حناچی در گزارش ۴۸ ماه فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری تشریح كرد
از ایجاد انضباط در ساخت و ساز تا پایدارسازی مالیه شهری در سند تحویل و تحول شهرداری تهران
مسکن گزین: شهرداری تهران از دید شهروندان سالهاست با چالش های بزرگی همچون آلودگی هوا و مشکلات توسعه حمل و نقل عمومی روبروست، چالش هایی که در دوره پنجم مدیریت شهری با تحریم ها و شیوع ویروس کرونا ویروس همراه شد و با وجود تلاش ها در این عرصه ها باز هم با مشکلات بیشتری روبه رو شدند. حناچی در آخر دوره پنجم مدیریت شهری تهران در گفت وگویی با ایسنا گزارش تحویل و تحول شهرداری در ۴۸ ماه فعالیت مدیریت شهری را تشریح و به اقدامات شهرداری در زمینه های مختلف پرداخته است.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، شـهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت شــهری با شــعار تهران، شــهری برای همه، باوجود مواجهه با چالشهایی همچون تشـدید تحریم های ظالمانه غرب، نوسانات شدید نرخ ارز و بروز تورم بی ســابقه، افزایش قابل توجه قیمت زمین و مصــالح ســاختمانی و رکود بخش ســاختمان، شــیوع ویروس کرونا و محدودیت های مترتب بر آن و...، با برنامه ریزی متناسـب با شـرایط و ساماندهی اقدامات در جهت کاهش آثار منفی تغییرات محیطی، توانسـته است اقدامات قابل توجهی را در ایجاد انضباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی، ارتقای عدالت توزیعی و کاهش فاصله شمال و جنوب، توسعه زیرساختهای شهری، حمل و نقل عمومی و تسهیل ترافیک، پایدارسازی مالیه شـهری، ارتقاء کارایی سـازمانی، توسـعه مشارکتهای اجتماعی و رضایت شهروندی، ارتقاء ایمنی و محیط زیست پایدار، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شـهر و هوشـمندسازی و شفافیت به انجام رساند.
پیروز حناچی در گفتگو با ایسنا، در تشریح سند تحویل و تحول مدیریت شهری اظهار داشت: ایجاد انضـباط در سـاخت و سـاز با هدف بازگشـت به مسیر طرح جامع، بعنوان مهم ترین سند بالادستی و پیشگیری از فروش ظرفیت های زیسـتی شـهر مهم ترین محور اقدامات انجام شـده در این دوره بوده که اقداماتی همچون هوشمندسازی کامل فرآیندهای شهرسازی و پیشگیری از اعمال سلیقه در ضوابط صدور پروانه، کاهش ۶۴ درصدی متراژ پروانه های صادره مسکونی از ۱۸۱ به ۶۶ میلیون مترمربع و کاهش ۷۰ درصدی زیربنای پروانه های تجاری صادره از ۵.۳ به ۱.۷ میلیون مترمربع، کاهش ۶۳ درصدی تخلفات تعداد پروانه های مسکونی مغایر با دستور نقشه و کاهش ۷۴ درصدی مجموع طبقات مازاد در پروانه های مسکونی مغایر و کاهش ۸۷ درصدی بلندمرتبه سازی از ۵۶۷ فقره به ۷۰ فقره که بخش عمده ای از آن هم در ارتباط با توافقات دوره قبل بوده، انجام شده است.
وی ادامه داد: نوسازی میانگین ۱.۶ میلیون مترمربع سالانه (زیربنا) از بافتهای فرسوده شهری مجموعا ۱۴۳۴۷ پلاک طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، آزادسازی ۱۲۲ هزارمترمربع از فضاهای کارگاهی و تبدیل ۱۱۴ هزار مترمربع از آن به فضای سبز شهری، توسعه فضاهای عمومی شهر از راه راه اندازی میدانگاه ها همچون میدانگاه های هفت تیر به مساحت ۷۹۰۰ مترمربع، امیرکبیر به مساحت ۸۴۰۰ مترمربع و اجرای میدانگاه های دولاب، بریانک، دریافت و خورشید به مساحت ۳۲.۸ هزار مترمربع، آزادسازی ۱۳۹۴ هکتار از اراضی حریم، توسعه کمربند سبز تهران از ۴۰۱۳۲ هکتار به ۴۳۸۵۲ هکتار و اجرای ۶ طرح بازآفرینی شهری همچون فضای فوقانی تونل راه آهن تهران-تبریز به مساحت ۲.۲۳۱ هکتار تحت عنوان باغ راه حضرت فاطمه، کارخانه سیمان ری به مساحت ۹ هکتار در همین دوره محقق شده است.
وی افزود: در حوزه ارتقاء عدالت توزیعی هم کاهش فاصـله شـمال و جنوب از راه افزایش هزینه کرد در مناطق جنوبی، اجرای پروژه های توسعه محلی با اولویت مناطق کمتر برخودار و نیمه برخوردار، مناسـب سـازی شـهر برای همه اقشـار و توسـعه دسترسی به حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار داشت که در همین راستا تعریف ۲۹۰۷ پروژه توسعه محلی (۸۹ درصد در محلات کمترخوردار و نیمه برخوردار) با اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان و اتمام ۷۲۳ مورد از این موارد، توسعه دسترسی به حمل و نقل عمومی با بهره برداری از ۴۰ کیلومتر مسیر مترو و افزایش تعداد ایستگاهها از ۱۰۹ ایستگاه به ۱۳۷ ایستگاه، افزایش ۱۳ درصدی تعداد واگن های بهره برداری شده، ارتقاء نسبت محلات برخوردار از میادین و بازارها را از ۵۷ به ۶۴ درصد، تمام مناسب سازی ۴۰۰ هکتار بوستان و آغاز عملیات مناسب سازی ۱۷۸ هکتار بوستان دیگر و مناسب سازی ۱۱۵ بازار (معادل ۵، ۴۳ درصد) و راه اندازی ۲۶۱ کیلومتر پیاده رو مناسب سازی شده انجام شده است.
توسعه زیرساختی و تسهیل ترافیکی از اولویت های دوره پنجم مدیریت شهری
شهردار سابق تهران در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به این که در حوزه توسعه زیرساختی و تسهیل ترافیکی هم اولویت توسـعه حمل و نقل ریلی به بزرگراهی و رفع مشـکلات ترافیکی از راه توسـعه شبکه حمل ونقلی از مهم ترین اقدامات این دوره مدیریت شهری بوده است، اظهار داشت: افزایش ۳.۷ برابری هزینه صورت گرفته در توسعه شبکه مترو به نسبت توسعه شبکه بزرگراهی، بازنگری و طراحی خطوط جدید متروی تهران (خط ۸ تا ۱۱)، افزایش ۲۸.۵ درصدی تعداد اعزام قطار و افزایش ۳۳ درصدی ظرفیت روزانه حمل و نقل ریلی به ۲.۸ میلیون نفر و اتمام ۳۱ پروژه بزرگراهی و زیرساختهای شهری ناتمام به طول ۲۹ کیلومتر انجام شده است.
وی ادامه داد: با وجود کاهش ۴۲ درصدی منابع در اختیار این دوره مدیریت شهری نسبت به دوره گذشته (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵) و باوجود بدهی قابل توجه به جا مانده از سـنوات گذشته، تأمین منابع از روشهای پایدار، حفاظت از املاک و اراضی مدیریت شـهری و ساماندهی وضعیت نابسامان مالیه شهری از مهم ترین اقدامات این دوره بوده که کاهش سهم استقراض در بودجه از ۲۲ درصد به ۴ درصد در سال ۱۳۹۹، کاهش ۵۲ درصدی درآمد عوارض بر مازاد تراکم (به ثابت سال ۱۳۹۵)، کاهش درآمد ناشی از تغییر کاربری و صفر شدن آن برای اولین بار در سال ۱۳۹۹، کاهش حدود ۳۷ درصدی هزینه های اداره شهر و بازپرداخت ۹.۷ هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از تسهیلات بانکی و سود و جرایم آن در دوره فعلی، بیشتر از دو برابر اصل مبلغ تسهیلات دریافتی (۴ هزار میلیارد تومان) بوده است.
حناچی افزود: در جهت سیاست این دوره جدید مدیریت شهری در خصوص حفاظت از دارایی های غیرمنقول و افزایش ذخایر مستغلات، شهرداری تهران موفق گردیده است. از منظر وسعت، مساحت املاک تملک شده به واگذار شده تقریباً ۱۴ برابر بوده است. در شهریور ماه ۱۳۹۶، آمار اولیه تعداد املاک شهرداری تهران که در اختیار غیر قرار داشت، ۶۷۴ فقره شامل ۱۶۶ فقره در اختیار اشخاص حقوقی و ۵۰۸ فقره در اختیار اشخاص حقیقی اعلام شده بود که با تصویب طرح" اجبار شهرداری تهران به ساماندهی واگذاری حق بهره برداری املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری تهران به اشخاص حقیقی، حقوقی و مؤسسات عمومی غیردولتی و مصوبه اصلاحی مربوطه تدقیق "در دستور کار قرار گرفت. بر این مبنا با تشکیل کارگروهی برای شناسایی املاک مذکور تا بهار۱۴۰۰، فهرست املاک در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی، مؤسسات و نهادها به تعداد ۲۶۶۲ ملک استخراج شد. تعیین تکلیف ۲۶۶۲ ملک در اختیار غیر و ضابطه مند نمودن واگذاری املاک از راه دریافت مجوز از شورای اسلامی شهر برای واگذاری دو فقره ملک برای اولین بار هم انجام شد.
بدهی های مدیریت شهری در دوره پنجم
وی با اشاره به اینکه بدهی های مدیریت شهری در دوره پنجم هم در ۳ سرفصل بدهی بابت اوراق مشارکت، بدهی به پیمانکاران مناطق، سازمانها و شرکتها و بدهی بانکی و مانده تسهیلات، قابل بررسی است، در تشریح این بدهی ها اظهار داشت: در این دوره سعی شده است در جهت تأمین مالی پروژه های تملک دارایی سرمایه ای، از ظرفیت تأمین منابع مالی و بازپرداخت اصل و سود آن با مشارکت دولت (۵۰ درصد دولت- ۵۰ درصد شهرداری) طبق بند "د" تبصره ۵ بودجه کل کشور استفاده گردد. فعال نمودن این ظرفیت از دو جهت دستاوردی قابل توجه برای شهرداری تهران است؛ نخست آنکه در چارچوب بودجه عمومی کشور، دولت را وادار به ادای سهم خود از توسعه شهر می نماید و همینطور بار مالی آن برای شهرداری تهران به اندازه نیمی از اصل و سود تعلق گرفته است که این خود به مفهوم یارانه حدوداً ۵۰ درصدی از اصل مبلغ تأمین مالی شده برای شهرداری تهران است.
شهردار سابق تهران اضافه کرد: مانده بدهی شهرداری تهران از بابت انتشار اوراق مشارکت تا ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۲.۴۶۵ هزار میلیارد تومان شامل ۲.۱۳ هزار میلیارد تومان اصل سهم شهرداری، ۳۳۷ میلیارد تومان سود و کارمزد سهم شهرداری است. همینطور سه مجوز انتشار مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت اسلامی از بانک مرکزی، مجوز انتشار مبلغ ۱.۸۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت اسلامی از بانک مرکزی و موافقت اولیه جهت انتشار مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت اسلامی از بانک مرکزی دریافت شده است.
وی افزود: در حوزه بدهی به پیمانکاران، شهرداری تهران تا آخر سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۷.۵ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران مناطق ۲۲ گانه داشته است. این مبلغ در شهریورماه ۱۳۹۶ و آغاز دوره جدید مدیریت شهری، بالغ بر ۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. همینطور بر مبنای آخرین گزارش موجود تا انتهای آذرماه ۱۳۹۹، مانده بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران سازمانها و شرکتها بالغ بر ۴.۴ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به شهریورماه ۱۳۹۶ حدود ۲.۱ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
حناچی تصریح کرد: در حوزه بدهی بانکی و مانده تسهیلات هم بدهی شهرداری تهران به بانکها شامل اصل تسهیلات دریافتی، سود و جرایم تعلق گرفته به آن تا آخر سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۰.۶۸۳ هزار میلیارد تومان است. تا آخر شهریور ۱۳۹۶ شهرداری تهران بابت تسهیلات دریافت شده، در مجموع ۱۹.۴۰۸ هزار میلیارد تومان بدهکار بوده است که از این میزان ۷۷.۳۸۰ هزار میلیاردریال در ارتباط با اصل و سود و جرایم مانده وام های سالهای گذشته ۱۳۹۳، معادل ۹۲.۹۰۰ هزار میلیاردریال در ارتباط با اصل تسهیلات دریافتی در فاصله سال های ۱۳۹۳ تا شهریورماه ۱۳۹۶، معادل ۸۱.۵۰۰ هزار میلیاردریال در ارتباط با سود و جرایم وامهای فوق بوده که با باز پرداخت ۵۷.۷۰۰ میلیاردریال طی سالهای۱۳۹۳ تا شهریورماه ۱۳۹۶، مانده تسهیلات معادل ۱۹.۴۸۰ هزار میلیارد تومان حاصل شده است. در واقع در دوره جدید مدیریت شهری در مجموع ۴۰.۲۸۰ میلیاردریال تسهیلات دریافت و ۹۶.۹۲۰ میلیاردریال از بابت اصل، سود و جرایم مجموع وامهای بر ذمه شهرداری تهران باز پرداخت شده است.
در حوزه ارتقاء کارایی سازمانی چابک سـازی سـازمانی، ارتقاء کیفی نیروی انسانی، اصلاح ساختاری بودجه و استقرار نظام ارزیابی عملکرد از مهم ترین اقدامات مدیریت شـهری در این دوره بوده که شهردار سابق تهران در تشریح دستاورهای این حوزه به افزایش سهم جوانان و بانوان از پستهای مدیریتی به ۳۳ درصد، افزایش ۲ برابری نیروی انسانی با تحصیلات فوق لیسانس و دکتری، جذب نیروی انسانی برای اولین بار از راه برگزاری آزمون استخدامی و تعیین پاداش مدیران بر مبنای ارزیابی عملکرد برای اولین بار را در بر داشته است، اشاره نمود.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت شــهروندان و ســازمانهای مردم نهاد در اداره شــهر، ســاماندهی آســیب های اجتماعی و برگزاری جشــن های مناســبتی با هدف افزایش نشــاط جامعه از مهم ترین اقدامات صــورت گرفته بوده که در این راستا برگزاری انتخابات شورایاریها به صورت الکترونیک در سال ۱۳۹۸ با شرکت ۵۰۳۲۰۲ نفر، برگزاری ۴۶ پویش متمرکز و ۳۰۰ پویش در سطح مناطق ۲۲ گانه، شبانه روزی کردن خدمات در تمامی گرمخانه ها و عرضه خدمات به حدود ۹۶ هزار نفر و برگزاری کمپین سوگ و ارسال بسته های تسلیت برای خانواده ۱۸۰۰۰نفر از متوفیان تهرانی در سال ۹۹ انجام شده است.
شهردار سابق تهران افزود: در حوزه ایمنی و محیط زیست هم افزایش تاب آوری شــهری، توســعه حمل و نقل پاک و انســان محور و ارتقاء محیط زیســت شــهری از مهم ترین رئوس عملکردی شهرداری تهران بوده که در این راستا هم افزایش طول مسیرهای دوچرخه سواری از ۵۰ به ۲۴۶ کیلومتر، افزایش ۴ برابری سهم اتوبوسهای دارای استاندارد یورو ۴ به ۱۳ درصد، نوسازی بالغ بر ۱۳ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و راه اندازی ۷۶ بوستان به مساحت ۱۵۴.۳ هکتار انجام شده است.
حناچی تصریح کرد: در حوزه حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر هم بعنوان مهم ترین عنصـر هویت ایرانی-اسلامی شهر حفاظت و احیاء این میراث از محوری ترین برنامه های مدیریت شهر تهران در این دوره بوده که دستاوردهای شامل اتمام ۱۱ پروژه راه اندازی و بازسازی ساختمان و محوطه ابنیه تاریخی به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع و آغاز عمیات اجرایی ۲۲ پروژه به مساحت ۱۶۰ هزار مترمربع، انعقاد تفاهمنامه با وزارت جهادکشاورزی و واگذاری بهره برداری از ۲۲ هزارهکتار منابع طبیعی، کاهش ۹۵ درصدی صدور پروانه در باغات و افزایش ۲۰ درصدی طول قنوات ساماندهی شده و افزایش ۲۰ درصدی مساحت فضای سبز زیر پوشش شبکه آبرسانی به میزان ۱۵۸۵ هکتار را به دنبال داشته است.
مقابله با فساد با استفاده از فناوری های نوین
وی خاطرنشان کرد: شــهرداری تهران در این دوره مدیریت شــهری تلاش نموده اســت با استفاده از تکنولوژی های جدید، علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات، با فساد اداری مقابله نماید که در همین راستا تدوین سند برنامه و مدل بومی تهران هوشمند و تشکیل شورای راهبردی تهران هوشمند بعنوان مرجع سیاستگذاری و راهبری این برنامه، راه اندازی سامانه تهران من و اتصال آن به بیشتر از ۲۰ سامانه و پایگاه داده ملی و داخلی با هدف یکپارچه سازی درگاه عرضه خدمات به شهروندان با بیشتر از ۳ میلیون کاربر، راه اندازی سامانه شفافیت در ۱۲ محور و انتشار برخط جزئیات قراردادهای متوسط و بزرگ، اطلاعات حقوقی مدیران، طرح ترافیک، اطلاعات پروژه های شهری، اطلاعات پروانه های صادره و اصلاح ۳۲ فرایند محمل فساد در شهرداری تهران را عملیاتی کرده است.
اقدامات شهرداری تهران در حوزه اجتماعی
شهردار سابق تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح اقدامات شهرداری تهران در حوزه اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: شهرداری تهران در اکثر مناسبت های ملی- مذهبی در طول سال برنامه هایی در سطح مساجد و اماکن مذهبی شهر تهران، اماکن عمومی و ادارات شهرداری تهران با هدف تعالی فرهنگی و معنوی شهروندان، تقویت نشاط معنوی و ترویج سبک زندگی اسلامی در راه نیل به شهر انسان محور با شاخصه های شهر اسلامی-ایرانی برگزار کرده است.
وی ادامه داد: در این عرصه اقداماتی از قبیل اعتبار تعمیر و تجهیز مساجد واماکن دینی، برگزاری مراسم در مناسبت های ملی و مذهبی در مساجد و اماکن مذهبی، برگزاری طرحهای فرهنگی در فضای مجازی، برگزاری نمایش سنتی در فضای مجازی به صورت زنده، اقامه نماز جماعت روز طبیعت در بوستانهای شهر تهران، برگزاری نماز جماعت در اماکن عمومی و ادارات شهرداری تهران، تهیه، تولید و توزیع محصولات فرهنگی، طرح مسجد محله من و نقشه راه در دیدار شهردار تهران با مراجع عظام تقلید انجام شده است.
توجه به افزایش پایداری اجتماعی و فرهنگی و تقویت جامعه پرداز در شهر تهران
حناچی تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری، یک هدف کلان با عنوان افزایش پایداری اجتماعی و فرهنگی و تقویت جامعه پرداز در شهر تهران مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد تا همه امور در جهت این امر سامان یابند. بر طبق این هدف، راهبردهای معاونت امور اجتماعی و فرهنگی به شرح ؛ بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران و افزایش مشارکت اجتماعی، بهبود عملکرد شهرداری تهران از منظر اجتماعی و فرهنگی، کاهش صدمه های اجتماعی ملموس در شهر تهران، ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی در شهر تهران، بوده است و در عین حال چند نکته درباره عملکرد این دوره قابل تأمل است در بیشتر از نیمی از این زمان، کشور با کرونا درگیر بوده و متاثر از آن فعالیتهای اجتماعی با محدودیت همراه شده است. آمارهای قابل استنادی از کارکرد دوره های پیشین در حوزه اجتماعی و فرهنگی در دسترس نبوده که بتوان مقایسه دقیقی انجام داد. همینطور فعالیتهای حوزه اجتماعی کمیت پذیر نیستند و لازم است نگاههای حاکم بر آنها و شیوه انجام آن با دوره های پیشین مقایسه شود همینطور در این عرصه اقداماتی همچون برگزاری انتخابات شورایاری به صورت الکترونیکی با حضور هزاران شهروند، برگزاری نمایشگاه نقاشی با حضور ۲۳ هزار کودک، برگزاری نمایشگاه عطر سیب، پیشگیری و مقابله با کرونا و شبانه روزی کردن گرم خانه ها و توسعه آنها در شهر تهران انجام شده است.
در انتهای این گزارش مشروح گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران از اینجا قابل دسترسی است.
منبع: maskangozin.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب