یك كارشناس محیط زیست؛
قانون هوای پاك به درستی اجرا نشده است
یک کارشناس محیط زیست ضمن اشاره به نقش خودرو های دیزلی فرسوده و واحدهای صنعتی کوچک مقیاس مختلف در تشدید آلودگی هوای تهران، اظهار داشت: قانون هوای پاک به درستی اجرا نشده است.
محمد حسین بازگیر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره با تبعات آلودگی هوا و تأثیر منفی که بر فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، اظهار نمود: علاوه بر این آلودگی هوا بر روح و روان و اعصاب و جسم انسان هم تأثیر بسیار منفی دارد و سلامتی و کارکرد قلب و عروق و ریه و دیگر اعضای بدن را مختل و تشدید می کند.
وی افزود: بر این اساس از سالهای گذشته دستگاههای مختلف به مبحث آلودگی هوا ورود کردند و در سال ۷۴ قانون «نحوه پیشگیری از آلودگی هوا تدوین» و برپایه آن یکسری تکالیف مشخص شد. همینطور مطالعات و اقدامات فراوانی دراین زمینه انجام شد و در نهایت عوامل انتشار آلودگی در تهران مشخص شدند.
این کارشناس محیط زیست ضمن استناد به سیاهه انتشار هوای تهران اظهار داشت: منابع ثابت شامل منازل مسکونی، صنایع و نیروگاه ها حدود ۴۰ درصد و منابع متحرک مانند خودرو ها و موتورسیکلت ها حدود ۶۰ درصد در آلودگی هوا سهم دارند. با این وجود آنچه بین منابع ثابت و متحرک آلودگی هوا مشترک است این است که عمده ترین آلودگی که ایجاد می کنند ناشی از احتراق سوخت هایی است که باقی مانده آن به صورت گازها و ذرات معلق وارد هوا می شوند.
وی افزود: زمانی بود که برخی سوخت های ما مانند بنزین بسیار بی کیفیت بودند و سیستم احتراق داخل خودرو ها هم ناقص بودند اما به مرور زمان کیفیت سوخت و خودرو ها افزایش پیدا کردند، البته نمی توان اظهار داشت که کیفیت آنها مطابق با استانداردهای جهانی است.
نقش صنایع کوچک مقیاس مختلف در تشدید آلودگی هوا
رییس سابق اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اعلان اینکه آنچه امروز عامل آلودگی هوای تهران است ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون است که ناشی از مصرف سوخت هایی همچون بنزین، گازوئیل و مازوت است، خاطرنشان کرد: طی سالهای ۹۳ تا ۹۷ که در اداره محیط زیست شهر تهران بودیم هر سال از شرکت توزیع فرآورده های نفتی فهرست مصرف کنندگان عمده فرآورده های نفتی سطح استان را گرفته و بررسی می کردیم؛ رتبه اول بیشترین میزان مازوت توزیع شده برای واحدهای ریخته گری و پس از آن با اختلاف زیادی واحدهای تولید آجرهای ماشینی و سنتی و آسفالت بودند.
وی افزود: این واحدها کارگاه های متفرقه ای هستند که در اطراف شهر تهران مستقر هستند و زیاد هم به چشم نمی آیند اما حجم زیادی از نفت کوره ( مازوت) در این واحدها توزیع و مصرف می شود.
این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: در مورد گازوئیل هم بیشترین میزان تحویل شده به منابع ثابت به ترتیب متعلق به گلخانه ها، واحدهای تولید ایزوگام و عایق کاری ها، مرغداری ها، دامداری ها و سیمان بود.
بازگیر ضمن اشاره به نقش واحدهای کوچک مقیاس در تشدید آلودگی هوا اظهار داشت: واحدهای کوچک مقیاس که از سوخت های خطرناک و گاها غیراستاندارد استفاده می نمایند معمولا مهم شمرده نمی شوند، اما آنچه اهمیت دارد این است که تعداد این واحدها زیاد است. ازاین رو می توانند در حد واحدهای صنعتی و نیروگاه های بزرگ مقیاس آلودگی ایجاد کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به سبب اینکه واحدهای صنعتی در رابطه با آلودگی هوا کم اهمیت شمرده می شوند پایش های کمتری از آنها صورت می گیرد، ازاین رو این واحدها عموما از سیستم های احتراقی مناسب و استانداردی برخوردار نیستند و فیلترهای جذب آلایندگی در خروجی دودکش های خود ندارند، با این وجود در سطح وسیعی گازوئیل و مازوت مصرف می کنند.
این کارشناس محیط زیست یکی دیگر از عوامل تشدید آلودگی هوای تهران را بارگذاری بیشتر از ظرفیت زیستی این شهر دانست و اظهار داشت: تمام ظرفیت های زیستی مانند زمین های کشاورزی، زمین های بایر و باغات را که می توانستند با "خود پالایی" تا حدودی از میزان آلودگی هوا بکاهند را با تصرف و ساخت و ساز از بین برده ایم و با تجمیع واحدهای خدماتی، صنعتی و آموزشی در تهران کل کشور را محتاج به این کلانشهر کرده ایم. ازاین رو سبب افزایش جمعیت و فعالیت بیشتر از پیش در پایتخت شده ایم.
وی افزود: مردم مجبور هستند برای کارهای مختلف خود همچون تکمیل درمان و آموزش از دورترین نقاط کشور به تهران سفر کنند و همین مساله سبب تفاوت بسیار زیاد در جمعیت شب و روز تهران شده است.
محدودیت و ممنوعیت برای تردد خودرو های دیزلی و فرسوده در شهر تهران وجود ندارد
رییس سابق اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به نقش خودرو ها در ایجاد آلودگی هوا اظهار داشت: حالا در جاده های کشور تنها خودرو های سنگینی می توانند تردد کنند که معاینه فنی دارند و سن مصوب آنها هم رعایت شده باشد. ازاین رو خودرو های فرسوده نمی توانند در هیچ یک از جاده های کشور تردد کنند. این در حالیست که این ساز و کار در شهری مانند تهران وجود ندارد و خودرو های دیزلی فرسوده زیادی در سطح شهر تردد می کنند.
به گفته وی، برپایه قانون هوای پاک، شهرداری، وزارت کشور و سایر دستگاههای ذی ربط موظف شده اند برای تردد خودرو های آلاینده و از رده خارج شده سیستمی را طراحی نمایند تا هم آلودگی هوا کاهش پیدا کند و هم جوابگوی خدماتی که شهر به آن نیاز دارد باشد، اما آنچه در عمل صورت گرفت تنها اعمال طرح ترافیک بود که به تنهایی نمی تواند سبب کنترل آلودگی هوا شود.
شاخص کیفیت هوا مبین برآیند عملکرد متولیان در زمینه کاهش آلودگی هوا است
این کارشناس محیط زیست با اعلان اینکه برآیند عملکرد دستگاههای متولی در میزان شاخص آلودگی هوا قابل مشاهده می باشد، اظهار نمود: با این وجود نه می توان اظهار داشت که هیچ اقدامی در زمینه آلودگی هوا صورت نگرفته و نه می توان اظهار داشت که اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا به اندازه کافی بوده و منتج به نتیجه شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوا معضلی است که تک تک آحاد جامعه به سهم خود در ایجاد آن تأثیر و نقش دارند و از آن هم تاثیرپذیرند، اما متولیان امر باید بتوانند مردم را در زمینه کاهش آلودگی هوا با خود همراه کنند و نسبت به افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف اقدام نمایند.
به گفته بازگیر، در همه جای دنیا ثابت شده که تنظیم دمای منازل می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک نماید. این در حالیست که برق در کشور ما از فرایند مصرف سوخت های فسیلی تولید می شود و اصلاح الگوی مصرف برق و گاز بطور قطع می تواند در کاهش آلودگی هوا هم موثر باشد.
وی با استناد به قانون هوای پاک تصریح کرد: برپایه این قانون صدا و سیما باید به مردم در زمینه اصلاح الگوی مصرف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کند، اما مسئله این است که این مورد چگونه بیان می شود و تا چه میزان می تواند در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد.
بازگیر در انتها اظهار داشت: تنها یک نهاد یا سازمان مانند سازمان حفاظت محیط زیست، نمی تواند به تنهایی فرهنگ اصلاح الگوی مصرف و استفاده صحیح و مفید از خودرو ها را جا اندازد. ازاین رو قانون تکلیف کرده تا تمام دستگاه ها و نهادها با کمک یکدیگر در زمینه کاهش آلودگی هوا و فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف برق و گاز و … اقدام نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب