اهمیت بندر راهبردی چابهار برای هندی ها
مسكن گزین: تهران - ایرنا - تسهیل صادرات كالاهای هندی به كشورهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان و جایگاه استراتژیك بندر چابهار، نشان از اهمیت این منطقه راهبردی برای سرمایه گذاری هندی ها دارد.
به گزارش مسكن گزین به نقل از ایرنا، جایگاه استراتژیك بندرچابهار در جنوب شرقی ایران هندی ها را برای انجام سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل دریایی و بندری ایران بیش از پیش تشویق كرده و نشان داده است نگاه هند استراتژیك است.
هند هم اكنون به یكی از مهم ترین كشورهای صادر كننده كالا و خدمات در جهان تبدیل گشته و بندر چابهار می تواند بعنوان دروازه ورود هندی ها به كشورهای تركمنستان افغانستان، ازبكستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه نقش آفرینی كند.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی كشورمان كه هفته گذشته به هند سفر كرده بود از موافقت ایران و هند برای امضای قراردادهایی به ارزش 2 میلیارد دلار اطلاع داد و به خبرنگار ایرنا اظهار داشت كه در جلسه ای با مقامات هندی، سه مبحث مهم بررسی گردید كه نخستین مبحث شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش یك میلیارد دلار بود.
او حتی تصریح كرد كه در این راستا مقامات شركت هندی طرف قرارداد، هفته گذشته برای بررسی های لازم به ایران سفر كردند و پیشنهادهای خویش را در مورد توسعه راه آهن چابهار به زاهدان را عرضه داده اند.
در حال حاضر چابهار بعنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار می باشد و هندی ها با امضای قراردادی به دنبال سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری برای خرید و نصب تجهیزات بندری در چابهار هستند.
این در حالیست كه چابهار قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال كانتینری برخوردار می باشد و علاوه بر ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه 8. 5 میلیون تن، با آماده شدن پسكرانه های آن می تواند تا 15 میلیون تن ظرفیت هم تولید شود.
در همین راستا مدیرعامل شركت دولتی تولید لوكوموتیو هند (رایتس بهاوانا) هم در سخنانی اعلام نمود كه جزئیات یادداشت تفاهمی كه در زمینه خرید لوكوموتیو با ایران امضا شده بزودی اجرایی خواهد شد.
«راجیو ماهروترا» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اضافه كرد: تفاهم نامه ای كه بعد از دیدار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و سورش پرابو وزیر راه آهن هند در دهلی نو برای خرید 200 دستگاه لوكوموتیو و واگن باری به امضا رسید، بزودی نهایی و اجرایی می گردد و این تفاهم نامه همكاری های آینده هند و ایران در بخش ریلی و راه آهن را تسهیل خواهد نمود.
این مقام هندی همینطور تصریح كرد كه شركت رایتس بهاوانا پیش از این هم با راه آهن ایران در پروژه های دیگر همكاری داشته است، اما امضای این یادداشت تفاهم هم اكنون یك توافق بسیار مهم برای هند به حساب می آید.
از طرفی، وجود ثبات و امنیت در ایران سبب شده هندی ها برای انجام سرمایه گذاری در بندر چابهار و ایران تمایل بیشتری داشته باشند، زیرا ناامنی در كشورهای پاكستان و افغانستان همواره برای كشورهای منطقه نگرانی های زیادی را به وجود آورده است و تنها مسیر امن برای ترانزیت كالا در این منطقه خطوط ریلی و جاده ای ایران است.
روزنامه 'هندو' چاپ دهلی نو هم به تازگی در گزارشی به این مورد پرداخت و نوشت: با وجود مواضع سخت آمریكا ضد ایران، دهلی نو تعهد خویش را در توسعه بندرچابهار ترك نخواهد كرد.
بندر چابهار یك پروژه بزرگ ارتباطی به ارزش تقریبی 20 میلیارد دلاری برای هند به حساب می آید كه می تواند بدون نیاز به پاكستان، تجارت این كشور را با افغانستان و همینطور آسیای مركزی تامین كند.
روزنامه هندو در گزارش خود همینطور به این نكته اشاره نموده است كه متحدان آمریكا همچون ژاپن كه پیش از این برای سرمایه گذاری در بندر چابهار ایران و همكاری با هند در این بندر ابراز علاقه كرده بودند اكنون با احتیاط بیشتری در این خصوص پیش می روند.
یكی دیگر از چالش های هند در بندر چابهار مربوط به دیدار اخیر وزیران چین، پاكستان و افغانستان در پكن است كه این نشست به منظور بررسی و پیوستن احتمالی افغانستان به كریدور اقتصادی چین وپاكستان كه به بندر 'گوادر' پاكستان متصل می شود، برگزار شده بود.
روزنامه هندو در بخش دیگری از گزارش خود با تاكید بر اینكه وزیر راه و شهر سازی ایران نگرانی ها در مورد این دیدار سه جانبه را رد می كند، نوشت: آخوندی می گوید ایران دارای یك شبكه ارتباطی بسیار قوی است و می تواند با همه كریدور ها رقابت كند. بنادر چابهار و گوادر دارای خصوصیت های منحصر به فردی هستند اما در انتها رقابت به همه ما كمك خواهد نمود.
این روزنامه همینطور به نقل از آخوندی نوشت: بندر شهید بهشتی چابهار كه هند در حال ساختن چندین اسكله در آن است تا آخر سال 2018 آماده بهربرداری خواهد شد در حالیكه شركت ریلی ایركن (IRCON) هند بررسی های خود برای ساخت ریل آهن چابهار به زاهدان به ارزش 1. 2 میلیارد دلار را به اتمام رسانده است.
ادیتی بهادوری از كارشناسان امور اقتصادی و سیاسی هند هم در این باره می گوید: هدف اصلی هندی ها از مشاركت در توسعه بندر چابهار، تدارك یك مسیر تجاری با افغانستان بدون عبور از یك كشور سوم است.
وی تصریح كرد كه توسعه بندر چابهار انجام مبادلات تجاری در منطقه را بیش از پیش گسترش داده و هند را در نهایت به كریدور بین المللی 7200 كیلومتری شمال - جنوب تا روسیه متصل می كند.
بهادوری، افتتاح نخستین فاز طرح توسعه بندر چابهار توسط حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را یك تحول تاریخی توصیف كرده و گفته است: افتتاح فاز اول بندر چابهار در جنوب ایران نقش هر دو كشور در ارتقا اتصال كشورهای منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد نمود.
این كارشناس هندی در تشریح نقش بندر چابهار در برقراری صلح و ثبات منطقه، اظهار داشت: اقتصاد افغانستان تابحال از تبعات جنگ رنج می برده و به همین جهت گشایش و الحاق این كشور به اقتصاد منطقه ای و جهانی یك لزوم اصلی برای تثبیت ثبات وضعیت نه تنها در افغانستان بلكه سراسر منطقه است.
بهادوری اضافه كرد: با عنایت به اهمیت بندر چابهار در دسترسی افغانستان به بازارهای جهانی در همصدایی با سیاست های تجاری ایران در منطقه، هند بزرگراه رنج - دلارام را برای این منظور احداث كرد و نخستین محموله هند با استفاده از بندر چابهار به افغانستان ارسال شد.
وی، تقویت بندر چابهار را بعنوان یك طرح بسیار مهم برای هند در تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری خود با نه تنها افغانستان بلكه آسیای میانه و حتی روسیه توصیف كرده و اظهار داشت: روحانی همراه با نخست وزیر هند نارندرا مودی و رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در ماه مه سال 2016 قرارداد سه جانبه چابهار را به منظور تدارك یك كریدور ترابری بین المللی امضا كردند و نخست وزیر هند امضای این قرارداد را بعنوان تحول تاریخی توصیف كرده است.
با وجود مخالفت آمریكایی ها با هرگونه سرمایه گذاری در ایران اما خیلی از كشورهای جهان برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران بسیار علاقمند هستند و با سرمایه گذاری های بیشتر در بندر چابهار این بندر به دلیل موقعیت ممتاز در آینده ای نزدیك به یكی از مراكز بزرگ لجستیك در ایران و منطقه تبدیل خواهد شد.
با وجود اینكه فاز اول طرح توسعه بندرچابهار 2 ماه پیش توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری رسید، اما پهلوگیری كشتی های بزرگ تجاری و كانتینری در این بندر حاكی از اهمیت چابهار برای صاحبان كالا است تا از این منطقه در جنوب شرقی ایران به وسیله ناوگان حمل ونقل جاده ای با هزینه كمتری كالاهای خویش را به سایر مناطق حمل و ای ترانزیت كنند.
توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار در سفر خرداد امسال «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران میان تهران، دهلی نو و كابل با اهدافی همچون فعال سازی كریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه كشور به امضا رسید.
افزایش قابل توجه بهره وری از ظرفیت حمل و نقل دریایی در دریای عمان، بی نیاز شدن خیلی از كشتی های تجاری از ورود به خلیج فارس و طی مسافت بیشتر، قرارگرفتن ایران در مسیر ترانزیتی هند تا آسیای میانه و در اهداف دراز مدت تر، توسعه یكی از محروم ترین مناطق ایران ازجمله اهداف این طرح است كه می تواند در كنار به انجام رسیدن این توافق سه جانبه حاصل شود.
موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار می باشد چون كه این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاكستان را برای هند فراهم كند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار: فرهاد راستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب