رئیس سازمان ثبت احوال كشور خبر داد
صدور کارت ملی در ۱۵ نمایندگی خارج از کشور
مسکن گزین: رییس سازمان ثبت احوال کشور با تکیه بر منع گرفتن مدارک هویتی توسط دستگاه های کشور از صدور کارت های ملی در 15 نمایندگی خارج از کشور آگاهی داد.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، کارگر در نشست خبری امروز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباب منع دستگاه های دولتی درباب دریافت کپی مدارک هویتی اظهار داشت: طبق قانون دستگاهها از گرفتن کپی کارت ملی، شناسنامه و مدارک هویتی منع شدند و همه دستگاهها در امتداد اجرای قانون باید گام بردارند. ثبت احوال خدمات هویتی خودرا در سراسر کشور ارایه داده و سازمان امور اداری استخدامی به تمامی دستگاه های مختلف درباب منع دریافت کپی مدارک هویتی ابلاغیه زده است.
وی افزود: ما نیز تاکید می نماییم دستگاهها نباید کپی مدارک هویتی را دریافت نمایند و مردم هم باید از دستگاه هایی که این مدارک را درخواست می کنند اجرای قانون را طلب کنند.
وی درباب سامانه اسکان و نشانی نیز اظهار داشت: همه ما در کشور متولی اجرای قانون هستیم و بی شک در اجرای قانون نمی توان سلیقه ای عمل کرد. دستگاه های دولتی علاوه بر این که نباید از قانون تخطی کنند نباید به شکلی عمل کنند که سبب سرگردانی مردم شود. در قانون مدیریت داده ها متولی پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال معرفی شده و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز متولی موضوع نشانی سازمان ثبت احوال است و دستگاه های دولتی از گرفتن نشانی منع شدند و غیر از سازمان ثبت احوال دستگاه دیگری حق دریافت نشانی از مرجع دیگری به جز ثبت احوال را ندارد. در این جهت با دستگاه های دولتی مکاتبه کرده ایم و ثبت احوال نیز این آمادگی را دارد تا برابر قانون و تکلیفی که در این جهت انجام شده در خدمت همه دستگاهها باشد. اگر دستگاهی تخلف می کند مراجعه قانونی برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد.
رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره ی انعقاد تفاهم نامه میان سازمان ثبت احوال و بانک ملی نیز اظهار داشت: کارگروه مشترکی بین دو دستگاه شکل گرفته که تمام مفاد تفاهم نامه و نحوه و شیوه اجرای آنرا بررسی می کند تا این مفاد عملیاتی شود. امیدواریم در کمتر از سه ماه آتی زیرساخت های لازم فراهم گردد و موضوع استفاده شهروندان از کارت ملی به عنوان کارت بانکی فراهم گردد.
وی اشاره کرد: بدنبال استفاده هم افزا از توانمندی های موجود در کشور هستیم. در همین راستا هماهنگی هایی بین ثبت احوال، چاپخانه ملی و چاپخانه بانک ملی انجام شده تا برای چاپ بدنه کارت های ملی هوشمند گام موثری برداند. سازمان ثبت احوال سرویس هایی که ارائه می دهد پوششی و یکپارچه است. اگر دستگاهی ادعا می کند سرویس ثبت احوال قطع است باید سایر دستگاهها نیز این مساله را اعلام نماید. نمی تواند سرویس ثبت احوال برای تنها یک دستگاه قطع باشد، اما سیاست ما دوری از چالش های غیر ضرور و ارائه خدمات جامع و پر سرعت به شهروندان است. دستگاهها باید با هم تعامل کنند و خدمات جامع و صحیح به مردم ارائه نمایند.
رییس سازمان ثبت احوال کشور درباب ارائه خدمات ویژه و تشکیل میز خدمت برای زائران اربعین حسینی نیز اظهار داشت: آمادگی داریم برای هر موضوعی در کشور که رخ می دهد میز خدمت تشکیل دهیم اما از مردم درخواست می نماییم در مواردی که نیاز به تعویض مدارک هویتی دارند در زمان هایی که پیک مراجعه نیست، نسبت به این کار اقدام نمایند. یکی از مناسب های مهم ما اربعین است که در سال قبل با توجه به این که بعد از کرونا تعداد متقاضیان افزایش چشم گیر داشت میز خدمتی تشکیل و خدمات ارائه شد. امسال هم اگر این نیاز حس گردد میز خدمت تشکیل می شود اما باز هم درخواست ما این است که شهروندان در زمان هایی که فشردگی کاری نیست، نسبت به تعویض مدارک هویتی خود اقدام نمایند. در موضوع انتخابات نیز عملکرد ما به همین شکل است. خادم مردم هستیم و هر جا نیاز شود شبانه روز در خدمت آنها خواهیم بود.
وی افزود: یکی از برنامه های سازمان ثبت احوال برای سال جاری در امتداد الکترونیک شدن خدمات صدور گواهی های ولادت و فوت الکترونیک است که این اقدام در هفته دولت کلید زده خواهد شد و گواهی های فیزیکی در این موارد حذف خواهد شد.
کارگر درباب موضوع صدور شناسنامه برای فاقدین شناسنامه نیز اظهار داشت: در آغاز دولت سیزدهم رییس جمهور دستوری دادند که در این جهت قدم های موثری برداشته شود. به همین دلیل سازمان ثبت احوال سامانه ای را ایجاد کرد که افراد درخواست های خودرا در این سامانه وارد کنند و ثبت احوال بعد از بررسی برای افرادی که صلاحیت داشته باشند پرونده تشکیل می دهد و بعد از آن به صلاحیت این افراد رسیدگی خواهد شد و شناسنامه ۱۰ رقمی برای آنها صادر و کارتی جهت استفاده از مزایای اجتماعی برای آنها صادر می شود و مابقی پروسه توسط مراجع ذیصلاح همچون شورای تامین دنبال خواهد شد که ایرانی بودن این افراد بررسی و بعد از تأیید مدارک هویتی به آنها داده می شود.
وی افزود: تا کنون ۱۱ هزار نفر پرونده تشکیل داده اند که بیش از ۶۰۰۰ نفر پرونده هایشان رسیدگی و مابقی نیز در دست رسیدگی است اما تاکید ما ورود جدی تر استانداری ها در این حوزه می باشد البته افرادی که پرونده آنها رد می شود دیگر صلاحیت تشکیل پرونده مجدد را ندارند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره ی صدور کارت های ملی هوشمند نیز اظهار داشت: در شروع دولت سیزدهم با ۱۰ میلیون کارت معوقی که شهروندان درخواست ها و هزینه ها را پرداخت کرده بودند، مواجه بودیم. با پیگیری وزیر کشور اقدمات سازمان ثبت احوال از دی ماه سال ۱۴۰۰ به نتیجه رسید و تولید انبوه کارت ها شروع شد و سال قبل تمام کارت های ملی باقیمانده صادر شد اما برخی کارت ها در پیشخوان های دولت باقیمانده است که از شهروندان درخواست می نماییم برای دریافت کارت های خود به پیشخوان ها مراجعه کنند.
بگفته کارگر، برخی شهروندان شماره موبایل هایی که برای اطلاع رسانی در هنگام ثبت نام ارائه کرده بودند، ظرف مدت تاخیری که در تحویل کارت ها به وجود آمده بود تغییر کرده پس اعلام می نماییم هر کس که تا پیش از سال ۱۴۰۰ ثبت نام کارت ملی خودرا انجام داده اساسا کارت ملی وی صادر شده حتی اگر پیامک دریافت نکرده باشد. پس نیاز است به دفاتر پیشخوانی که ثبت نام کرده اند مراجعه و کارت خودرا دریافت نمایند.
وی درباره ی صدور کارت ملی هوشمند در نمایندگی های خارج از کشور نیز اظهار داشت: درخواست ها بصورت الکترونیک دریافت می شود و بعد از صدور کارت؛ کارت ملی هوشمند به وزارت امور خارجه تحویل و بوسیله وزارتخانه به نمایندگی ها داده می شود و در همانجا نیز فعال می شود. بی شک وزارت امور خارجه هر نمایندگی جدیدی که اعلام نماید ثبت احوال آمادگی دارد در کمتر از یک روز امکان ثبت نام را برایش فراهم آورد. هم اکنون نیز در ۱۵ نمایندگی این کار به انجام می رسد.
منبع: maskangozin.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب