هفته ای كه در حمل و نقل گذشت؛
از انعقاد ۳۱قرارداد سازمان بنادر تا واردات ۳۳ اتوبوس
مسکن گزین: در هفته گذشته اخبار مختلفی در عرصه راه و شهرسازی منتشر گردید همچون قرارداد 55 همتی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت های خصوصی سرمایه گذار منعقد گردید.
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری، اظهار داشت: امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی بخش مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.
وی اضافه کرد: بعد از ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از طرف مقام معظم رهبری فعالیت شبانه روزی از طرف مجموعه وزارت راه و شهرسازی شروع شد و باید با در راه و چارچوب متفاوت تری گام برداریم و دست یاری به سمت بخش خصوصی دراز کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نگاه به بخش خصوصی، سرمایه گذار و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سرمایه پذیر است، عنوان کرد: تمام تلاش خودرا برای تحقق آینده ای متفاوت به کار خواهیم بست و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در راه روشن گام بر می داریم.
بذرپاش افزود: تا آن زمان که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی یابد در صورتیکه بخش خصوصی به کمک دولت آمده است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده نماییم.
واردات ۳۳ اتوبوس از شروع سال
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: افق طرح جامع حمل و نقل کشور ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده و الان در تمامی حوزه های حمل و نقل در دست تهیه است. در این طرح تلاش شده به موارد مورد نیاز به ویژه شبکه های ریلی توجه گردد. همین طور از حمل و نقل ترکیبی به عنوان حمل و نقل مؤثر در این طرح استفاده شده و ایجاد مراکز لجستیک نیز در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، واردات تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس پیش بینی شده است که از این تعداد تا حالا ۳۳ دستگاه وارد شده است.
اختصاص ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل کریدورهای ریلی
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباب برنامه های این شرکت در عرصه ریلی اظهار داشت: راه اندازی هزار کیلومتر مسیر ریلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در برنامه توسعه هفتم دیده شده که ۳ هزار و درحال ساخت قرار دارد.
خادمی با اشاره به اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این پروژه ها شامل خط ریلی رشت - آستارا، چابهار به مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همین طور شیراز به بوشهر است.
وی اضافه کرد: این مسیرها در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی ما را حدود دو برابر می کند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
آغاز پروازهای حج عمره از ۱۳ دی سال جاری
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، شمس الدین فرزادی پور مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، اظهار داشت: بلا فاصله پس از انجام عملیات حج تمتع، برای پروازهای حج عمره اعلام آمادگی کردیم و بنا به درخواست سازمان حج و زیارت در خدمت مردم برای انجام این فریضه خواهیم بود.
وی اضافه کرد: پروازهای حج عمره از ۱۳ دی ماه یا نیمه دوم دی ماه شروع می شود.
فرزادی پور در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که در تقویت و توسعه ناوگان هوایی دنبال می شود، سرهم کردن هواپیماهای زمینی است که در این جهت ۷ فروند هواپیما در مرحله اجرا قرار گرفت. تا کنون ۲ فروند هواپیمای (ATR) وارد چرخه عملیاتی شده و سومین هواپیما هم درحال ورود است تا ۲۵ روز آینده وارد چرخه می شود. ۴ فروند دیگر در مرحله تامین قطعات است و سفارش گذاری شده که بمحض تامین قطعات امیدواریم تا انتهای سال وارد چرخه شوند.
وی اظهار داشت: هواپیمایی جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد که هر هواپیمایی که استانداردهای مورد نیاز برای ارائه خدمات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را داشته باشد، وارد چرخه کند.
ورود تجار به شهر فرودگاهی امام خمینی
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، سعید چلندری مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) در هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته در نشستی خبری، درباب حضور تجار در این فرودگاه، اظهار داشت: در گذشته تجار و بازرگانان رغبتی به حضور در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نداشتند در صورتی که چهار هزار هکتار از وسعت ۱۴ هزار هکتاری فرودگاه امام در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد.
وی افزود: درآمدهای شهر فرودگاهی امام در دولت سیزدهم نسبت به قبل از آن ۴.۵ برابر شد و سال آینده این افزایش به هشت برابر خواهد رسید.
چلندری از درخواست بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری تجار و سرمایه گذاران برای حضور در این کلان شهر فرودگاهی آگاهی داد. در بیشتر فرودگاه های بزرگ جهان پروازهای داخلی و خارجی بطور همزمان صورت می گیرد.
چلندری اظهار داشت: روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد صورت می گیرد. این فرودگاه ظرفیت و کشش بیش از این مقدار پرواز را ندارد. در ترمینال جدید که در فاز دوم شهر فرودگاه امام اجرائی می شود، انجام پروازهای داخلی و خارجی پیش بینی شده است.
ساخت ۵۰ فروند کشتی مسافری داخلی
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد شناورهای مسافری، اظهار داشت: تا حالا ۵۰ فروند کشتی مسافری بمنظور تکمیل شناورهای مسافری اختصاص داده ایم که قرار شد وزارت صمت کشتی سازها را انتخاب نماید تا با وجوه اداره شده سازمان بنادر و با سود صفر درصد این ۵۰ فروند را با استفاده از توان داخلی کشتی سازان بسازیم و آماده نماییم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباب لایروبی خلیج گرگان، اظهار داشت: خلیج گرگان اواخر سال قبل درحال از میان رفتن بود و بندر ترکمن حدود ۱۵ سال خشک شده بود. البته تا حالا با حضور رییس جمهوری در این منطقه یک میلیون و ۴۶۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام و کانال آشوراده بطورکامل باز و بندر ترکمن احیا شده است. بر این اساس هم آب قابل توجهی از دریا به سمت این خلیج گسیل شد.
رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کشور
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۲۷ آذرماه) در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره اینکه، اظهار داشت: رشد و توسعه ترانزیت به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای مهم کشور در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. بلا فاصله یک نقشه کلان به نام «ایران راه» در این وزارتخانه طراحی و دنبال شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: حرکت ما در سمت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری راه های مواصلاتی حمل و نقل دریایی، جاده ای، هوایی و ریلی اختصاص دادیم. البته در یک برنامه جامعه باید پروژه ها را تعریف نماییم. وزارت راه و شهرسازی پروژه های در دستور کار قرار می گیرد که نقشه پیشرفت کشور باشد. یکی از کلیدی ترین متولی ها در امتداد توسعه کشور این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور حائز اهمیت می باشد.
وی افزود: در امتداد اتمام پروژه ای گذشته، پروژه ای جدید برای تکمیل ایران راه در دستور کار قرار دادیم و درحال مذاکراتی بین المللی برای بازگرداندن جایگاه ایران در حمل و نقل جهان هستیم. البته علاوه بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل باید نرم افزار و سخت افزار این مسیر را توسعه دهیم تا مسیر انتقال کالا و مسافر را هموار نماییم.
این مقام مسئول اضافه کرد: از سال قبل تا به امسال شاهد رشد ۳۳ درصدی در بخش ترانزیت کشور بودیم، مرزهای کشور محل عبور و مرور کامیون داران است نه جای توقف این مساله در تمام مذاکرات بین المللی مطرح شده که تردد در مرزها تسهیل گردد. متأسفانه امروزه امکان پذیرش کالاهای حجم بالا را نداریم که باید هرچه سریع تر این مساله را مورد بررسی قرار دهیم.
آغاز طرح ریلی رشت - آستارا تا یک ماه و نیم آینده
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرائی آن اظهار داشت: طراحی های این پروژه دارد تمام می شود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و باتوجه به موافقتنامه بین دو کشور، امیدواریم از شروع سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماه ونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیماً به جمهوری آذربایجان وصل می شویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا بوسیله ریل به بندرعباس می آییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که می تواند نقش عمده ای را در کریدور شمال جنوب ایفا کند.
افندی زاده با اشاره به اینکه پروژه رشت آستارا طبق برنامه پیش می رود، اظهار داشت: بعد از آن که موافقتنامه در اردیبهشت ماه به امضا رسید، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و ما طبق برنامه ای که داریم، تا انتهای سال میلادی ۲۰۲۳ توافق اجرائی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، صورت می گیرد و طراحی ها از سال بعد شروع می شود. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقمند است، چون مسیری که انتخاب شده به نفع دو کشور است.
زمین، بازیگر نقش اصلی در ساخت مسکن
فرشاد ایلاتی کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأکید بر این که «زمین» عامل اصلی قیمت بالای مسکن به شمار می آید، اظهار داشت: قیمت مسکن از سه جز اصلی تشکیل شده که مهم ترین بخش آن قیمت «زمین» است. بخش دوم به قیمت مصالح ساختمانی مربوط می شود و بخش سوم به سود سرمایه گذاری بازمی گردد.
این کارشناس مسکن در ادامه اشاره کرد: «زمین» در کلان شهرها به ویژه در استان تهران سهم ۷۰ درصدی در قیمت تمام شده مسکن دارد. که در البته ناگفته نماند برخی مناطق در استان تهران وجود دارد که سهم زمین حدود ۹۰ درصد است. طبق محاسبات هزینه مصالح و غیره را در ساخت مسکن حدود ۱۰ درصد است؛ در نتیجه زمین بازیگر نقش اصلی در قیمت تمام شده است.
وی علت گرانی زمین را عدم توسعه افقی شهرها عنوان نمود و اظهار داشت: دولت باید بجای این که شهرها را به سمت ساخت افقی توسعه دهد بالعکس به سمت تراکم و ساخت آپارتمان های بلند مرتبه گام برداشته است. افزایش ساخت طبقات در مرحله نخست نقش تعیین کننده ای در قیمت زمین خواهد داشت بطور مثال زمینی که گنجایش ساخت یک مسکن دو واحدی را دارد، مجوز یک آپارتمان ده واحدی را صادر می کنند که منجر به افزایش قیمت «زمین» می شود.
ایلاتی افزود: نحوه مدیریت شهرداری های در عرصه ساخت مسکن مناسب نمی باشد. شهرداری ها برای تامین منبع درآمدی به هزینه ساختمانی وابسته شدند که شروع به فروختن تراکم مازاد کردند که سبب افزایش سهم زمین در قیمت شده مسکن شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب