مدیرعامل فرودگاه امام خمینی در گفت وگوی تفصیلی خبر داد؛
عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین دریافت نمی شود
به گزارش مسکن گزین، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی از عدم دریافت عوارض خروج از کشور برای پروازهای اربعین اطلاع داد و اظهار داشت: تعداد زائرین هوایی اربعین سال جاری ۲۰ درصد رشد داشت.
خبرگزاری مهر، گروه اقتصاد: بی گمان ایام اربعین، همواره بعنوان یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین اجتماعات انسانی در تاریخ شناخته می شود که در آن میلیونها عاشق و دلداده از اقصی نقاط جهان، هر سال خویش را به کربلای معلی می رسانند.
ایران هم در روزهای اربعین، هر ساله بیشترین متقاضی اعزام زائر را به نجف دارد. در این ایام تمام شقوق حمل نقل عمومی جایگاه ویژه ای در جابه جایی زائرین حسینی خواهند داشت و در این میان حمل و نقل هوایی نقش حائز اهمیتی را به دوش دارد، چونکه سفر هوایی بعنوان یکی از سریع ترین و راحت ترین راه ها، مورد توجه خیلی از زائرین قرار گرفته است.
سفر هوایی به عتبات عالیات، بخصوص در روزهای اربعین، با وجود تسهیلات و امکانات موجود، نیازمند برنامه ریزی دقیق و جامعی است؛ چون که این سفر یکی از پرطرف دارترین سفرها در ماه صفر است و از شهر های مختلف به شکل کاروانی و انفرادی عازم این شهر می شوند.
بر همین اساس، برای اطلاع رسانی و عرضه از آمار گزارش و عملکرد شرکتهای هواپیمایی در بازه زمانی اربعین، برنامه تلویزیونی خبرگزاری مهر در گفتگو با سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و معاون وزیر راه و شهرسازی پرداخت.
سوال: چند پرواز از آغاز آغاز سفرهای هوایی اربعین تا به امروز انجام شده است؟
۹۵ هزار زائر اربعینی با بیش ۷۰۰ پرواز تا صبح ۳۱ مردادماه از ترمینال سلام جابه جا شدند و طبق پیشبینی های انجام شده، سال جاری بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ پرواز ویژه اربعین از ترمینال سلام به انجام می رسد. سال قبل ۸۲ درصد زائرین اربعین از ترمینال سلام اعزام شدند و سال جاری هم سازمان هواپیمایی کشور تعدادی دیگر از فرودگاه های کشور را به پای خط آورده تا برخی از زائرین از آن مقاصد به کشور عراق عزیمت داشته باشند، همینطور بیشتر از ۷۰ درصد زائرین عتبات از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد.
در ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی و ستاد اربعین کشور مقرر شد ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار زائر از راه حمل و نقل هوایی به کشور عراق اعزام شوند اما باتوجه به محدودیت های فرودگاه نجف و بغداد مجوز سه هزار پرواز در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریور ماه تأیید شد، گفتنی است که شهر فرودگاهی امام آمادگی کامل برای برقراری ۴ هزار پرواز در بازه زمانی ذکر شده را دارد.
پروازهای بازگشت اربعین تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و بر مبنای پیشبینی ها تا پایان عملیات پروازهای اربعین حدود ۳ هزار و ۲۰۰ پرواز صورت خواهد گرفت، چونکه به شکل روزانه به درخواست دریافت مجوز پروازی شرکتهای هواپیمایی اضافه می شود؛ البته الان در اوج تقاضا برای بلیت های رفت به مقصد هستیم اما برخی از صندلی های فعلی مسیر بازگشت هواپیما به ایران خالی است در حالی از روز جمعه مجدد اوج پیک پروازهای بازگشت مسافرین شروع می شود.
سوال: ترمینال سلام فرودگاه امام بسیار مورد توجه زائرین زیارتی قرار گرفت، فرایند راه اندازی این ترمینال چگونه بود؟
همان طور استحضار دارید، مطالعات ترمینال یک فرودگاه امام ۲۵ سال قبل انجام شد و حدود ۲۰ سال از راه اندازی آن می گذرد، بعد از راه اندازی تا به امروز هیچ گونه اقدام توسعه اصولی انجام نشده است.
در زمان راه اندازی ترمینال سلام فرودگاه امام بسیاری موافق و مخالف آن بودند و به عقیده خودم، ساخت این ترمینال درست بوده، چونکه در اسناد بالا دستی بنا بود که فرودگاه امام به شهر فرودگاهی تبدیل گردد که کلمه شهر فرودگاهی معنا و مفهوم دیگری دارد و به لطف خدا در دولت سیزدهم معنای اصلی خویش را پیدا کرد.
ترمینال سلام با ترمینال یک فرودگاه امام بین ۶ الی ۸ کیلومتر فاصله دارد و با ترمینال ۲ که الان درحال ساخت است، حدود ۱۶ کیلومتر فاصله دارد، بدین ترتیب این منطقه یک شهر است که در آن سه فرودگاه قرار دارد. البته گفتنی است، که ترمینال دو با ۵ برابر ظرفیت فعلی در مساحت ۴۱۰ هزار متری ایجاد می شود.
مراحل ساخت ترمینال سلام بسیاری طولانی شد و تا اوائل دولت سیزدهم هم درحال ساخت بود و در سال ۱۴۰۱ بعضی از مراحل ساخت این ترمینال مانده بود و یک الی دو پرواز هم انجام شده بود که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی شهید رستم قاسمی و بعد از آن مهرداد بذرپاش عنایت خاصی به اتمام صد درصدی ترمینال سلام داشتند.
با توجه به فرهنگ زیارت که در ایران هم بسیاری حائز اهمیت می باشد، تدابیری را برای جداسازی پروازهای زیارتی با پروازهای اروپایی اتخاذ کردیم، چونکه پروازهای زیارتی و اروپایی دو سبک مختلف است. همینطور بر مبنای گفته زائرین ترمینال سلام الان به سبب وجود موکب های مناسبتی تبدیل به یک حسینیه شده و اگر این ترمینال برای سفرهای زیارتی راه اندازی نمی شد، بی گمان در ترمینال یک قابلیت اجرای چنین طرح های مناسبتی وجود نداشت.
تمام مسؤولان لشکری و کشور در راه راه اندازی ترمینال سلام همکاریهای لازم را انجام دادند و سه عملیات حج تمتع با بالاترین سطح شرایطی و رضایت صد درصدی در این فرودگاه انجام شد، همینطور اربعین سال جاری هم بعنوان سومین عملیات عتبات عالیات به شمار می رود؛ بدون اقرار الان این پروازهای وظیفه ای هم با رضایت بالای ۹۵ درصدی از جانب زوار درحال خدمت رسانی است.
لازم به ذکر است که ترمینال سلام از استانداردهای روز بین المللی برخوردارست و پارک هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی آسان است، الحمدالله شرایط مطلوبی در این فرودگاه حاکم و درحال سرویس دهی است.
بارها اعلام کردم که ترمینال سلام به ثبت بین المللی خواهد رسید تا این ترمینال به شکل کامل و همیشگی یک ترمینال زیارتی باشد اما ممکن عده ای بدینگونه برداشت کنند که این ترمینال در یونسکو ثبت گردد اما چنین چیزی مرسوم نیست و ثبت ما به اعتقادی بود. سال قبل این توفیق شامل حال شهر فرودگاهی امام شد تا در مقابل گیت ورود و خروج به ترمینال سلام یک شهید گمنام دفاع مقدس تدفین شود و مورد استقبال خیلی از زائرین قرار گرفت.
همان طور که گفته شد، آرامگاه این شهید در مقابل گیت ورود و خروج ترمینال سلام قرار دارد، به این علت زائرین در هنگام ورود و خروج اول سر مزار ادای احترام و قرائت فاتحه می کنند سپس سفرشان را آغاز می کنند.
الحمدالله ترمینال سلام در جایگاه اصلی خود قرار گرفت و اگر در آینده در این ترمینال پروازهای اروپایی صورت گیرد، بی گمان مورد انتقاد زوار و اصحاب رسانه قرار می گیرد که به چه دلیل قاب این ترمینال عوض شد.
سوال: پارکینگ ترمینال سلام برای خدمات دهی به زوار حسینی چگونه است؟
خوشبختانه ترمینال سلام در محدوده ای واقع شده که محوطه اطراف آن خالی است و بر مبنای طرح جامع در سال ۱۴۰۱ طراحی پارکینگ با ظرفیت ۵ هزار خودرو تعیین شد اما این ظرفیت مطلوب نبود ازاین رو در سال قبل ظرفیت این پارکینگ به ۱۱ هزار خودرو ارتقا پیدا کرد که اقدامات دیگری مانند خط کشی و نصب تابلوهای راهنمایی و روشنایی هم انجام شد.
امسال بر مبنای تدابیر جدید ظرفیت پارکینگ ترمینال سلام به ۱۷ هزار خودرو افزوده شد و در بازه زمانی اربعین از ۲۲ مردادماه تا پایان ماه صفر تمام خدمات پارکینگ به شکل مجانی در اختیار زوار قرار می گیرد، چونکه هزینه پارک خودرو در این پارکینگ در یک شبانه روز حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان است.
طبق آخرین آمار تا صبح ۳۱ مردادماه، ۱۱ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو در پارکینگ ترمینال سلام پارک است و دغدغه ای بابت افزایش تعداد خودرو ها هم نداریم. البته از زوار عزیز تقاضا داریم در هنگام پارک ماشین با مسؤولان پارکینگ فرودگاه همکاریهای لازم را داشته باشند.
زائران نگران مسیر پیاده روی ۲۰۰ متری پارکینگ تا ترمینال سلام نباشند، چونکه از دم پارکینگ ماشین ون در اختیار زوار حسینی است و آنها را تا دم ترمینال هدایت می کند و مجدد زائرین که به کشور بازگشتند آنها را تا پارکینگ جا به جا می کنند.
سال گذشته مسافران بعد از بازگشت از سفر زیارتی خود به سبب حجم بالای خودرو، گرفتار سردرگمی در پیدا کردن ماشین شخصی خودشان می شدند که سال جاری حدود ۱۲ دستگاه موتورسوار برای راهنمایی و یافتن راحتتر خودرو به زائر کمک می کنند.
سوال: آمار زائرین اربعین حسینی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چگونه است؟
سال گذشته جابه جایی ۴۰۰ هزار مسافر و سال جاری هم جابه جایی ۶۰۰ هزار مسافر پیشبینی شد که تعداد زائرین نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشت، البته با توجه به این که هرسال نسبت به سال پیشین امکانات بیشتر می شود.
به طور مثال، سال قبل در بازه زمانی اربعین ۲۰ موکب فرهنگی و مناسبتی برپا شد اما سال جاری ۲۵ موکب در ترمینال سلام استقرار دارد که تعدادی زیادی هم بعلاوه این تعداد در خواست موکب زنی را دادند اما بیشتر از این تعداد امکان برگزاری نیست،
سال گذشته به برخی از شرکت ها درخواست موکب زنی در ترمینال سلام را دادیم اما حضور پیدا نکردند، این در حالیست که سال جاری به شکل خودخواسته برای خدمت رسانی حضور پیدا کردند. همچنین، مقام معظم رهبری می فرمایند: «اربعین، جهانی شده و باید جهانی تر هم بشود»، تمام ارگان ها، سازمان ها و نهادها به فرمایش حضرت آقا لبیک گفتند و عاشقانه تمام توانشان را برای عرضه هرچه بهتر خدمات به زوار حسینی معرفی کردند.
بسیاری از موکب های مستقر در ترمینال سلام از کودکان مظلوم غزه حمایت می کنند که بسیار اقدام بشردوستانه ای است؛ همینطور روزانه حدود ۶ ساعت برنامه های فرهنگی مانند روضه خوانی، تعزیه، مدیحه سرایی، سرود، نقاله خوانی باعث ایجاد فضایی معنوی برای زوار می شود.
سوال: سود شرکتهای هواپیمایی از فروش های بلیت پروازهای اربعین چقدر است؟
وزارت راه و شهرسازی و مجموعه حاکمیت، بخصوص رهبر معظم انقلاب و مسعود پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم نسبت به عرضه خدمات صد درصدی از جانب دستگاه ها برای کاهش هزینه های سفر اربعین تأکیدات ویژه ای داشتند، به همین دلیل فشارهای زیادی به دوش شرکتهای هواپیمایی گذاشته شد و بیشتر از ۶۰ درصد نرخ بلیت دریافتی از زائرین در فرودگاه نجف هزینه می شود.
ده میلیون تومانی که شرکتهای هواپیمایی از مسافرین دریافت می کنند به شکل ارزی به فرودگاه نجف پرداخت می کنند، چونکه فرودگاه نجف خصوصی است و بابت عرضه کوچک ترین خدمات به زائرین هزینه دریافت می کند.
اگر مدیر ایرلاین ها در جلسات برنامه ریزی پروازهای اربعین اعلام می کنند که ۱۱ ماه از سال برای خودمان کار کردیم و یک ماه هم برای امام حسین به زائرین خدمت می نماییم، بدین سبب است که به سبب هزینه در فرودگاه نجف مبلغ سود ناچیزی در اختیار آنها قرار می گیرد.
به طور مثال برای انجام سفرهای اربعین به شکل زمینی بالای ۶ الی ۷ میلیون تومان با وجود تمام سختی باید هزینه کرد و طی هفته جاری متأسفانه یک دستگاه ناوگان اتوبوس زائرین پاکستانی تصادف کرد که برخی از آن مصدوم و تعدادی دیگر هم فوت کردند، در صورتیکه سفر با هواپیما از ایمنی بالاتری برخوردارست و هزینه ناچیز قیمت بلیت پروازهای اربعین سبب شده تا تعداد زیادی از زائرین علاقه مند سفر هوایی باشند.
البته گفتنی است که در سفرهای اربعین نرخ عوارض خروج از کشور حذف شده و زائرین از این بابت هیچ گونه هزینه ای را پرداخت نمی کنند.
اگر بگوییم سود شرکتهای هواپیمایی در سفرهای اربعین صفر است، اساسا دروغ است اما در مقابل با سود پروازهای دیگر قابل مقایسه نیست، تقریبا هزینه تمام شده است و به نوع ایرلاین بستگی دارد، چونکه اگر یک ایرلاین در انجام سفرهای اربعین از هواپیمای «ایرباس» استفاده می نماید، اساسا هزینه ایرباس زیاد است و حتی امکان دارد در راه رفت و برگشت گرفتار زیان شود.
در حالی که امکان دارد یک شرکت دیگر از هواپیماهای «۷۳۷» و «MD» استفاده نماید که هزینه این سبک از هواپیماها مقداری نسبت به باقی سبک ها کمتر است، بدین ترتیب باتوجه به نوع هواپیمایی که استفاده می نمایند، سود آنها هم متفاوت می باشد.
همچنین، شرکت هواپیمایی ماهان الان از هواپیمای ۷۴۷ برای جابه جایی زوار استفاده می نماید، در صورتیکه این سبک از هواپیما بسیار پرهزینه است و دلیل موجهی برای انجام پروازهای زیر ۳ الی ۴ ساعته ندارد، اما بر مبنای اعتقاد قلبی و تکلیف وظیفه ای در هر پرواز حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ زائر را در یک ساعت پرواز به مقصد بغداد جا به جا می کند، چونکه فرودگاه نجف شرایط فرود این هواپیما را ندارد.
همان طور که اعلام شد، بر مبنای دستور دیوان عدالت اداری دیگر دولت حق تعیین نرخ گذاری بلیت های هوایی را ندارد اما بحث پروازهای اربعین متفاوت می باشد و دولت برای فروش بلیت پروازهای اربعین قیمت مصوبی را تصویب کرده است، البته جا دارد بابت فروش بلیت با نرخ از شرکتهای هواپیمایی تشکر نماییم.
سوال: یعنی تا به امروز هیچ کدام از مراجع عرضه بلیت گرفتار تخلف نشدند؟
در فرودگاه امام به سبب وجود حساسیت بالا و جایگاهی که دارد، هم زمان سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان هواپیمایی کشوری و دادسرای ویژه فرودگاه مستقر و به شکل دائم درحال رصد هستند.
به طور مثال، زائری با قیمت ۵ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون تومان بلیت هواپیما را خریداری می کند و زمانیکه به فاکتور بلیت رجوع می نماییم، خبری از ثبت قیمت نیست یا زائرین دیگری ادعا می کنند، بلیت را ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری نموده اما در فاکتور آن ۵ میلیون تومان قیمت ثبت شده است.
برخی اوقات، زوار امکان خرید بلیت از راه اینترنت را ندارند و از آژانس ها مبادرت به خرید می کنند و خیلی از آژانس های هوایی در بازه زمانی اربعین کم لطفی کردند و برای خودشان پورسانت جداگانه تا یک میلیون تومان از زائر دریافت می کنند اما با جدیت با متخلفان برخورد خواهد شد.
بر اساس تصمیمی که گرفته شده، هرگونه گران فروشی که در بازار بلیت پروازهای اربعین صورت گیرد، خود آن شرکت هواپیمایی موظف به برگرداندن پول به زائر خواهد بود اما با آژانس متخلف هم جداگانه برخورد خواهد شد. تا به امروز هم حدود ۱۲ آژانس هواپیمایی درپی گزارش های اعلامی مردم پلمب شده است.
سوال: برای دریافت مجوزهای پروازی فرودگاه های نجف و عراق همکاریهای لازم را داشتند؟
درخواست ما خیلی بیشتر از این تعدادی بود که مجوز گرفتیم اما فرودگاه نجف یک فرودگاه بسیار محدود از سبک و تعداد هواپیما است، البته از وزارت حمل و نقل نجف با وجود تمام محدودیت ها در فرودگاه نجف مجوز چنین حجم و تعداد پروازی را برای ایران صادر کرد، چونکه شرایط آنها بسیار محدود و دشوار می باشد.
اگر فرودگاه نجف به ما مجوز پرواز بیشتری می داد ما امکان برقراری ۶ هزار پرواز را داشتیم و در فرودگاه امام هیچ گونه محدودیتی از لحاظ زیر ساخت وجود ندارد حتی فرودگاه مشهد مقدس هم بزرگ و بدون محدودیت است که قابلیت افزایش تعداد پرواز به کشور عراق را از این فرودگاه هم داشتیم؛ البته شرایط فرودگاه بغداد بهتر است اما زائرین و شرکتهای هواپیمایی علاقه ای به برقراری پرواز به این فرودگاه ندارند، چونکه در راه پیاده روی قرار ندارد.
در مجموع، فرایند مذاکره با دولت عراق دشوار است اما در نهایت طی صحبت های انجام شده مجوز سه هزار پرواز در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریورماه دریافت شد و بعد از اتمام بازه زمانی ذکر شده، شرایط پروازها به مقصد عراق به حالت سابق بازمی گردد.
سوال: میانگین تأخیر پروازهای اربعین چگونه بود؟
به طور کلی میانگین تأخیرها بین ۳۰ الی ۳۵ دقیقه است اما حدود سه شرکت هواپیمایی تأخیر ۴ ساعته، ۵ ساعته و ۸ ساعته داشتند که از مسافران این پروازها عذرخواهی کردیم.
البته لازم به ذکر است؛ هواپیمای ایران در فرودگاه نجف گرفتار نقص فنی شده با وجود محدودیت فرودگاه نجف، ابتدا باید تیم فنی همان شرکت هواپیمایی با پرواز دیگر به نجف برود و سپس عملیات رفع نقض فنی را آغاز کند، بی گمان فرایند این فرایند زمان بر خواهد بود. البته تأخیر زیر ۳۰ دقیقه، تأخیر عملیاتی بشمار می رود و بعضی از تأخیرها هم به سبب عدم حضور بموقع زائرین است که مسؤولان مربوطه تا به دنبال مسافر برگردند و سوار هواپیما شود، پرواز با تأخیر مواجه می شود.
سوال: فرودگاه امام آماده میزبانی از موج بازگشت زائرین خواهد بود؟
تمام همکاران پلیس، سپاه، گمرک، گذرنامه و واجا … در حالت آماده باش هستند و در سه شیفت شبانه روز درحال فعالیت اند، البته در هر شیفت ۵ مدیر ترمینال سلام حضور دارند و در روزهای پروازهای اربعین محل کار تمام مدیران، معاونین و معاونین شرکتهای هواپیمایی در ترمینال سلام است. همینطور در این ترمینال ۱۰ مدیر ترمینال دائم در محوطه پارکینگ و تمام قسمت های دیگر درحال بررسی هستند و از نظر امکانات به اصطلاح پارک هواپیما و سرویس دهی به هواپیماها، تمام شرکت ها آماده باش صد درصدی هستند و نگرانی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود ندارد.
سوال: تا به امروز چند پرواز فوق العاده در روزهای اربعین صادر شده است؟
تا به امروز مجوز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پرواز به مقصد عراق صادر شده که از این تعداد حدود هزار و ۲۰۰ پرواز فوق العاده است که در بازه زمانی اربعین به انجام می رسد اما بر مبنای پیش بینی ها تعداد پروازها تا سه هزار و ۲۰۰ عدد هم افزایش خواهد یافت.
پروازهای اربعین توسط ۱۴ شرکت هوایی داخلی و دو شرکت هوایی خارجی فلای بغداد و العراقیه به انجام می رسد.
سوال: باتوجه به افزایش دما، خللی در برقراری پروازها ایجاد نشده است؟
روزهای اخیر محدودیت های پروازی در مورد گرمای هوا وجود داشت اما به تازگی مقداری دمای هوا رو به کاهش حرکت می کند، افزایش دما در میزان ظرفیت مسافران تاثیر گذاشته بود از ساعت ۸ بامداد تا ۱۵ پس از ظهر هواپیماها با حدود ۱۰ تا ۱۲ مسافر کمتر پرواز می کنند اما بعد از ساعت ۱۷ محدودیتی در تعداد مسافر برای اعزام وجود ندارد و الان روزانه ۱۳۰ پرواز در حال انجام می باشد.
سوال: در مورد فروش ارز اربعین محدودیت برای زوار پیش آمد یا خیر؟
برای خدمات رسانی از فرودگاه های بیشتر اعلام نمودند که فرودگاه های دیگر که در مرز هوایی قرار دارند، اگر شرایط پیش آید امکان برقراری پروازهای خارجی دارند که در اربعین سال جاری بعضی از ارگان های نظامی مانند نیروی هوایی، سپاه پاسداران درخواست داشتند از فرودگاه مهرآباد به سمت عراق پرواز کنند که برخی از شرکتهای هواپیمایی این پروازها را انجام دادند اما نکته اینجاست که در فرودگاه مهرآباد باجه ارزی وجود ندارد و زوار به سبب عدم آگاهی در سامانه ارز مسافرتی برای دریافت ارز ثبت نام کردند، در حالی به این مسافران ارزی تخصیص نمی یابد.
سوال: وزیر راه دولت سیزدهم از واردات ۱۰ فروند هواپیما خبر دادند، آیا این هواپیماها در پروازهای اربعین وارد مدار فعالیت شدند؟
نکته اینجاست، زمانیکه خبر واردات هواپیمای جدید به کشور اعلام می شود، عموم افراد می گویند پس چرا بازار عرضه و تقاضای بلیت به تعادل نمی رسد و همچنان کمبود بلیت در بازار وجود دارد اما تعداد واردات هواپیما مهم نیست این که به چه تعداد صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه می شود، مهم می باشد، باید بدانیم به همان تعداد که هواپیما وارد می شود از طرف دیگر تعدادی هم از چرخه سرویس دهی خارج می شود.
به طور مثال، یک هواپیما وارد مدار فعالیت می شود که تنها ۵۰ صندلی دارد اما یک هواپیمای دیگر وارد کشور می شود که ۲۴۰ صندلی به میزان ظرفیت فعلی بازار هوایی اضافه می کند.
دو فروند از این هواپیماها در تاریخ ۲۷ مردادماه سال جاری وارد کشور شد اما فرایند رجیستری و ثبت ناوگان زمان بر خواهد بود و امکان دارد سه الی چهار ماه زمان بخواهد تا وارد چرخه پروازی شود. واردات هواپیما دشوار است، چونکه زمانیکه این هواپیماها وارد کشور شد سریعاً به آشیانه های فرودگاه انتقال پیدا کرد تا مورد دید عموم مردم قرار نگیرد و روند اورهال و احیای این هواپیماها انجام شود؛ تعارف نداریم، ایران در تحریم های ظالمانه قرار داد، نه تنها از جانب کشور آمریکا، بلکه دیدگاه کشورهای دیگر اینست تا کار را برای ما سخت کنند اما بی گمان در مقابل تحریم و سخت گیری ها، توانمندی ما بیشتر می شود.
با توجه به واردات هواپیماها، توانستیم بالانس صندلی ها را حفظ نماییم و از طرف دیگر درصدی هم افزایش دهیم اما بی انصافی است که بگوییم مردم مثل قبل در هنگام تهیه بلیت گرفتار مشکل هستند، البته مقداری سطح توقع عموم مردم بالا رفته، چونکه در سالهای قبل بیشتر زوار به شکل زمینی به نجف می رفتند اما امروزه دوست دارند با ناوگان هوایی مشرف بشوند؛ همینطور باتوجه به خدمات بسیار خوبی که در قسمت هوایی به مسافرین عرضه می شود، روز به روز تقاضا بیشتر می شود و مردم براین باورند که هنوز عرضه و تقاضا با مشکل مواجه می باشد.
سوال: بعضی از زوار حسینی که با ناوگان هوایی بعضی از ارگان ها جا به جا می شوند، ایمنی آنها گرفتار مشکل نمی شود؟
هر نوع هواپیمایی که مبادرت به پرواز کند، در ابتدا باید از استانداردهای سازمان هواپیمایی کشور برخوردار باشد، به صورت مثال امکان دارد ارگان هایی مانند سپاه پاسداران، نیروی هوایی و هلال احمر و … درخواست پرواز فوری به کشور عراق را داشته باشند، اگر هواپیما ۱۰۰ صندلی داشته باشد و ۵۰ صندلی توسط افراد آن ارگان تکمیل ظرفیت شود، ۵۰ صندلی باقی مانده هم به عموم زوار فروخته می شود تا هواپیما با ظرفیت کامل به نجف اعزام شود.
سوال: به زوار موقع بازگشت به کشور، چه سفارش ای می کنید؟
با توجه به شایع و گزارشات راجع به همه گیری بیماری آبله میمونی، اقدامات بهداشتی را بشدت رعایت نمایند و در پیک های ترافیکی بخصوص در پروازها ماسک بزنند اما اگر به ویروس یا بیماری مبتلا شدند در تمام مرزهای ورودی به کشور، بخصوص فرودگاه امام خمینی (ره) بمحض مراجعه، همکاران بهداشت مرزی قرنطینه حضور دارند و امکانات پزشکی قابل رضایتی هم در آنجا وجود دارد. زوار نسبت به درمان بیماریها پیگیری های لازم داشته باشند تا ویروس را به کل خانواده انتقال ندهند، چونکه اگر خانواده هم گرفتار بیماری شود، گرفتاری آنها بیشتر خواهد شد.
از زوار خواهشمندیم، مدت زمان سفر را کوتاه کنند و حتما در ایام بعد از اربعین به کشور بازگردند، چونکه مهم اینست که در راه پیاده روی اربعین حسینی قرار گرفتند.
همچنین زوار حتما قبل از آغاز سفر بلیت را به شکل رفت و برگشت تهیه کنند؛ چونکه در فرودگاه ایران و نجف به هیچ عنوان امکان خرید بلیت نخواهد بود، البته امکان دارد در صورت تغییر نوع هواپیما برخی از زوار پای پروازی عازم شوند اما باتوجه به ازدحام جمعیت، بلیت را از پیش تهیه کنند تا شرمندگی ما و دلخوری زوار رخ ندهد.
منبع: مسكن گزین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب