رئیس پلیس راهور:
خسارت ناشی از تصادفات به اندازه ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه تصادفات خسارت مادی و معنوی زیادی به کشور می زند اظهار داشت: خسارت تصادفات بالغ بر ۷ درصد تولید ناخالص ملی است که ضربه بزرگی به اقتصاد ملی است.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور با حضور در نشست هم اندیشی نمایندگان شورایعالی استان ها با اشاره به اینکه ۹۴ درصد حمل و نقل کشور به صورت زمینی انجام می شود اظهار داشت: ازاین رو بیشترین جابجایی بار و مسافر به صورت زمینی انجام می شود و وضعیت ما در حوزه ناوگان حمل و نقل، مناسب نمی باشد.
وی با اشاره به اینکه کشور ما کشور پهناوری با ۲۴۰ هزار کیلومتر راه ارتباطی است، اظهار داشت: ۴۵ هزار کیلومتر از این مقدار راه اصلی است.
سردارهادیانفر اضافه کرد: راه های روستایی بیشتر از ۱۲ درصد از کشته شدگان رانندگی را به خود اختصاص می دهد.
رئیس پلیس راهور تصریح کرد: ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که از این بین پلیس راهور در ۷۰۳ شهر حضور ندارد. ما باید متناسب با توسعه شهرها رشد سازمانی داشته باشیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته در ۷۰۳ شهری که ما حضور نداریم همکاران پلیس راه حضور دارند و خدمت رسانی می کنند.
هادیانفر افزود: همینطور در کشور ۵۲ میلیون دارنده گواهی نامه رانندگی و بالغ بر ۳۷ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که ۱۲ میلیون آنرا موتور سیکلت تشکیل می دهد. در کشور ۳۵ درصد متوسط فرسودگی وسایل نقلیه داریم که در حوزه ناوگان عمومی این رقم به ۸۰ درصد می رسد.
رئیس پلیس راهور افزود: شهرهای ما رفته رفته درحال تبدیل شدن به پارکینگ های بزرگ هستند، چون که ساختمان هایی بدون ظرفیت پارکینگ ساخته می شوند و رشد برخورداری از وسیله نقلیه زیاد است.
وی ضمن اشاره به روند رشد مولفه های موثر بر ترافیک اظهار داشت: از سال ۷۹ تا ۱۴۰۰ نزدیک ۶۷۲ درصد افزایش وسایل نقلیه را داریم این درشرایطی است که واردات خودرو ممنوع می باشد. اگر واردات آزاد شود کنترل ترافیک سخت تر می شود.
سردار هادیانفر ضمن اشاره به این که کنترل ترافیک به مدیریت شهری هم مربوط می شود و برپایه قانون هوشمندسازی مدیریت ترافیک برعهده شهرداری هاست عنوان کرد: تاکی باید بر روی عامل انسانی برای مدیریت ترافیک تکیه کنیم؟ ازاین رو تمرکز ما مانند کشورهای توسعه یافته به جای افزایش نیرو؛ هوشمندسازی کنترل ترافیک است.
رئیس پلیس راهور تصریح کرد: در همه حوزه های حمل و نقل مانند چراغ ها، سنسورها، دوربین ها و... باید هوشمند شود و متکی بر عامل انسانی نشود و نقش شوراها در این مساله مهم می باشد چون که می توانند این را از شهرداری ها مطالبه کنند.
وی ضمن اشاره به اهمیت تسهیل در ترددها خاطرنشان کرد: این مساله را وظیفه ذاتی خود می دانیم و برای به نتیجه رسیدن تلاش می نماییم.
سردارهادیانفر اظهار داشت: استفاده از تاکسی های اینترنتی گران است و استفاده از ناوگان حمل و نقل همگانی به سختی انجام می شود ازاین رو مردم ترجیح می دهند با وسیله نقلیه شخصی تردد کنند که این مساله به افزایش حجم ترافیک منجر می شود. ازاین رو ما به دنبال این هستم که حمل و نقل را به سمت استاندارهای جهانی ببریم.
رئیس پلیس راهور تصریح کرد: چیزی که باید بیشتر توجه گردد بحث تصادفات است. تصادفات یک امر اجتناب ناپذیر در تمام دنیاست. ازاین رو باید هدف ما در تصادفات به حداقل رساندن میزان خسارت ها باشد. اما این اتفاق در کشور ما اتفاق نمی افتد و ما در ۵ عنصر تأثیر گذار یعنی عامل راه، عامل خودرو، عامل انسانی، قوانین و مدیریت نتوانسته ایم خسارت ها را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: خسارت های ناشی از تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد و هیچ دولتی نتوانسته است این را کم کند. این درحالی است که در بهترین شرایط رشد سالانه تولید ناخالص داخلی درصد است.
سردار هادیانفر افزود: این در شرایطی است که ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به خسارت شخص ثالث پرداخت می شود. برای بعضی از مجروحین ناشی از تصادفات ۳ دیه از جانب بیمه پرداخت می شود ولی باز هم سلامتی فرد را باز نمی گرداند.
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه به ازای هر ساعت ۲ نفر در جاده می میرند و ۴۰ نفر مجروح می شون، توضیح داد: اینها فقط خسارت مادی است. در حالیکه خسارت معنوی هم بسیار زیاد است و این خسارت اصلا محاسبه نمی گردد. فردی که یک یا چند عزیز خویش را از دست می دهد گرفتار خسارت معنوی شده است. ما برخلاف دنیا هیچ سازمانی برای اندازه گیری، کاهش یا درمان این مساله وجود ندارد.
وی تاکید بر این که تصادفات بحث بسیار جدی و مورد تاکید مقام معظم رهبری است خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه کاهش ۳۰ درصدی پیشبینی شده است.
سردار هادیانفر اظهار داشت: ما در جاده های کشور نزدیک ۶ و نیم میلیارد تردد داریم. در دنیا متوسط تردد ۱۴ به ۱۰۰ نفر است اما در سال ۱۴۰۰ یک تب زدگی در مسافرت رخ داده است و با هر تعطیلی عده زیادی می خواهند به سفر بروند و از آنجاییکه افزایش تردد و افزایش تصادفات رابطه مثبت دارد. تلفات جاده ای در سال ۱۴۰۰ هم افزایش داشته است.
رئیس پلیس راهور تصریح کرد: هرچه ما در حوزه مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات پول خرج نماییم سرمایه گزاری نموده ایم و سودش به ما بازمی گردد. ازاین رو هزینه در کاهش تصادفات اتلاف سرمایه نیست بله علاوه بر نجات جان هموطنان سبب کاهش هزینه ما در دراز مدت می شود.
وی ضمن اشاره به بودجه پیشنهادی پلیس راهور به دولت اظهار داشت: اگر عدد پیشنهادی ما قبول شود ۵۰ درصد کاهش تصادف داریم. این یعنی از ۷ درصد تولید ناخالص کلی به ۳.۵ درصد کاسته می شود که رقم بسیار بزرگتری از ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.
سردار هادیانفر افزود: بر مبنای آمار ۵۱ درصد از ۱۷ هزار نفر کشته در جا می میرند. ۶ درصد در حین انتقال فوت می کنند و ۴۳ درصد در مراکز درمانی جان خویش را از دست می دهند. از این ۴۳ درصد هم ۶۰ درصد به علت خونریزی داخلی و مغزی رخ فوت می کنند که اصلا بیمارستان متوجه نمی گردد و پس از ترخیص فوت می کند.
وی اضافه کرد: سالانه ۷ هزار میلیارد تومان خرج درمان مجروحین تصادفات می شود که باید به آن ۷ درصد تولید ناخالص داخلی باید اضافه شود.
رئیس پلیس راهور عنوان کرد: پلیس مسئول کاهش تصادفات نیست. بلکه مسئول رسیدگی به تصادفات است اما تلاش ما کاهش تصادفات است و این حجم از تصادفات زیبنده ما نیست.
وی با اشاره به اینکه تعداد ۳۰ دستگاه در این عرصه مسئول هستند و ۸ دستگاه مانند وزارت کشور، وزارت راه، وزارت صمت، راهور، ناجا، صداوسیما و... مسئول مستقیم هستند که باید در مورد وظایف و مسئولیت های خود پاسخگو باشند.
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۰ درصد ترددها برای شهرهاست ولی ۳۰ درصد تصادفات درون شهری است توضیح داد: افزایش تصادفات زمانی رخ می دهد که یک راننده درون شهری یک دفعه تصمیم به مسافرت برون شهری می گیرد و چون به رانندگی درون شهری عادت دارد در جاده مرتکب خطا می شود و عمده رانندگان در ۳۰ کیلومتری اول خارج از شهر تصادف می کنند و ۵۱ درصد این تصادفات منجر بیه فوت می شود. این آمار ۱۱ ساله پلیس راه است.
رئیس پلیس راهور اظهار نمود: تصادفات هشتمین رتبه در مرگ مردم دارد و تنها در تابستان به تعداد کشت های متروپل ما تصادف منجر به مرگ داریم و به ازای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ درصد مجروح وجود دارد.
وی کیفیت خودرو را عامل ۳۴ درصد دانست و توضیح داد: ما اگر به خودروسازی ها اخطار می دهیم بخاطر این است که دیگر نمی توانیم تحمل نماییم. ما بطور قطع از صنعت حمایت می نماییم ولی این حمایت دلیل بر تولید خودروی بی کیفیت نیست. راهبرد چین تأمین منافع ملی است و محصولاتی باکیفیت های متفاوت تولید می کند اما تولید کننده ما ارزانترین. بی کیفیت ترین جنس را می خرد. ازاین رو نمی گردد خودرویی ساخته شود که پس از خروج از کارخانه خراب شود یا در زمان تصادف با خودرو باکیفیت خارجی تا وسط جمع شود درحالی که به خودرو خارجی تنها خط افتاده است.
رئیس پلیس راهور با تکرار این حرف که تصادفات اجتناب ناپذیر هستند اظهار داشت: اما نباید تصادف منجر به فوت سرنشین خودرو شود.
وی ضمن اشاره به طرح همیاران پلیس اظهار داشت: از زمانی که طرح همیاران پلیس اجرا شد ۱۸ درصد تخلفات کاهش پیدا کرد و بستن کمربند عمومی شد.
وی با اشاره به اینکه ما باید آن ۵۱ درصد کشته در ابتدای تصادف را کاهش دهیم خاطرنشان کرد: باید بر مبنای قانون از دستگاههای مسئول جواب بخواهیم. من در دیدار با رئیس جمهور هم گفتم شواری عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی هووی هم شده اند. ما باید اینها را رها نماییم چون که به یک شورایعالی ایمنی و حمل و نقل نیاز داریم که با حضور شخص رئیس جمهور تشکیل گردد و رئیس جمهور محترم هم قبول کردند و اولین نشست آن برگزار گردید. ازاین رو ماهی یک جلسه پیش معاون اول و هر سه ماه یکبار با حضور رئیس جمهور تشکیل می شود و رئیس جمهور فردی است که می تواند از دستگاه ها گزارش بخواهد و به آنها تکلیف کند.
وی افزود: زمانی که ما آن ۵۱ درصد را کاهش دادیم بعد باید به سراغ ۶ درصد کشته در حین انتقال به بیمارستان برویم و از اورژانس بخواهیم که برای این مساله راهکار درستی عرضه نماید.
سردار هادیانفر افزود: در آخر همان ۴۳ درصدی که در بیمارستان ها جان خویش را از دست می دهند را نجات دهیم و با آموزش کادر درمان و تجهیز بیمارستان ها این درصد را کاهش دهیم. این گونه است که می توانیم جان مردم را نجات دهیم و این شدنی است.
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه مدیریت ترافیک بر مبنای دیواره انسانی نمی گردد توضیح داد: بلکه مدیریت ترافیک باید به صورت یک سرمایه گذاری و برپایه فناوری روز دنیا و مبتنی بر سیستم ها باشد.
وی با توضیح این نکته که هم اکنون اغلب دوربین ها در جاده ها هستند خاطرنشان کرد: از ۱۴۴۰ شهر در ۷ یا ۸ شهر دوربین ثبت تخلف داریم و آن هم زیاد نیست. برای مثال ما در ساری ۱ دوربین تخلف داریم. ازاین رو باید شهرها مجهز به سیستم هوشمند و تکنولوژی های جدید باشد.
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم کشته های تصادفات را کاهش دهیم اظهار نمود: ما ۵ هزار نقطه حادثه خیز داریم که ۲ هزار مورد برای شهرهاست که هر روز کشته می دهد. شوراها باید این نقطه ها را از پلیس راهور بخواهند و اصلاح کنند. ماه هم با کمال میل جزئیات را به شما می دهیم.
وی افزود: برای مثال ۸۲ درصد از مرگ موتورسوارها برای گیلان و مازندران است. ازاین رو ما باید به دنبال کاهش تصادفات و کاهش مرگ و میر بر مبنای آن باشیم.
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه همه اینها راهکار دارد و باید کارکنیم خاطرنشان کرد: همه مسائل شهری مهم می باشد. اما تصادفات بسیار مهم می باشد و با مرگ و زندگی انسان ها مرتبط می باشد. ازاین رو شوراها باید ابتدا به این موارد رسیدگی کند. زمانی که ما جان انسان ها را نجات دهیم بعدا می توانیم مشکلات دیگر را حل نماییم. ازاین رو شوراها بسیار تأثیر گذار هستند و می توانند با پول یا بدون پول تصادفات را کاهش دهند.
وی ضمن اشاره به فعالیت پلیس راهور اظهار داشت: نزدیک به ۵۱ درصد از تمام خدماتی که نیروی انتظامی عرضه کرده اند در ارتباط با پلیس راهنمایی و رانندگی است و در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۶۸ میلیون خدمت به مردم عرضه شده است.
رئیس پلیس راهور اظهار نمود: ما سعی کردیم در این زمان خیلی از خدمات را به سمت الکترونیکی کردن برده ایم و صدور قبل جریمه و... را الکترونیکی کرده ایم.
وی ضمن اشاره به این که نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان جریمه رانندگی است بیان نمود: از این میان، به صورت حدودی۳۰ درصد شهرداری، ۳۰ وزارت راه، ۲۰ صندوق تأمین خسارت بیمه مرکزی، ۲۰ درصد حوزه زیرساخت های پلیس است.
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه در این زمان دولت ۹ تا ۱۱ درصد پرداخت کرده است توضیح داد: ما از رئیس جمهور درخواست کردیم منابع را آزادسازی کند و سازمان مدیریت تمام این ماده ۲۳ را آزاد کند. رقمی بالغ بر ۱۰ درصد بیمه شخص ثالث برای کاهش تصادفات مصرف شد که دولت باید آزاد کند و در صورت آزاد کردن شهرداری ها می توانند زیرساخت ها را بهبود بخشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب