قالیباف در نشست حمل ونقل و توسعه كشور:
راهکار بهینه سازی مصرف سوخت، افزایش قیمت سوخت نیست
به گزارش مسکن گزین، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ثابت نگاه داشتن قیمتها اساسا اشکال ما است، اما راه بهینه سازی مصرف سوخت هم افزایش قیمت آن نیست بلکه راه های دیگری هم وجود دارد.
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی که به منظور بررسی چالش ها و فرصت های این حوزه، بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۲ آذر ماه) در مرکز همایش های بین المللی ارم برگزار شد، با اشاره به اینکه مدت ها است که در محافل دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی جمع می شویم اما پس از عرضه پیشنهادات در سخنرانی ها، مسائل مطرح شده را فراموش می نماییم، اظهار داشت: ما باید در سه قوه این پیشنهادات را دنبال کرده، بر مبنای آن پیش برویم و عملیاتی کنیم؛ البته معتقدم که ما ۴ قوه داریم که یک قوه آن بروکراسی است که متأسفانه سه قوه دیگر بر مبنای آن حرکت می کنند.
بخش خصوصی به اندازه بخش دولتی در مشکلات حوزه حمل و نقل مقصر است
قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: اینروزها در هر جلسه ای که حضور پیدا می کنم، موضوع هایی مطرح می شود که ۳۰ سال قبل هم این مشکلات و مسائل مطرح بود و همچنان هم ادامه دارد و همان پیشنهادات هم مجدداً مطرح می شود که بعضی از آنها باوجود این که به قانون، آیین نامه و دستورالعمل تبدیل گشته، مشکلات را حل نکرده و معلوم نیست کدام بخش شامل دولتی و خصوصی باید پاسخگوی آن باشد. این موضوعات، مدیریتی و ملی بوده و با آبرو، حیثیت، جان و مال مردم، امنیت و افتخار ملی ما گره خورده که نباید نسبت به آن بی توجه باشیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشتر از چندین بار موضوعات و مشکلات امروز در حوزه حمل و نقل را مطرح کرده ایم اما همچنان هیچ کدام از این مسائل برطرف نشده است، اظهار داشت: در وهله اول اساسا شخص من، مقصر هستم اما باید توجه داشت که در این میان اساسا بخش خصوصی هم مقصر است و هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به سمتی برود که به فهم مشترک در این خصوص برسد.
سالیانه چندین هزار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه خیلی از مشکلات مطرح شده در حوزه حمل و نقل را در احکام لایحه برنامه هفتم آورده ایم اما معلوم نیست چه مقدار از آن اجرایی شود، خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک را در زمانیکه در نیروی انتظامی فعالیت می کردم به دولت وقت عرضه کردم در حالیکه به این مورد به تنهایی به ناجا ارتباطی نداشت. ما آن زمان روی مسائل متمرکز شدیم تا حل شود اما مسائل همچنان باقی ماند. در دولت پس از آن هم که شهردار بودم و مبحث را پیگیری کردم اما همچنان این مشکلات ادامه پیدا کرد.
قالیباف در ادامه با تاکید بر این که اگر کاری روی زمین مانده به سبب اینست که اراده یا فهم آن وجود ندارد که حل نمی گردد، اظهار داشت: امروز استهلاک ما بیشتر از سرمایه گذاری است؛ درآمدهای کشور روز به روز کمتر می شود و در کنار آن تحت تحریم های ظالمانه هم قرار داریم که بخش دولتی و خصوصی به آن واقف است اما باز هم سالیانه چندین هزار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود ازاین رو اشکال کار یا در دولت به معنای عام و یا در قسمت خصوصی است و عامل سومی وجود ندارد.
در شرایط تحریم های ظالمانه نباید خودمان هم به خودمان ظلم کنیم
رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه امروز نیازمند رسیدن به فهم مشترک برای حل مسائل هستیم چون که سرمایه های لازم در کشور وجود دارد، اظهار داشت: امروز باید بر مبنای سیاست های ابلاغی به رشد اقتصادی ۸ درصد رسیده و تورم را تک رقمی نماییم. در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم این مورد را به دولت و شورای نگهبان گفته ام که رشد ۸ درصدی اساسا سقف سرمایه گذاری دارد که باید نسبت به آن برآورد داشت تا به مباحث پوچ گرفتار نشویم و تازه بخواهیم مبحث اصل ۷۵ آنرا تعیین نماییم و این مورد باید از قبل مشخص باشد.
وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل سوخت با مبلغ بسیار اندک توزیع می شود درصورتیکه گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است اما باز هم هزینه تمام شده حمل و نقل ما بسیار بالا است. نوشتن بهره وری ۲.۸ برایمان خیلی سخت شده است. روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت در کشور هدر می دهیم که اگر بشکه ای ۸۵ دلار محاسبه نماییم، سالیانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار می شود. چرا باید کیک اقتصاد خویش را در حالی که تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار داریم، کوچک نماییم و چرا خودمان هم به خودمان ظلم نماییم. ثابت نگاه داشتن قیمتها اساسا اشکال ما است اما راه بهینه سازی مصرف سوخت هم افزایش قیمت آن نیست بلکه راه های دیگری هم وجود دارد. وقتی سرمایه درحال از بین رفتن است باید از جانب دولت، بخش خصوصی و مردم بهینه شود و اگر همه با هم از آن منفعت ببریم این ۱۰۰ میلیارد دلار تبدیل به سرمایه ملی ما خواهد شد.
حمل و نقل نیازمند تحول از راه هوشمندسازی است
قالیباف در این بخش از سخنان خود با تاکید بر این که بخش خصوصی باید از راه بهینه سازی در مصرف به بهره وری برسد، اظهار داشت: زمانیکه دولت امکان خرید دستگاهی برای بهینه سازی را ندارد بخش خصوصی حاضر است وقتی توان آنرا دارد، این کار را انجام دهد بخصوص که ببیند این کار هم برای خودش و هم برای کشور منفعت دارد. مردم هم در حوزه تجارت خُرد اگر ببینند زمانیکه در منزل نشسته اند و مصرفشان نسبت به سال قبل در همان روز کاهش پیدا کرده در این منفعت شریک خواهند شد اساسا به سمت مصرف بهینه می روند بنابراین نباید به سمت گران کردن رفت بلکه باید مصرف را بهینه کرد که هیچ سختی نداشته و اساسا قابل اجرا می باشد.
رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه متأسفانه امروز درحال از دست دادن سرمایه های انسانی و مادی خود هستیم، اظهار داشت: امروز من نباید منتقد باشم بلکه باید پاسخگو باشم اما ببینید در حوزه ماشین های اسقاطی می گوئیم این ماشین ها در تردد نیستند و اگر بودند جریمه می دهیم اما آیا واقعاً ماشین اسقاطی نداریم؟ هنوز در حوزه حمل و نقل، کامیون های دهه ۷۰ میلادی و سال ۲۰۰۰ در شهر تهران رفت و آمد می کند ازاین رو در این عرصه نیازمند تحول و هوشمندسازی هستیم.
باید رانت در حوزه کامیون ها برداشته شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش اعظمی از کامیون ها خودراننده هستند، اظهار داشت: با این دلیل نباید خویش را درگیر این مورد نماییم که آنها را چطور در چارچوب شرکت قرار دهیم و به مسیر سالهای قبل خود بازگردیم که امروز عصر تکنولوژی هیچ همخوانی با آن ندارد. ما می توانیم با سکوهایی که درست می نماییم رانت را جمع کرده، اختیارات را افزایش دهیم و فرصت ها را به صورت مساوی در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و صرفا به دنبال تقویت اقتصاد بخش دولتی نباشیم.
قالیباف در ادامه ضمن اشاره به این که امروز بیشتر از ۱۰۰ همت طلب پیمانکاران در حوزه فنی و مهندسی است که در جریان مصوبات لایحه برنامه از راه اهرم کردن اوراق مجدداً آنرا به اقتصاد کشور باز می گردد، اظهار داشت: بخش خصوصی و دولت باید به جای رقابت با هم در کنار هم نشسته و برنامه ریزی دقیق و عملیاتی کنند و به سراغ مردم بروند که در این صورت مردم اساسا حل و فصل مشکلات را خواهند پذیرفت.
ترانزیت سبب تقویت امنیت ملی و افزایش قدرت بازدارندگی می شود
رییس مجلس در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حمل و نقل و پیشران بودن آن در کنار حوزه نفت و گاز و معادن که منفعت آن شامل حال سایر حوزه ها هم خواهد شد، اظهار داشت: ترانزیت ما پیش از این که برای ما جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه امنیت ملی داشته، قدرت بازدارندگی به همراه می آورد و فرصت های بزرگی برای ما تولید می کند اما حالا بزرگ ترین درد ما ایجاد زیرساخت است. میان ریل و جاده همه روی ریل در حوزه باری و مسافری اتفاق نظر دارند اما در دهه های گذشته اعتبارات خویش را به جای ریل روی جاده با نسبت چند ده برابری سرمایه گذاری کردیم.
وی اضافه کرد: در حوزه ریل در جاهایی گره ترافیکی داریم و در مسیرهایی شاید چند روز یک مرتبه یک قطار روی آن حرکت نماید. امروز از حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریل، ۴ هزار کیلومتر آن هیچ تأثیری در بهره وری کشور و اولویتی برای ساخت نداشته است. یعنی جایی ریل ساخته ایم که نیازی نبوده و فقط پول نفت می باشد که میتوان آنرا این گونه هدر داد. اگر آنرا به درستی هزینه کرده بودیم کریدور ۳۲۰۰ کیلومتری در حوزه شرق به غرب و جنوب به شمال در این وضع باقی نمی ماند. امروز سرعت حرکت قطار باربری به اندازه حرکت دوچرخه و یا کمتر بوده که یعنی سرمایه گذاری های ما با اشکالاتی مواجه می باشد.
هزینه راه اندازی قطار و ریل نباید از جیب مردم برداشته شود
قالیباف ضمن اشاره به بازدید نظارتی اخیر خود از اسلامشهر و دریافت عوارض از مردم برای راه اندازی تونل، اظهار داشت: چرا باید از محل عوارضی که از مردم دریافت می نماییم، تونل حفر نماییم که حدود ۸ سال است درحال حفاری هستند و تصور می کنم ۸ سال دیگری هم به طول بیانجامد تا قطاری آنجا به حرکت بیفتد. این مسیر می تواند حداقل روزانه ۹ میلیون مسافر در خط خود به تهران جابجا کند که بخش های خصوصی اساسا درآمدزایی زیادی از این محل خواهند داشت بنابراین لازم نیست از محل عوارض مبادرت به راه اندازی خط قطار و مترو نماییم.
رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه امروز در کشور امکانات و سرمایه داریم اما نحوه ی استفاده و مصرف بهینه آن از مشکلات ما است، اظهار داشت: متأسفانه در جلسات، بروکراسی و کاغذبازی ها و وقت گذاری های بی جهت درحال از دست دادن این فرصت ها هستیم. امروز نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم که اساسا سخت و تلخ خواهند بود. ما باید قدرت «نه گفتن» داشته باشیم. اگر جایی هر جریانی و یا فردی درخواست نمود که سرمایه را جایی ببریم که نفعی نداشته و بازگشتی ندارد و یا ۳۰ سال دیگر بازگشت دارد باید «نه» بگوییم و اگر جای دیگری وجود دارد که سرمایه آن ظرف ۳ سال بازگشت دارد باید در آنجا سرمایه گذاری نماییم البته به شرطی که بخش دولتی و خصوصی صادقانه در کنار هم حرکت کنند.
فعالان اقتصادی مجاهدان اصلی و واقعی جنگ اقتصادی هستند
وی در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه خاطرنشان کرد: امروز برای مبارزه با آمریکا باید تولید کشور را افزایش داده و مشکلات اقتصادی را حل نماییم و این همان جایی است که آمریکا درحال مبارزه است که ما قوی نشویم و ما باید همانجا باشیم تا قوی شویم بنابراین شما مجاهدین اصلی و واقعی جنگ اقتصادی هستید و ما در خدمت شما قرار داریم.
قالیباف خاطرنشان کرد: ما ۱۲ سال در حوزه شهرداری فعالیت کردیم که آن زمان هم تحریم آمریکا بودیم و هم تحریم ۳ دولتی که با آنها کار کردیم یعنی شرایط کار برای ما سهل نبود حتی طی این ۱۲ سال یک جلسه هم برای شهر تهران با ما نگذاشتند اما توانستیم ۲۰۰ کیلومتر خط مترو ایجاد نماییم. سررسید راه اندازی خط آهن شهری از جهت فنی ۲ دقیقه است اما به خاطر نداشتن واگن به جای این که روزی ۷ میلیون نفر مسافر جابجا نماییم درحال جابجایی کمتر از ۲ میلیون نفر مسافر هستیم که هدر دادن بهره وری است. تمام کارها و سرمایه گذاری ها در حوزه ساخت ریل و ایستگاه صورت می گیرد اما وقتی واگن نیاید کار هیچ فایده ای نداشته و یعنی دشمنی در کار است.
رییس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اینکه کشورمان سرشار از منابع انسانی غنی، متعهد، متخصص و فنی و در کنار آن سرشار از سرمایه های مادی است، اظهار داشت: امروز به اندازه ای که دولت از معادن کشور که بزرگ ترین امکان انفال ما است سهم دارد و بهره برداری می کند، به همان میزان هم درحال دادن مابه التفاوت گازوئیل به معدن داران است که کار را بی فایده می کند؛ این چه مدیریت اقتصادی می باشد.
وی اضافه کرد: روزی ۳.۵ میلیون بشکه نفت درحال هدر دادن هستیم و چند صد میلیون تن در معادن از دست می دهیم؛ در حوزه حمل و نقل هم فرصت های زیادی در حوزه ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی داریم که در حوزه امنیتی و ملی ما اثرگذار می باشد و می توانیم آنها را در کنار هم برای اجرای یک برنامه تحول گرا استفاده نماییم تا به ثبات اقتصادی برسیم و دیگر کیک اقتصادی ما کوچک نشده و بزرگ تر شود بنابراین نشدن و نتوانستن نداریم. ثبات اقتصادی در یک قدمی ما است اما به شرطی که دولت، بخش خصوصی و مردم با فکر و هدف مشخص به سمت آن حرکت نماید.
قالیباف در انتها با اشاره به اینکه مسائل حوزه حمل و نقل شهری، جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی را با گوشت و پوست و استخوان خود درک می کنم، تصریح کرد: حمل و نقل هوایی شرایط بسیار بدی دارد. شما متخصصان این حوزه هستید اما من هم حداقل فهم را از این حوزه ها دارم. مجلس متعلق به شما است و در مجلس جایگاه دارید؛ شما می توانید فرصت داشته باشید، پشت تریبون صحن بیایید و صحبت کنید. مجلس مال شماست پس درِ آنجا را محکم بزنید و اگر ما غفلت کردیم شما اجازه ندهید غفلت نماییم و این حق شما است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب