مهر بررسی كرد؛

ساخت قطعه ۷ آزاد راه شاهچراغ در گرو مولدسازی هزار میلیارد تومانی

ساخت قطعه ۷ آزاد راه شاهچراغ در گرو مولدسازی هزار میلیارد تومانی به گزارش مسکن گزین، مدیرعامل شرکت راه اندازی بزرگراه شاهچراغ با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر شد، اظهار داشت: تامین مالی قطعه ۷ این بزرگراه ضروری می باشد، برای اینکه اغلب تصادف ها در این قطعه رخ می دهد.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، با عنایت به موقعیت ایران در منطقه و عبور کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب از کشورمان، توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی به منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه بسیار ضروری می باشد.
کریدور آزادراهی شمال - جنوب مرکز کشور به منظور ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی و در دست اجرا است و این کریدور از بندرانزلی آغاز و بعد از عبور از شهر های رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به شهر بندری بوشهر منتهی می شود.
۲۱۲ کیلومتر از کل آزاد راه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه در مهر سال قبل با حضور رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. قطعه هفتم این آزاد راه هم به طول ۱۳ کیلومتر در دست اجرا است.
گفتنی است، آزاد راه شیراز - اصفهان بخشی مهم و تکمیل کننده پازل کریدور شمال به جنوب به حساب می آید و نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب (بالعکس) برعهده دارد، این آزاد راه بعنوان مسیری میانبر بین دو مرکز مهم استانهای فارس و اصفهان را به هم متصل می کند و از طرفی با عنایت به کاهش چشم گیر طول مسیر (۱۳۴ کیلومتر فاصله شیراز - اصفهان) و زمان سفر (۱۲۰ دقیقه)، نقش به سزایی در کاهش ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت (سالانه) ایفا می کند.
همچنین با عنایت به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور شده است.
از سوی دیگر با عنایت به وجود دو قطب مهم گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره برداری از این آزاد راه در توسعه صنعت ایرانگردی، گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

تکمیل کریدور شمال - جنوب کشور در گرو اتمام ساخت قطعه ۸ آزاد راه شیراز - اصفهان

همان طور که گفته شد، آزاد راه شیراز - اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی مرکز کشور است. این آزاد راه به دو قسمت تقسیم شده، که یک قسمت آن از شهر شیراز تا ایزد خواست و قسمت دیگر آن از ایزد خواست تا شهر اصفهان به حساب می آید.
عملیات اجرایی آزاد راه شیراز - ایزد خواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر در حدفاصل شهر های سده تا ایزد خواست از مناطق سد ایزد خواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید عبور می کند.

نیازمند ۱، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام قطعه هفت آزاد راه شیراز - اصفهان

همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهر های سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کام فیروز، تنگ بستانکو تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می شود.
ناگفته نماند، قطعه هفتم این آزاد راه با طول ۱۳ کیلومتر الان با بیشتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست راه اندازی قرار دارد و برای اتمام عملیات این قطعه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
شایان ذکر است، بخش دیگر این آزاد راه از ایزد خواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سه راهی مبارکه - ایزد خواست در دست مطالعه است و مطابق برنامه زمانی تعیین شده عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.
همچنین، مطالعات قطعه هشتم آزاد راه شیراز - اصفهان اخیراً به اتمام رسیده و این قطعه ۱۳ کیلومتر خواهد بود که تابحال تجهیزات کارگاهی انجام نشده اما قرارداد اجرایی آن ابلاغ گردیده است.
قطعه هشتم آزاد راه شیراز - اصفهان به عبارت دیگر قطعه اول آزاد راه شیراز - بوشهر به حساب می آید که بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز را به این قطعه متصل می کند و یکی از خروجی های شیراز به سمت شهر بوشهر خواهد بود.

پیمایش ۶ قطعه آزاد راه شیراز - اصفهان با ۲۰ لیتر بنزین

رضا محمدیان مدیرعامل شرکت راه اندازی، نگهداری و بهره برداری آزاد راه شیراز - اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نرخ عوارض آزاد راه شیراز - اصفهان بعد از گذشت یک سال ابلاغ گردید، اظهار داشت: «راه» مسیر توسعه است و «آزادراه» در راه توسعه قرار دارد و همواره ارتقا کمی و کیفی آزاد راه شیراز - اصفهان را دنبال خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: آزاد راه شیراز - اصفهان در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به افتتاح و بهره برداری رسید که فاز تکمیلی این آزاد راه در دست اجرا است. البته آغاز جریان بار ترافیکی در راه آزاد راه شیراز - اصفهان باعث گسترش و توسعه دو استان شیراز و اصفهان شد.
محمدیان ضمن اشاره به این که آزاد راه شیراز - اصفهان در منطقه بکری راه اندازی شده، بنابراین هیچ گونه زیرساختی در این راه از قبل مهیا نبود، اظهار داشت: در جهت آغاز این پروژه، ابتدا باید زیرساخت های لازم همچون برق رسانی که در سه فاز تهیه شد. در موازای برق رسانی، پروژه روشنایی آزاد راه در دست اجرا قرار گرفت و الان طرح روشنایی بیشتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برپایه پیشبینی ها تا پایان آذر سالجاری هم تکمیل می شود.
وی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته تا پایان سال جاری، تمام الزامات آزاده راه شیراز - اصفهان تکمیل می شود و قطعه یک الی ۶ این آزاد راه به پایداری خواهد رسید. همینطور در زمان افتتاح آزاد راه نیوجرسی ها نیمه تمام بود که در جهت فاز تکمیلی، ۶۰۰ کیلومتر در آزاد راه شاهچراغ استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت راه اندازی، نگهداری و بهره برداری آزاد راه شیراز - اصفهان با اشاره این که آزاد راه شیراز - اصفهان از آغاز افتتاح به هوشمندسازی و فیبر نوری مجهز بود، اضافه کرد: الان دو فاز هوشمندسازی در راه آزاد راه درحال نصب است که یک فاز به تحت عنوان سخت افزار خواهد بود، همینطور طرح هوشمندسازی کل مسیر آزاد راه شیراز - اصفهان همچون روشنایی، کنترل دوربین ها، پلیس راه و هرگونه ارتباطات دیگر در برنامه ریزی های آینده این شرکت قرار دارد.

۶ جایگاه سوخت راه اندازی شد

وی خاطرنشان کرد: در زمان افتتاح آزاد راه شیراز - اصفهان هیچ گونه جایگاه سوختی همچون بنزین و گازوئیل وجود نداشت که بعد از افتتاح فورا سه جایگاه سوخت ثابت به همراه خدمات رفاهی مورد نیاز و سه جایگاه سوخت سیار در این آزاد راه فراهم شد؛ البته ماشین های سواری با ۲۰ لیتر بنزین امکان پیمایش کل مسافت آزاد راه را خواهند داشت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همان گونه که ذکر شد، آزاد راه شیراز - اصفهان به دو بخش تقسیم می شود، که بخش اول قطعه های یک تا ۶ به طول ۲۱۲ کیلومتر است و بخش دوم قطعه هفت و هشت به حساب می آید. قطعه هفتم این آزاد راه با طول ۱۳ کیلومتر الان با بیشتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست راه اندازی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی برای قطعات ۷ و ۸ باید از محل مولدسازی صورت گیرد، تصریح کرد: حدود هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر و از دو ماه گذشته به اداره راه و شهرسازی استان فارس ابلاغ گردیده و باید عملیات واگذاری صورت گیرد. همینطور ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای تأمین مالی این قطعات اختصاص خواهد یافت، اما این رقم حدود ۴۵ روز دیگر به ست شرکت می رسد.
به گفته محمدیان؛ تأمین مالی قطعه ۷ بسیار ضروری می باشد، چونکه نیمی از تصادفات آزاد راه شیراز - اصفهان تنها در این قطعه رخ می دهد و به عبارت دیگر گلوگاه ترافیکی بوجود آورده است.

متولی نصب دوربین های کنترل سرعت سازمان راهداری و پلیس است

مدیرعامل شرکت راه اندازی، بهره برداری و نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان ضمن اشاره به نصب دوربین های کنترل سرعت در این آزادراه، اضافه کرد: نصب دوربین های کنترل سرعت یک مبحث حاکمیتی است و باید از جانب پلیس و سازمان راهداری هماهنگی های لازم برای نصب آن صورت گیرد.

ممنوعیت ورود کامیون با حجم بالای ۲۰ تن

وی با اشاره حجم ترانزیت از آزاد راه شیراز - اصفهان اضافه کرد: ورود کامیون ها با وزن بالای ۲۰ تن به آزاد راه ممنوع می باشد، چونکه عبور کامیون با تناژ بالاتر از حد استاندارد زیان هایی بر جای می گذارد و در ورودی ۶ قطعه آزاد راه سامانه با عنوان اندازه گیری حجم بار کامیون ها فعال است و اجازه ورود به کامیون ها با بار بالاتر از ۲۰ تن داده نمی گردد.
وی در انتها با اشاره به اینکه به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد تا نرخ عوارض آزاد راه متناسب با تورم افزایش یابد، اما اجرای این طرح نیازمند همراهی مجلس خواهد بود، اظهار داشت: نرخ عوارضی آزاد راه شیراز - اصفهان در هفته جاری ابلاغ گردید که نرخ عوارض سواری برای پیمایش ۶ قطعه ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده اما نرخ ابلاغی از نرخ پیشنهادی ما کمتر بود، با عنایت به این این آزاد راه از یک سال قبل زیر بار ترافیکی قرار گرفته است.
با توجه به خدمات و سطح کیفیت آزاد راه نرخ عوارضی منطقی است
وی با اشاره به اینکه عده ای می گویند که نرخ ابلاغی گران است، توضیح داد: نرخ عوارضی آزاد راه شیراز - اصفهان برپایه پیمایش تعیین می شود، به عبارت دیگر به مقدار که راننده از آزاد راه استفاده نماید، هزینه پرداخت خواهد نمود و با عنایت به کیفیت و سطح خدمات اساسا نرخ ارزیابی شده منطقی است. محمدیان با اشاره به اینکه نرخ عوارضی باید از آغاز سال اعمال شود، اضافه کرد: با وجود فرارهای عوارضی با پلاک های مخدوش و عدم پرداخت وقتی عوارضی از میانه سال اعمال می شود، چیزی عاید سرمایه گذار نمی گردد.
تغییر اسم آزاد راه شیراز - اصفهان به «آزادراه شاهچراغ»
گفتنی است، سال قبل همزمان با آغاز به کار آزاد راه شیراز - اصفهان، طبق دستور شهید آیت الله رئیسی بنا شد تا اسم این آزاد راه به «آزادراه شاهچراغ» تغییر کند.


منبع:

1403/07/29
08:58:23
5.0 / 5
18
تگهای خبر: استاندارد , اوراق , بهره برداری , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک