن میانه بستان آباد به طول ۱۳۵ كیلومتر هم در دست احداث است كه ۶۵ كیلومتر از این مسیر ریلی باقی مانده است. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: ۱۵۰ هزار تن ریل با استفاده از فاینانس از هند وارد شده كه با سرعت ۱۶۰ كیلومتر بر ساعت سازگار است. خادمی كل راه های در حال ساخت در كشور را ۷۵۰۰ كیلومتر دانست و خاطرنشان كرد: سالانه ۱۵۰۰ كیلومتر انواع راه به دستگاه های بهره بردار تحویل می دهیم.