گزارش مسكن گزین؛

بازسازی پر مسئله ی بافت فرسوده

بازسازی پر مسئله ی بافت فرسوده مسکن گزین: در نگاه وزارت راه و شهرسازی، اولویت ساخت مسکن، به خاطر سهولت بازسازی بافت فرسوده، نادیده گرفته شده است و به نظر میرسد با این نوع مواجهه با نیاز مسکن، شاهد تولید مسائل جدید خواهیم بود.


به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر در نگاه وزارت راه و شهرسازی، اولویت ساخت مسکن، به خاطر سهولت بازسازی بافت فرسوده، نادیده گرفته شده است و بنظر می رسد با این نوع مواجهه با نیاز مسکن، شاهد تولید مسائل جدید بجای حل مسئله مسکن هستیم. مسکن یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان است و همین طور یکی از با اهمیت ترین اهداف دولت ها در سرتاسر جهان، تامین نیاز مسکن برای مردم است. اما تامین مسکن برای مردم در ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ علت آنرا هم می توان در پیش از انقلاب اسلامی جست وجو کرد. کمبود مسکن سبب شد تا نارضایتی مردم از دستگاه حاکمیتی افزایش پیدا کند و یکی از مطالبات عمده ی مردم در عرصه اقتصادی، تامین مسکن بود. به همین خاطر و نیز به سبب اهمیت این مسئله، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اصول قانون اساسی کشور به مسکن اختصاص داده شد و اصل ۳۱ قانون اساسی بر تامین متناسب با نیاز مسکن برای مردم، تاکید می کند. مسکن و پیام تاریخی امام خمینی (ره) امام خمینی در ضمن یک پیام، تحت عنوان پیام ماده ۱۰۰، اظهارات شورانگیزی در ارتباط با بسیج مردم برای تامین مسکن مورد نیاز ایشان ایراد کردند و با اشاره بر وضع نامطلوب مسئله مسکن در دوران پهلوی، به عنوان یکی از مصیبت بارترین مسائل دوران رژیم پهلوی، بر مشارکت مردم جهت ساخت مسکن برای مستضعفان تاکید نمودند. در قسمتی از این پیام می خوانیم: «مشکل زمین باید حل شود و همه‌ی بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده‏‎ ‎‏کنند. همه‌ی محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه‌ی مملکت نباید از داشتن‏‎ ‎‏خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله‌ی مهم چاره ای بیندیشد، و بر‏‎ ‎‏همه‌ی مردم است که در این مورد همکاری کنند.‏» آن چه ذکر شد، مقدمه ای بود بر چرایی اهمیت مسئله مسکن در جمهوری اسلامی و این که چرا این موضوع، یکی از اولویت های اصلی برای دولت هاست. در طول حضور دولت های مختلف، مسکن سازی با کندی و تندی سرعت، مواجه بوده است و در هر دولت، سیاست های متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است. اما بررسی تاریخ معاصر کشور، همذات پنداری بیشتری برای ما به وجود می آورد. آغاز انبوه سازی مسکن در ضمن دولت های نهم و دهم، انبوه سازی مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت و از سال ۱۳۸۶، تحت عنوان مسکن مهر اجرا شد. این طرح سبب شد که دولت بتواند با بهره گیری از زمینهای ارزان قیمت، خانه هایی با قیمت مناسب برای طبقات ضعیف تر جامعه فراهم آورد. برمبنای مستندات ارائه شده از طرف وزارت راه و شهرسازی، تا انتهای دولت دهم که مبدع پروژه مسکن مهر بود، در تاریخ ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۲، از ۴.۳ میلیون واحد در نظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب این پروژه شروع شد که برمبنای آمار ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار مسکن روستایی بطور ۱۰۰ درصد به پایان رسید و ۵۲۰ هزار واحد دیگر نیز به تامین مالی نیاز داشت. از طرف دیگر ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر درحال ساخت بوده که تا ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۲، یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد از افتتاح شده و ۱ میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت ۷۰ درصدی داشت. مسکن نمی سازیم! روند انبوه سازی مسکن با تغییر دولت و شروع دولت های یازدهم و دوازدهم تغییر نمود. با شروع به کار دولت یازدهم، ثبت نام مسکن مهر متوقف گردید و روند تکمیل پروژه ها با کندی مواجه گردید. آمارها نشان میدهد که تا پایان دولت دوازدهم، تا ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۲ هزار مسکن مهر روستایی، ۴۱۴ واحد واقع در بافت فرسوده و ۲۴۰ هزار مسکن مهر شهری مجموعاً ۲۷۳ هزار واحد مسکونی باقی مانده و فروش اقساطی نشده اند. عملکرد دولت در حوزه مسکن علاوه بر ایجاد تورم ۸۰۰ درصدی در بازار این کالای اساسی، زمینه فشار گسترده ای بر مردم را فراهم نمود. قاطعیت در اعلام، سستی در اقدام در مرداد ۱۴۰۰، دولت سیزدهم با وعده ساخت ۴ میلیون مسکن، روی کار آمد. وعده ای مهم برای دولت از جهت سیاسی و همچنین، برای مردم از آن جهت که نتایج این هدف گذاری، تماماً به منافع مردم به هدف خوردن خواهدنمود. تحقق این وعده دولت، در گرو اتخاذ سیاست های صحیح در عرصه مسکن و همین طور همت و اراده متولیان امر در این حوزه خواهد بود. اما با گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم، نه تجدید نظری در سیاست های نادرستِ گذشته شاهد می باشیم و نه عزم و اراده ی جدی در متولیان حوزه مسکن خصوصاً وزارت راه و شهر سازی. نمونه ی اخیری که در تأیید این مطلب می توان ذکر کرد، اظهارات محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک بازآفرینی شهری پایدار و شورای مسکن استان است. سهولت، اولویت است او در این نشست گفت: بازسازی بافت های فرسوده باید در اولویت قرار گیرد. نکته قابل تأمل، در علت این اولویت سازی است؛ او در امتداد تبیین چرایی این مساله افزود: اعطای مجوز راه اندازی سه واحد آپارتمان به ازای تخریب یک واحد، البته با رعایت ضوابط، خیلی کم زحمت تر از آماده کردن زمین و فراهم کردن زیرساخت ها است. این اظهارات با وعده و سیاست های اعلامی دولت سیزدهم در ارتباط با ساخت ۴ میلیون مسکن سازگاری ندارد. این ناسازگاری از دو جهت قابل بررسی است. یک این که اولویت در حل مشکل مسکن، افزایش ساخت وساز مسکن در امتداد سیاست افقی سازی است. همچون مزایای طرح افقی سازی مسکن می توان به سرعت بالای ساخت مسکن های یک طبقه به چندطبقه، کاهش هزینه های ساخت واحد مسکونی، امکان ساخت مسکن بصورت تدریجی در خانه های یک طبقه، کاهش آلودگی های محیطی، تعدیل قیمت مسکن، مطلوبیت اجتماعی و تطابق آن با فرهنگ ایرانی و امکان سلامی، کاهش مخاطرات پدافندی و بلایای طبیعی، کاهش لطمه های اجتماعی و امکان بازسازی و توسعه بسیار ساده تر واحدها در آینده دور اشاره نمود. دوم آنکه به بیان محمد آئینی، اولویت بازسازی بافت فرسوده به این خاطر است که این کار کم زحمت تر از آماده کردن زمین و فراهم کردن زیرساخت هاست. این جمله با نیاز دولت به عزم و اراده جدی و همت بالا در ساخت انبوه مسکن همخوانی ندارد و کار تولید مسکن را با مشکل اساسی مواجه می کند. نتیجتاً در نگاه وزارت راه و شهرسازی، اولویت ساخت مسکن، به خاطر سهولت بازسازی بافت فرسوده، نادیده گرفته شده است و بنظر می رسد با این نوع مواجهه با نیاز مسکن، شاهد تولید مسائل جدید بجای حل مسئله مسکن هستیم.


منبع:

1402/05/24
08:29:55
5.0 / 5
343
تگهای خبر: آپارتمان , آمار , انبوه سازی , بازسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک