مشکلات جدید مردم و مشاوران املاک با پیشنویس قراردادها
به گزارش مسکن گزین، نایب رییس اتحادیهی مشاوران املاک تهران اظهار داشت: استفاده از پیشنویس برای تنظیم قراردادها و رفتن به دفاتر اسناد رسمی، مشکلاتی برای مردم بوجود آورده است.
به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر طبق قانون، از سوم تیرماه سال جاری، اسناد مالکیت باید به شکل اسناد استاندارد سبز رنگ منتشر شوند و تمامی مبادلات از راه سامانه خودنویس کاتب انجام گیرد. در این فرایند، برای سازمان ثبت تعهدات و زمان بندی هایی مشخص شده بود. جهت بررسی انجام تعهدات سازمان ثبت و مشکلات مشاورین املاک، برنامهی تلویزیونی «پایش» میزبان صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک و داوو بیگی نژاد، نایب رییس اتحادیهی املاک تهران بود. بیگی نژاد در این برنامه ضمن اشاره به مشکلاتی که پیشنویس برای مردم و مشاوران املاک به وجود آورده است، گفت: اجرای طرح آزمایشی با ۱۶۲ مشاور املاک بدون اطلاع اتحادیه انجام شده است.
آغاز آزمایش تنظیم قراردادهای خودکار در سامانه ثبت اسناد
کشاورز در ابتدا اظهار داشت: «طبق قانون، برای دارندگان اسناد سبز رنگ که پس از لازم الاجرا شدن قانون صادر شده اند، سه راهکار پیشبینی شده است. نخستین راهکار اینست که افراد می توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و قراردادهای خصوصی مانند بیع و مبایعه نامه را تنظیم کنند. این امکان از تیرماه سالجاری در دفاتر اسناد رسمی فراهم گشته است. دومین راهکار در ارتباط با مشاورین املاک است که مکلفند پیشنویس توافقات طرفین را در سامانه ثبت کرده و آنرا برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال نمایند. این سیستم از پانزدهم مرداد ماه در دسترس مشاورین املاک قرار گرفته است و تابحال ۷۳ درصد از آنها از این خدمات استفاده می نمایند.»
او در ادامه بیان نمود: «راهکار سوم در ارتباط با تنظیم قراردادهای خودکار است که مطابق قانون باید یک سال بعد از ابلاغ قانون اجرایی شود. هم اکنون، سازمان ثبت اسناد و املاک پیشنویس های استاندارد برای برخی قراردادها را تهیه کرده و در سامانه ثبت بارگذاری کرده است. این سیستم درحال آزمایش است و ۱۶۲ مشاور املاک از تهران و سایر استان ها در این فرایند مشارکت دارند. بعد از رفع ایرادات، این سیستم به صورت کامل در دسترس تمامی مشاورین املاک و پلت فرم های مجاز قرار خواهد گرفت.»
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک درمورد پروانهی کسب معتبر توضیح داد: «طبق قانون و آیین نامه مربوطه، تنها مشاورینی که دارای پروانه کسب معتبر از وزارت صمت هستند، مجاز به دریافت خدمات و دسترسی به سامانه تنظیم قراردادها هستند. پروانه تخصصی دراین خصوص تعریف نشده و هیچ اشاره ای به آن در قانون یا آیین نامه نشده است. به همین دلیل، فقط کسانیکه از وزارت صمت پروانه کسب معتبر دارند، می توانند از این خدمات بهره گیرند. فهرست این مشاورین از وزارت صمت دریافت و در سیستم ثبت می شود.»
کشاورز اضافه کرد: «درخصوص اسناد صادره بعد از لازم الاجرا شدن قانون، این افراد حق تنظیم قرارداد عادی ندارند و فقط می توانند پیشنویس توافق طرفین را در سامانه درج کرده و برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال نمایند. طبق قانون، این افراد باید ظرف پنج روز به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. در صورتیکه هیچ کدام از طرفین یا فقط یکی از آنها برای اعلام حضور در دفترخانه اقدام نکنند، پیشنویس از سیستم حذف می شود. در صورت مراجعه، سایر مراحل ثبت سند در دفترخانه طی خواهد شد.»
مشکلات اجرای پیشنویس برای مشاورین املاک
در بخش دیگری از برنامه، گفت و گویی تلفنی با داوود بیگی نژاد، نایب زئیس اتحادیهی املاک تهران انجام شد. وی در این گفتگو دربارهی مشکلات مشاورین املاک تشریح کرد: «درحال حاضر، استفاده از پیشنویس برای تنظیم قراردادها و رفتن به دفاتر اسناد رسمی سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم و مشاورین املاک شده است. در ساعات اداری، مشاوران املاک نمی توانند به صورت مستمر به مردم خدمات دهند، در صورتیکه طبق قانون، آنها موظف به ثبت و تهیه کد رهگیری هستند. اگر تبصره ۲ ماده ۳ زودتر در اختیار مشاوران املاک قرار می گرفت، احتیاج به پیشنویس نداشتیم. همچنین، مشاوران املاک که سال ها تجربه در نوشتن قرارداد دارند، از این کار منع شده اند و مردم وادار به رفتن به کافی نت ها می شوند. اجرای مرحله آزمایشی با ۱۶۲ مشاور بدون هماهنگی با اتحادیه ها انجام شده و اتحادیه ها از نحوه کار این سامانه بی اطلاع هستند.»
کشاورز در انتها اظهار داشت: «برای دارندگان اسناد سبز رنگ که بعد از لازم الاجرا شدن قانون صادر شده اند، سه راهکار درنظر گرفته شده است. یکی از این راهکار ها، تنظیم قراردادهای خصوصی از راه دفاتر اسناد رسمی است. این دفاتر از تیرماه سالجاری، مسئولیت تنظیم قراردادها را برعهده گرفته اند و قراردادها باید در سامانه ثبت شوند. هم اکنون، این روند به صورت کامل در حال اجراست. در راه دیگری، مشاورین املاک مکلفند پیشنویس توافقات طرفین را در سامانه ثبت کرده و آنرا برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال نمایند. این کار باید ظرف پنج روز صورت گیرد. در نهایت، قراردادهای خودکار یا با شروط ثابت که مطابق قانون برای یک سال بعد از ابلاغ پیشبینی شده، در صورت نیاز می توانند از اعتبار حقوقی و قضایی برخوردار شوند و حمایت قانونی دریافت نمایند.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب