كمتر از ۲۴ ساعت دیگر انجام می شود؛

افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران بعد از 13سال انتظار

افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران بعد از 13سال انتظار مسکن گزین: تنها کمتر از یک روز تا افتتاح بزرگراه شیراز_ اصفهان باقی مانده، اَبَرپروژه ای که بعد از 13 سال انتظار مقرر است با حضور رییس جمهور بصورت رسمی به بهره برداری برسد.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، طی هفته های اخیر خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به جزییات افتتاح طرح بزرگراه شیراز _ اصفهان، اظهار داشت: اوایل مهر آماده بهره برداری از بزرگراه شیراز اصفهان هستیم و این آزادراه، طولانی ترین آزاد راه کشور است که بصورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی می رود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه اشاره کرد: این بزرگراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت می کاهد و پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
خادمی با اعلان اینکه این بزرگراه تکمیل کننده قسمتی از راهگذر شمال - جنوب است اظهار داشت: بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این بزرگراه راه اندازی شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در راه وجود دارد و شش قطعه از ۸ قطعه این بزرگراه آماده بهره برداری است و قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و هنوز عملیات اجرائی قطعه هشت شروع نشده ضمن این که ارزش روز ساخت این بزرگراه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
وی در آخر اشاره کرد: برای ساخت این بزرگراه ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی سرمایه گزاری نموده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه ۱۸ سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.
این مقام مسئول روز دوشنبه با اعلان اینکه عوارض بزرگراه شیراز - اصفهان بصورت الکترونیکی خواهد بود، اظهار داشته بود: این مسیر هفت عوارضی دارد که مبلغ آن هنوز تعیین نشده، اما در ایام آینده این مبلغ تصویب و اعلام خواهد شد.
خادمی همین طور با اعلان اینکه ۸۰ درصد پروژه در دولت قبل تکمیل شده است، اعلام نمود: این بزرگراه دروازه ورود به شیراز را تغییر می دهد، بدین جهت کنارگذر و رینگ هایی توسط شهرداری شیراز ایجاد می شود به جهت اینکه شهر شیراز را به بزرگراه متصل کند.
احداث مرتفع ترین پل کشور در بزرگراه اصفهان-شیراز
علیرضا صلواتی مجری کل طرح های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور از ساخت مرتفع ترین پل آزادراهی کشور در بزرگراه شیراز-اصفهان خبر داد، اظهار داشت: پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ بزرگراه شیراز-اصفهان قرار دارد و بر روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.
وی افزود: طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانه های کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتی متر است و خودرو های عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد می کنند.
صلواتی نوع پل را بتن دره ای پیش تنیده اعلام نمود و اضافه کرد: قالب بندی پل از نوع نیپتون شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن ریزی انجام شده است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.
مجری کل طرح های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور راه اندازی این پل در بزرگراه شیراز-اصفهان را نمونه دیگری از توان و تخصص مهندسان ایرانی در تکمیل زیرساخت های حمل و نقل کشور دانست و گفت: مهندسان ایرانی با بهره گیری از تولیدات داخلی این پل را در عرض ۴۸ ماه راه اندازی کرده اند که قبل از آن نیز در ساخت منطقه دو بزرگراه تهران-شمال شاهد بهره مندی از توان و تخصص ایرانیان و خودکفایی در عرصه راه سازی خصوصاً در ساخت تونل بودیم.
صلواتی درباب دیگر خاصیت های پل سردار شهید قاسم سلیمانی توضیح داد و اظهار داشت: ارتفاع پایه های پل ۶۰.۵ متر و عرض پل ۲۵.۴ متر طراحی شده است و بمنظور ساخت آن ۲ هزار و ۴۳۶ تن آرماتور بندی و ۲۴۵ کیلومتر کابل به کار رفته است.
پروژه بزرگراه اصفهان _ شیراز بعد از ۱۲ سال انتظار به عاقبت رسید
دولت سیزدهم با تمرکز بر تکمیل طرح های نیمه تمام بر کرسی مسئولیت قرار گرفت. شروع عملیات راه اندازی بزرگراه شیراز اصفهان نیز به سال ۱۳۹۰ برمی گردد و در این سال ها فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. اولین سفر هیئت دولت به فارس مصوبه ای تحت عنوان «تأمین اعتبارات بزرگراه شیراز - اصفهان» داشت که طبق اعلام استانداری فارس حدود ۷۰ درصد انجام شده است.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در گفت و گو با یک رسانه از تامین اعتبار بی سابقه در دولت سیزدهم نسبت به این پروژه، اظهار داشت: پیمانکاران خیلی طلبکار هستند و ایثارگرانه فعالیت می نمایند، درعین حال دولت هم واقعاً کمک بی نظیری از فاصله دی ماه گذشته تا الان کرد و در هفت ماه اخیر حدودا هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد که تزریق این مقدار پول در کمتر از یکسال سابقه نداشته است.
ایمانیه اشاره کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان هم از محل مولدسازی زمینهای وزارت راه قرار شد به بزرگراه اختصاص پیدا کند که درحال حاضر مصوبه اولیه اش را از کمیته مولدسازی دریافت کرده ایم و در آینده تزریق می شود.
کمتراز ۲۴ ساعت تا افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران
آزاد راه شیراز _ اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس بر عهده دارد. در طرح اولیه این آزاد راه ۶ قطعه پیش بینی شده بود و مدتی بعد به درخواست استان فارس برای اتصال به کلان شهر شیراز هفتمین قطعه نیز تعریف شد.
در حال حاضر با شش قطعه اولیه این طرح بزرگ ملی که نتیجه تلاش سه دولت است؛ تنها یک روز تا افتتاح بزرگراه شیراز_ اصفهان باقی مانده، افتتاح اَبَرپروژه ای که بعد از ۱۳ سال انتظار مقرر است با حضور رییس جمهور بصورت رسمی به بهره برداری برسد.


منبع:

1402/07/20
16:51:25
5.0 / 5
324
تگهای خبر: آسفالت , بهره برداری , تخصص , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک