زاكانی اعلام كرد
ورود تراموا به پایتخت
به گزارش مسکن گزین، شهردار تهران با تاکید بر این که توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن بعنوان محور اصلی حمل و نقل عمومی است، اظهار داشت: تا پایان سال جاری ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه و ۲۰ کیلومتر از خط پرند به بهره برداری می رسند.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در چهارمین نشست خبری خود که با مبحث تخصصی «حمل و نقل عمومی» در شرکت واگن سازی مترو و بعد از رونمایی از شش رام قطار متروی اورهال شده برگزار شد، در تشریح طرح های مدیریت شهری برای حوزه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: طبق وعده قبلی امروز در دومین نشست تخصصی پیرامون حوزه حمل و نقل عمومی گفتگو خواهیم کرد.
وی بزرگترین مشکل شهروندان تهرانی را مبحث ترافیک و بعد از آن آلودگی هوا عنوان نمود و اظهار داشت: در مرحله بعد مبحث بی مسکنی و بد مسکنی باعث نارضایتی آنها شده است.
در الگوهای مختلف حمل و نقلی گرفتار فرسودگی و کمبود هستیم
شهردار تهران با تاکید بر این که امروز ۳۴ درصد ترددها در حوزه حمل و نقل عمومی است و ۷۰ درصد توسط خودرو های شخصی صورت می گیرد، اضافه کرد: در الگوهای مختلف حمل و نقلی گرفتار فرسودگی و کمبود هستیم و فاصله معناداری با وضع مطلوب وجود دارد. در حمل و نقل معتقدیم هزینه سرمایه گذاری مهم می باشد و امیدواریم شرایط در این عرصه تغییر کند و در انتها این دوره مدیریت شهری سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد و سهم خودرو های شخصی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.
خدمات در دسترس شهروندان با بهره بردن از هوشمندسازی
زاکانی افزود: از طرفی در تلاش هستیم میزان جابجایی و تقاضای سفر را تغییر دهیم و این کار از راه افزایش دسترسی ها به خدمات با بهره گیری از هوشمندسازی به انجام می رسد. در واقع می خواهیم با بهره بردن از هوشمندسازی خدمات را در دسترس شهروندان قرار دهیم تا از این طریق شاهد کاهش تقاضای سفر در شهر باشیم. در قسمت سوم هم سیاست ما برقی سازی حمل و نقل عمومی است. رفتن به مسیری که حمل و نقل عمومی را برقی سازی کند.
حل معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران با سه گام
وی تصریح کرد: بدین سان با کاهش تقاضای سفر از راه هوشمندسازی و افزایش عرضه خدمات، رساندن سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و برقی سازی حمل و نقل عمومی بعنوان سه گام اساسی تلاش خواهیم کرد تا دو معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران را مرتفع نماییم. برای هر بخش حمل و نقل عمومی برنامه های مفصلی را طراحی نموده ایم. همینطور در قسمت مترو اتوبوس، مینی بوس، ون، تاکسی، موتورسیکلت، اسکوتر و دوچرخه بسته هایی را ایجاد می نماییم که ما را به اهدافمان برساند.
توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن بعنوان محور اصلی حمل و نقلی
شهردار تهران در قسمت دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به این که نظم و ساماندهی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی شکل می گیرد، اضافه کرد: امیدواریم با طراحی های انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی گره های بزرگی که در ظاهر غیر قابل حل هستند را بازگشایی نماییم. در هر بخش برنامه ریزی دقیقی انجام داده ایم که توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن بعنوان محور اصلی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ما هفت خط مترو را تحویل گرفتیم که در این هفت خط ۲۵۳ کیلومتر به همراه ۱۴۰ ایستگاه قرار داشت. بنابراین اولویت را به هفت خط موجود دادیم در صورتی که برای تهران ۱۱ خط مترو طراحی شده است. البته هفت خط مترو ناقص بود و مطالعات ما نشان می داد با تکمیل این هفت خط ۶۰ درصد مطلوبیت مترو ایجاد می شود. بنابراین اولویت را تکمیل خطوط فعلی قرار دادیم. به همین دلیل ۱۴ کیلومتر خط مترو افزایش پیدا کرد و ۱۰ ایستگاه به بهره برداری رسید.
به قول زاکانی، امسال هم ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه به بهره برداری می رسد که به جز این ۲۲ کیلومتر ۲۰ کیلومتر خط پرند هم سال جاری افتتاح خواهد شد و بدین سان راه آهن حومه ای به صورت پیوسته به بهره برداری می رسد.
شهردار تهران افزود: در انتها سال جاری ۲۲ کیلومتر داخل شهر و ۲۰ کیلومتر خارج شهر به بهره برداری می رسد. پایان سال جاری تکمیل هفت خط را اعلام می نماییم ولی این خطوط بخش های توسعه ای داشتند که کار آنها سال جاری شروع می شود و امیدواریم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط ۴ و ادامه خط ۲ به سمت ترمینال شرق را شروع نماییم که زمان اتمام آنها هم حداکثر دو سال پیشبینی شده است.
زاکانی با تاکید بر این که چهار خط جدید هم در کنار این توسعه ها داریم که خط ۱۰ سال جاری شروع شده و حفاری آن از ماه آینده شروع می شود، اضافه کرد: خط ۹ هم هفته آینده تفاهمنامه آن به امضاء می رسد که به صورت دو طبقه اجرایی می شود و خط ۱۱ و ۸ هم سال آینده آغاز خواهند شد. بدین سان هم خطوط فعلی تکمیل و هم خطوط جدید آغاز می شوند.
حرکت جدی شهرداری تهران برای بازسازی و افزایش واگن های مترو
شهردار تهران ضمن اشاره به این که حرکت برای بازسازی و افزایش واگن ها هم به صورت جدی دنبال می شود، اظهار داشت: امروز واگن های (دی سی) که در خطوط شهری مورد استفاده قرار می گیرند و ۲۹ رام از این نوع وجود دارد بازسازی و ارتقاء پیدا کرده اند. در گذشته دو رام از این نوع قطارها بازسازی شده بود؛ اما برای نخستین بار بازسازی و ارتقاء آنها تحت عنوان قطارهای «دی سی پلاس» انجام شده است.
وی با اعلان اینکه بازسازی ۶ رام قطار مترو از ۲۹ رام قطار وعده شده، صورت گرفته و امروز وارد شبکه می شوند، خاطرنشان کرد: این در حالیست که اگر بخواهیم این قطارها را خریداری نماییم هزینه ۳۵۰ میلیارد تومانی در بر دارد ولی بازسازی کامل آن ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد. بنابراین مقرر شد کلیه قطارها شامل ۴۲ رام قطار (ای سی) هم نوسازی شود.
زاکانی تصریح کرد: ۶۳۰ دستگاه واگن بنا بود برای تهران در نظر گرفته شود که از سال ۹۵ باقیمانده بود که پارسال با تنظیم تفاهمنامه ای با سازمان مدیریت بگونه ای پیشرفت که امروز دولت تعهدات خویش را به صورت ۱۰۰ درصدی عمل کرده و ۱۵ درصد پیش پرداخت را به ما به صورت تسهیلات داده است و امیدواریم در بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز شود و مقرر شد با همین پیش پرداخت ۱۶۱ واگن دیگر هم به ۶۳۰ دستگاه قبلی اضافه شود که این قطارها بعد از تولید در داخل کشور گسترش آنها به انجام می رسد.
وی تصریح کرد: ناظر بر تولید داخل از ۱۱۳ واگن تولید ملی، هفت واگن آن درحال آماده شدن است که این واگن ها با همکاری واگن سازی، جهاد دانشگاهی، مپنا و بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.
از رده خارج شدن ۲۸ واگن مترو و احتیاج به بازسازی دو سوم واگن ها
زاکانی افزود: امروز ۲۷۰ کیلومتر خطوط مترو با ۱۵۰ ایستگاه و ۱۵۰۰ واگنی داریم که از ۱۵۰۰ واگن ۲۸ واگن از رده خارج شده و دو سوم آن هم باید بازسازی شود. بنابراین اولویت را در بازسازی گذاشتیم که علاوه بر بازسازی، ارتقاء هم در دستور کار قرار گرفت.
بازسازی ۴۱۶ دستگاه واگن مترو از سال ۸۵ تا سال ۹۵
شهردار تهران افزود: از سال ۸۵ تا سال ۹۵، ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یعنی ظرف مدت ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن بازسازی و تحویل شده، ۴۲ واگن درحال بازسازی است و تا پایان خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن بازسازی و تحویل خواهد شد تا رکورد بیشتر از ۱۵ سال قبل را بزنیم.
مهندسی خطوط اتوبوسرانی تهران در دستور کار شهرداری
وی در قسمت دیگری از صحبت های خود به طرح مدیریت شهری برای بخش اتوبوسرانی هم اشاره نمود و اضافه کرد: در اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوسرانی داریم که از این تعداد ۳۰ درصد خطوط، ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند. بنابراین در مرحله نخست مهندسی خطوط را در دستور کار قرار دادیم.
زاکانی در ادامه نشست خبری خود با اعلان اینکه ما در شروع دوره مدیریت شهری ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم که تا به امروز ۳۶۰ اتوبوس جدید به مجموعه اضافه کردیم، اظهار داشت: از این تعداد اتوبوس های جدید ۱۷۲ اتوبوس از راه وزارت کشور و مابقی از راه ظرفیتهای شهرداری خریداری شده است.
تبدیل خط یک «بی آر تی» به «تراموا»
وی با اعلان اینکه در جهت برقی سازی خط یک «بی آر تی» به «تراموا» تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: مطالعات این تغییر انجام شده و تفاهمنامه آن هم هفته آینده منعقد می شود که خط یک «بی آر تی» از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول ۱۸ کیلومتر زیر پوشش تراموا قرار گیرد و برآورد سالانه ما اینست که ۵۵ میلیون مسافر با تراموا جابجا شوند.
زاکانی همینطور از تغییر الگوی بهره مندی از بی آر تی اطلاع داد و اظهار نمود: تا پایان شهریور ۵۰۰ اتوبوس بازسازی شده وارد ناوگان می شود که ۴۰۰ دستگاه ملکی و ۱۰۰ دستگاه خصوصی است.
وی با اعلان اینکه تا کنون قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس را منعقد کردیم که مقرر شده ۱۲۶۰ اتوبوس تا انتهای سال تحویل شود، اظهار داشت: از این میان ۵۰۰ اتوبوس برقی و ۵۰۰ دستگاه هم مینی بوس است.
به شدت به دنبال برقی سازی اتوبوس ها هستیم
شهردار تهران با اعلان اینکه تهران به ۱۰ الی ۱۱هزار اتوبوس نیاز دارد، افزود: ما بشدت به دنبال برقی سازی اتوبوس ها هستیم که با مجموعه های دیگر هم وارد رایزنی شده ایم.
نقش ون در طراحی الگوی جدید حمل و نقل عمومی
وی با اعلان اینکه درحال طراحی الگوی جدیدی در حمل و نقل عمومی هستیم که ون هم در این الگو نقش مهمی ایفا می کند، اظهار داشت: با وزارت صنعت تفاهم خرید ۳۰ هزار ون ۱۴ نفره را داشتیم که با ورود این ون ها قابلیت نزدیک به ۱۰ هزار اتوبوس ایجاد می شود.
مطالعات خط ۱۰ بی آر تی برای بزرگراه همت
گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه
وی با اعلان اینکه گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه خواهیم داشت، اظهار داشت: مطالعات خط ۱۰ بی آر تی برای بزرگراه همت در حال انجام می باشد.
رایزنی برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۲۰۰ هزار موتور برقی به تهران
او همینطور از نوسازی ۵۰۰۰ تاکسی تا کنون اطلاع داد و اظهار داشت: رایزنی برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در حال انجام می باشد و همینطور مبحث حمل و نقل هوشمند و ترکیبی را دنبال می نماییم و امیدواریم بزودی سامانه هایش طراحی شود و تا آخر سال افتتاح شود.
ساماندهی حمل و نقل بار در پایتخت
خریداری ۴۰ دستگاه ون برای معلولان و جانبازان بزودی
او همینطور از ساماندهی حمل و نقل بار اطلاع داد و اظهار داشت: از ۱۰۰ درصد باری که وارد تهران می شود ۳۰ درصد بدون مصرف در تهران جابجا می شود که باید این مورد ساماندهی گردد و در کل هدف ما اینست که ۷۰ درصد مسافرت ها در تهران با حمل و نقل عمومی صورت گیرد و در حوزه معلولیت و جانبازان هم درحال خریداری ۴۰ ون جدید هستیم.
بومی سازی قطارهای مترو در کشور
او همینطور در مورد بومی سازی قطارهای مترو در کشور اظهار داشت: همزمان با اورهال دانش فنی هم توسط کارشناسان کسب می شود، اما در قرارداد ۶۳۰ واگن که مسیر آن دنبال می شود مقرر است در نهایت ۵۵ درصد در این فرایند بومی و داخلی سازی صورت گیرد و همینطور ۱۱۳ واگن ملی مقرر است تولید شود که ۸۵ درصد آن بومی سازی شده است که به تبع آن هر چقدر جلوتر برویم میزان داخلی سازی بیشتر می شود و ما در زمره کشورهایی هستیم که بزودی زود جشن خودکفایی و تولید مبتنی بر توان داخلی را جشن می گیریم.
خریداری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین برای تهران
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد ورود اتوبوس های سه کابین به حوزه حمل و نقل شهر تهران اظهار داشت: ما برای خرید این اتوبوس ها از تولید کننده داخلی اتوبوس ها را خریداری می نماییم. هم اکنون هم اتوبوس های تولید این شرکت در ترکیه مشغول عرضه خدمات هستند. تفاهمنامه ای انجام شده و دیدارهایی از اتوبوس ها در ترکیه صورت گرفته است. این تولید کننده داخلی که کارخانه آن در تبریز است اتوبوس های تولیدی اش در ترکیه درحال استفاده است. بنابراین ۱۰۰ دستگاه خریداری خواهیم کرد که چهار یا پنج دستگاه پیش از پایان سال تحویل داده خواهد شد و بخش عمده ای سال آینده تولید و تحویل می شود.
وی افزود: این اتوبوس ها کیفیت فوق العاده ای دارند و مجموعه با کیفیتی هستند. همه اتوبوس هایی که مقرر شده به صورت سه کابین خریداری شود به صورت نو هستند.
باید از کولر در اتوبوس و تاکسی استفاده گردد
زاکانی در پاسخ به سوالی در رابطه با عدم استفاده از کولر در خطوط اتوبوسرانی و تاکسی ها اظهار داشت: قاعدتا استفاده از کولر باید صورت گیرد و این مورد را دنبال خواهیم که که شهروندان بتوانند از این مواهب بهره بگیرند.
وی ادامه داد: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. بخشی از راه بازسازی اتوبوس ها دنبال می شود. ۱۰۰۰ دستگاه بازسازی اتوبوس صورت می گیرد، به طوریکه ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس های مشغول فعالیت بازسازی می شوند و ۵۰۰ دستگاه هم به صورت جدید بعد از بازسازی وارد ناوگان خواهند شد. امیدواریم از این مسیر خدمات خوبی عرضه نماییم. همینطور در مترو سرفاصله ها را کاهش دهیم و در اتوبوسرانی هم خدمات بهتری را عرضه دهیم.
هر پولی که برای شهر باشد پس می گیریم
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در ادامه نشست خبری خود در مورد نحوه تأمین درآمد مالی راه اندازی خط ۱۰ مترو که مقرر است توسط قرارگاه خاتم الانبیاء صورت گیرد و اشاره یکی از خبرنگاران به پرونده «رسا تجارت»، اظهار داشت: هر پولی که برای شهر باشد پس می گیریم و بهتر است که یک جلسه را به این مورد اختصاص دهیم که ببینید چگونه پول های شهر دارد بر می گردد اما مبحث خیلی فراتر از این ماجرا است و ما تلاش داریم منابع را از راه مولدسازی و مشارکت تأمین نماییم بگونه ای که در آینده نزدیک شاهد راه اندازی تونل ۹ کیلومتری در حوزه فنی عمرانی خواهید بود که از راه مولدسازی انجام خواهد گرفت.
تحقق بودجه شهرداری پارسال بیشتر از ۱۰۰ درصد بوده
به قول شهردار تهران، مترو به تنهایی خودش ظرفیت زیادی دارد که می تواند استفاده گردد بگونه ای که شروع خط ۱۰ مترو در مروارید شهر است و ما در آنجا ۲۵ هکتار زمین داریم که می توانیم با بهره گیری از فضاهای سطحی نسبت به تأمین منابع این خط اقدام نماییم و این در حالیست که ما میزان تحقق بودجه مان پارسال بیشتر از ۱۰۰ درصد بوده و باید بگویم که ما از بدهی ها فرصت خلق کردیم و با پرداخت بدهی هایمان باردیگر پول به شهر تزریق کردیم و مقرر است خط ۱۰ و ۱۱ مترو توسط قرارگاه خاتم الانبیاء، خط ۱۱ توسط مپنا و خط ۸ هم با پشتیبانی شرکت خارجی و بخش خصوصی راه اندازی شود.
ساخت هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد
وی خطاب به رسانه ها تاکید کرد: دقت داشته باشید که راه اندازی این خطوط هزینه بر است. بگونه ای که ساخت هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که سال جاری می خواهیم ۲۲ کیلومتر را به غیر از خط متروی پرند مورد بهره برداری قرار دهیم. هر چند که برخی ها می گویند ساخت این خطوط ده ها یا صد سال طول می کشد اما باید بگویم که هدف گذاری ما سال ۱۴۱۰ است.
تعیین ۱۴ منطقه تهران بعنوان پشتیبان مترو
زاکانی با اعلان اینکه از سال قبل یک روشی را برای تأمین منابع مترو ابداع کردیم و آن هم تعیین ۱۴ منطقه بعنوان پشتیبان مترو بود، اظهار داشت: مثلاً در خط ۶، پشتیبان منطقه ۶ بود و یا اورهال این شش رام قطار با پشتیبانی منطقه یک صورت گرفت و باید بگویم که همه ما در شهرداری می دویم تا کارها به خوبی صورت گیرد.
وی در مورد هوشمندسازی هم با اعلان اینکه هوشمندسازی که ما در شهرداری مد نظر داریم از یک اپلیکیشن ساده فراتر است، اظهار نمود: ما می خواهیم سفر ترکیبی بار و مسافر را داشته باشیم یعنی مسافر بداند که برای رسیدنش به مقصد از چه نوع حمل و نقل عمومی استفاده نماید. مثلاً از کدام ایستگاه مترو خارج شده و یا سوار کدام خط اتوبوس شود که کار بسیار پیچیده ای است که تا کنون سابقه نداشته است.
زاکانی در مورد وضعیت اتوبوسرانی هم با اعلان اینکه بالاترین میزان اتوبوس فعال در شهر در ارتباط با سال ۸۹ بود که ۴۹۵۰ اتوبوس فعال بودند، اظهار داشت: حالا ما در نظر داریم از این تعداد عبور نماییم و با قراردادهایی که منعقد کردیم امیدواریم تا انتهای سال به وضعیت خوبی برسیم و در سال آینده هم این شرایط را دنبال می نماییم اما دقت داشته باشید که حمل و نقل تهران در دوران کرونا پسرفت کرد و امروز نیاز داریم که نقصان ها و بی توجهی ها را جبران نماییم.
درخواست شهرداری برای پس دادن ودیعه ون ها از جانب وزارت کشور حقیقت ندارد
وی در مورد انتشار نامه ای در فضای مجازی در خصوص پس دادن ودیعه ون ها از جانب وزارت کشور اظهار داشت: ما نامه ای نزدیم که پولمان را برگردانید و این مورد را از شما می شنوم و ما قدرالسهم مان را برای ۶۳۰ ون پرداخت کردیم که تا امروز ۱۹۵ دستگاه تحویل شده که در مرحله شماره گذاری است.
مذاکره جدید شهرداری برای خریداری ون های سقف بلند برای پایتخت
وی با اعلان اینکه به موازات آن در شهرداری با شرکت زامیاد وارد مذاکره شدیم که ون های دیگری را از راه منابع داخلی خریداری نماییم، خاطرنشان کرد: این ون ها سقف بلند هستند و سوخت آنها گازسوز هم هست و با دو باک ۴۰۰ کیلومتر پیمایش دارد که بحث خرید ۳۰ هزار ون را دنبال می نماییم اما هنوز به جمع بندی نهایی در مورد آن نرسیدیم.
مطالعات تراموا تکمیل شده
وی در پاسخ به این سؤال که هنوز مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورا تحویل نداده شده است، اظهار داشت: مطالعات «تراموا» تکمیل شده و تیم کارشناسی بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشتند و برخی مخاطرات در مورد نحوه برق دهی و کابل بالا سر وجود داشت؛ اما در نهایت در نوع جدید تراموا که تنها دو سال است که به بازار آمده این مشکلات حل شده و همینطور مسیر تحویل مطالعات به کمیسیون انجام نشده اما با سرعت این کار را انجام خواهیم داد. چون که صرفه و صلاح راه اندازی تراموا است و ما در مسافرت اخیرمان به متروپل هم مشاهده کردیم که عمده خدمات از راه تراموا عرضه می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که از قرارگاه حمل و نقل خبری نیست؟، اظهار داشت: همه کارهایی که من اینجا اعلام نموده ام که یک شبه رخ نداده است.
زاکانی در مورد کمک دولت به حمل و نقل تهران هم با اعلان اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از سال ۹۵ مانده بود و هیچ اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته بود، اضافه کرد: دولت بزرگترین خدمت را در این حوزه به ما کرد و ما از آنها تشکر می نماییم و یا در حوزه اتوبوس هم تا کنون ۱۷۲ اتوبوس تحویل داده و در مورد ون ها هم تا کنون ۱۹۵ ون تحویل گرفته شده است.
به کرایه ون سوبسید تعلق می گیرد
وی در مورد چرایی عدم ورود ون ها به ناوگان هم اظهار داشت: در تهران از دهه ۸۰، ۶۰۰۰ ون وارد شده که بالای ۹۰ درصد آنها فرسوده می باشند و هم اکنون حدود ۲۰۰۰ ون فعال می باشند، اما هدف گذاری ما ورود ۳۰ هزار ون به ناوگان است که جا دارد از شورای شهر تهران بابت در نظر گرفتن سوبسید برای کرایه ون تشکر نماییم. چون که قیمت واقعی بلیت اتوبوس ۱۲ هزار تومان و بلیت مترو ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان است، اما وقتی سوبسید به این کرایه ها تعلق می گیرد قیمتش بشدت کاهش پیدا می کند و برای نخستین بار هم قرار شده که به کرایه ون سوبسید تعلق گیرد.
مذاکره با وزارت صنعت برای تولید ۴۰۰۰ اتوبوس، ۳۰ هزار ون، ۵۰ هزار تاکسی و ۴۰ هزار موتور سیکلت برقی
زاکانی با اعلان اینکه ما با وزارت صنعت برای تولید ۴۰۰۰ اتوبوس، ۳۰ هزار ون، ۵۰ هزار تاکسی نو و ۴۰ هزار موتورسیکلت برقی صحبت کردیم که تا به امروز برای تولید ۲۵۰۰ اتوبوس قرارداد منعقد شده است، اظهار داشت: رایزنی ها ادامه دارد و امیدواریم مسیر برقی سازی و نوسازی ناوگان گشایش جدی داشته باشیم.
افزوده شدن ۳۰ هزار ون به ناوگان حمل و نقل تهران طی سه سال
شهردار تهران خاطرنشان کرد: مقرر است ۳۰ هزار ون ظرف مدت سه سال به شهر اضافه شود اما این ۳۰ هزار ون به اندازه ۱۰ هزار اتوبوس ظرفیت به وجود می آورد و شرایط راحت تری را برای مسافران به ارمغان می آورد.
وی در مورد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اظهار داشت: دوستان اصلاح طلب ناوگان اتوبوسرانی را با ۳۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتند و در دوره چهار ساله خود هنرشان این بود که ناوگان را به ۱۸۶۰ دستگاه رساندند و تحویل ما دادند. هم اکنون که ۲۲ ماه از شروع به کار ما می گذرد ۱۶۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده و هم اکنون ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم در صورتی که ۱۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته بودیم و اتوبوس های اضافه شده از اتوبوس هایی بودند که خوابیده بودند و بازسازی شدند.
به قول زاکانی، باید به این نکته دقت کنیم که همیشه اعلام می شد ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم در صورتی که این اتوبوس ها اتاق بودند و اگر چنین محاسبه ای داشته باشیم امروز هم ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. در سال ۱۳۸۹ بیشترین تعداد اتوبوس در ناوگان با ۴۹۴۰ اتوبوس بود اما برای سال آینده افقی را در نظر گرفتیم که هیچ گاه چنین شرایطی در اتوبوسرانی وجود نداشته و تا پایان سال جاری هم تعداد اتوبوس ها را به ۴۹۰۰ دستگاه می رسانیم.
تهران در آینده نزدیک بعنوان شهر برقی شناخته خواهد شد
دریافت مجوز برای ورود ۱۰۰۰ اتوبوس
وی ادامه داد: مجوز ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را دریافت کردیم که در بدترین وضعیت یورو۴ و یورو۵ خواهند بود که سه یا چهار سال کار کرده اند و تست های محیط زیستی را پاس می کنند. بطور قطع خدمتی که ما عرضه می نماییم کافی نیست و با اتوبوس هایی که باید داشته باشیم فاصله داریم اما تهران در آینده نزدیک بعنوان شهر برقی شناخته خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که یکی از اعضای شورای شهر تهران در دوره گذشته اعلام نموده اتوبوس های تحویلی در مدیریت شهری جدید قراردادش قبلا بسته شده و به شکلی در این دوره ورود این اتوبوس ها به نام آنها زده شده است، اظهار داشت: یک ریال پرداخت نکرده بودند و نداشتند که پرداخت کنند. بطور قطع اینچنین نیست. ما خودمان قرارداد بستیم، پرداخت کردیم و تحویل گرفتیم.
زاکانی اضافه کرد: در مورد اتوبوس های دست دوم بطور قطع باید بین سه تا پنج سال کار کرده باشند و استانداردهای لازم را گذرانده باشند. هر چه کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی را ارتقاء دهیم در راه رسیدن به اهدافمان سریعتر حرکت کرده ایم که این مورد نه تنها در حوزه حمل و نقل، بلکه در حوزه فنی، عمرانی و سایر حوزه های شهرداری تهران هم دنبال می شود.
مصرف روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین در تهران
وی افزود: روزانه ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین در تهران داریم که اصلاحات تقاطع ها را در تهران از سال قبل آغاز کردیم. بعد از تکمیل این اصلاحات ۷۳۰ کیلومتر راه مردم کوتاهتر می شود. پارسال ۱۱ تقاطع، سال جاری ۲۷ تقاطع و مابقی در سال آینده به انجام می رسد و بدین سان روزانه نزدیک به یک میلیون لیتر مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد.
مذاکره با پنج گروه برای واردات اتوبوس
شهردار تهران در قسمت دیگری از صحبت های خود با تکیه بر این که از راه مناسب سازی و هوشمندسازی برای کاهش تقاضای سفر در تهران اقدام نموده ایم، اضافه کرد: یکی از مسیرهایی که برای تحقق این اهداف دنبال می شود توسعه پیاده راه است که در حوزه فنی عمرانی پیگیری خواهد شد. در مورد واردات اتوبوس با حدود پنج گروه مذاکراتی را آغاز کردیم؛ اما هیچ قراردادی بسته نشده است. گروه هایی برای کشورهای اروپایی و چین فرستادیم اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم.
وی در رابطه با اهداف سفرهای آتی خود به کشورهای چین و روسیه، اظهار داشت: برای چین و روسیه هدف گذاری برای کارکردهای شهری پیشبینی شده تا در حوزه هایی همچون محیط زیست، هوشمندسازی و... به دنبال ایجاد باب جدیدی از تعاملات باشیم.
هنوز تصمیمی در رابطه با دست دوم یا نو بودن اتوبوس های وارداتی نگرفته ایم
شهردار تهران در رابطه با موافقت یا عدم موافقت سازمان حفاظت محیط زیست برای واردات اتوبوس در تهران اظهار داشت: این مورد مصوبه دولت می باشد و سازمان حفاظت محیط زیست در دولت حضور دارد. ۱۰۰۰ دستگاهی که مجوز آن گرفته شده در مصوبه به نو یا کارکرده بودن آنها کاری ندارد؛ بلکه به کیفیت و استاندارد آن توجه شده، ما می خواهیم کمک نماییم تا مردم از شرایط سخت فعلی بیرون بروند و آن چه که بعنوان اتوبوس وارد می نماییم باید استانداردهای لازم را داشته باشد. ما ضوابطی در تفاهم داریم که طبق آن باید عمل نماییم. هنوز تصمیمی در مورد دست دوم یا نو بودن اتوبوس های وارداتی با عنایت به قیمت آنها که تفاوت زیادی دارد نگرفته ایم و در مرحله تحقیق قرار داریم.
وی در مورد تأمین برق برای حوزه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: میزان بهره مندی از انرژی برق برای حوزه حمل و نقل در مقایسه با بهره گیری از انرژی فسیلی صرفه و صلاح مردم، شهر و اقتصاد کشور را به همراه دارد. با بعضی از استان ها که قابلیت بالایی برای تولید برق پاک دارند با استانداران جلساتی را گذاشته ایم تا با سرمایه گذاری ما تولید انجام و با تزریق به شبکه بتوانیم در اینجا از برق تولیدی استفاده نمائیم. از طرفی تهران ۳۲۰ هزار شاخه روشنایی دارد که ۱۴۰ وات هستند. از مسیر ال ای دی کردن آنها و ۲۰ وات شدن آنها در سرجمع سالانه ۲۰۰ مگاوات صرفه جویی در برق هم دنبال خواهد شد.
مطالعه بازبینی خطوط بی آر تی ادامه دارد
در ادامه علیرضا زاکانی در مورد بازبینی خطوط بی آر تی با اعلان اینکه خطوط بی آر تی با رنگ از سایر خطوط جدا شده و توسط دوربین کنترل می شوند، اظهار داشت: هنوز مطالعات بازبینی خطوط ادامه دارد.
تسویه حساب ۳۰۰۰میلیار تومانی با پیمانکاران و ۷۰۰۰ میلیارد تومانی با سیستم بانکی در سال گذشته
وی در رابطه با نحوه هزینه کرد مازاد بودجه ۱۴۰۱ با اعلان اینکه هم اکنون نحوه هزینه کرد در اختیارم نیست، اما قراردادهایی که در حوزه حمل و نقل منعقد می شود ارقام بالایی دارد، اظهار نمود: یکی از قراردادهای ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و قرارداد دیگر ۵۰۰ میلیارد تومان است و در حوزه اضافه درآمدها ما در حوزه زیرساخت ها و پراخت بدهی ها وارد شدیم بگونه ای که سال قبل بیشتر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان با پیمانکارانی که از سال ۸۹ مانده بودند تسویه حساب کرده و ۷۰۰۰ میلیارد تومان با سیستم بانکی تسویه حساب کردیم.
شهردار تهران در مورد کمک های دولت به مترو هم با اعلان اینکه دولت ۱۱۸ میلیون یورو بابت پیش پرداخت ۶۳۰ واگن پرداخت خواهد کرد، اظهار داشت: این فرایند در راه نقل و انتقال پول قرار دارد.
وی در رابطه با اوراق مشارکت هم با اعلان اینکه هفته گذشته قرارداد ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را با قدرالسهم ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری امضاء کردیم، اظهار داشت: البته ۱۰۰۰ میلیارد تومان با تضمین ۱۰۰ درصد شهر برای مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای اتوبوس با تضمین ۱۰۰ درصد شهرداری منعقد شده است.
برای ساخت تراموا ۲۰۰ میلیون یورو بودجه اعتبار لازم است
وی در مورد تراموا هم با اعلان اینکه بودجه سال قبل بیشتر از ۱۰۰ درصد محقق شده و یک سوم بودجه سالجاری هم تا کنون محقق شده است، اظهار داشت: از نظر اعتبار مورد نیاز برای ایجاد تراموا می توانیم کار را امسال شروع نماییم و در متمم بودجه اصلاحیه بیاوریم که البته برای ساخت تراموا ۲۰۰ میلیون یورو بودجه اعتبار لازم است.
شکایت ایران خودرو از شهرداری برای این دوره مدیریت شهری نیست
زاکانی در مورد شکایت ایران خودرو از شهرداری با اعلان اینکه این مساله در ارتباط با حساب های در میان است و برای حالا هم نیست، اظهار نمود: ما میراث دار یک گذشته هستیم که هم خوبی داشته و هم خرابکاری شده که خوب و خرابکاری به ما رسیده و ما هیچگاه ناله نکردیم و سیاه نمایی نکردیم و این مساله هم جزو خرابکاری هایی بوده که برای حال حاضر نیست.
وی با اعلان اینکه ما درگیر پرونده های گذشته هستیم بگونه ای که در یک مورد قراردادی بسته شده که زمین به مال غیر دادند و از دهه ۷۰ گرفتار هستیم اظهار داشت: ۲۲ ماه و یک روز است که از حضور ما در شهرداری تهران می گذرد و سعی کردیم که کار نماییم و خوب کار نماییم و هر چقدر هم کار نماییم کم است.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، در نشست شهردار تهران، علیرضا زاکانی از حسین تبریزی خبرنگار پیشکسوت حوزه شهری تقدیر و تشکر کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب