معاون محیط زیست تهران:
عامل مهم آلودگی هوای تهران خودرو های دیزلی هستند نه مازوت
به گزارش مسکن گزین درپی انتقادات اخیر بعضی از اعضای شورای شهر نسبت به آلودگی هوای تهران و احتمال مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران ضمن تاکید مجدد بر اینکه طی چند ماه اخیر هیچ یک از نیروگاه ها و واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس اطراف شهر تهران سوخت مازوت مصرف نکرده اند، اظهار داشت: گرچه افزایش دی اکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که خودرو های دیزلی مهم ترین نقش را در انتشار آن دارند.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، سید آرش حسینی میلانی - رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران- روز یکشنبه ( ۳۰ آذر ماه) اظهار داشت که احتمال مصرف سوخت مازوت یا گازوئیل آلوده وجود دارد و زهرا نژادبهرام - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران- هم در همان روز ضمن اشاره به صحبت های سال قبل رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - عنوان کرده بود که «چون ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم این مازوت ها را در شهرها بسوزانند. نکته قابل توجه دیگر آنکه خود ایشان اعلام نمودند که «آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می دهد».
محمد رستگاری در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه افزایش دی اکسید گوگرد تنها در ارتباط با مصرف سوخت مازوت نیست، اظهار داشت: افزایش غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در هوا می تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون برخی فعالیتهای تولیدی کارخانه ها باشد اما علت قطعی افزایش دی اکسید گوگرد باید بررسی و مطالعه شود. با این وجود برپایه گشت و پایش های مستمری که از تمام نیروگاه ها و صنایع بزرگ مقیاس اطراف شهر تهران داشته ایم باز هم تاکید می نماییم که هیچ یک از این واحدها طی ماه های اخیر همچون آبان و آذر مبادرت به مصرف سوخت مازوت نکرده اند.
وی ضمن اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ روز از سال، تهران در شرایط آلودگی به سر می برد، اظهار نمود: آلاینده شاخصی که بیشترین روزهای آلوده را رقم می زند ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که گاهی در بعضی از ایستگاه ها عدد آن به ۱۶۰ تا ۱۷۰ هم می رسد.
وی افزود: مسئله اصلی آلودگی هوای تهران در ارتباط با انتشار و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم همینطور طبق مطالعات شهرداری تهران، خودرو های دیزلی نقش اصلی را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند و یکی از مهم ترین و ساده ترین راهکاری کاهش غلظت این آلاینده نصب فیلتر دوده برای اتوبوس های شرکت واحد است که متاسفانه طی سالهای گذشته به آن توجه کافی نشده است.
رستگاری تصریح کرد: طبق مطالعات و بررسی های انجام شده ۶۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است و باید به این مسئله توجه بیشتر و در این حوزه اقدامات موثرتر و جدی تری صورت گیرد.
معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه طی گشت و پایش های انجام شده بعضی از کارخانه های جنوب و جنوب غرب تهران اخطاریه دریافت کرده اند، اظهار داشت: انتشار آلاینده دی اکسید گوگرد می تواند در بعضی موارد در ارتباط با فرآیند کارخانه های تولیدی باشد. کارخانه های اطراف تهران و جنوب و جنوب غرب تهران را رصد کرده ایم و به بعضی از این واحدها که میزان انتشار آلاینده دی اکسید گوگرد خروجی آنها بالاتر از حد استاندارد بود، اخطار داده ایم.
وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی فارغ از اینکه چه نوع سوختی را مصرف کنند، در فرآیند تولید یک سری گازهایی را تولید می کنند که دی اکسید گوگرد هم می تواند یکی از آنها باشند. ازاین رو افزایش میزان انتشار دی اکسید گوگرد در خروجی این واحدها صرفاً دلیل بر مصرف سوخت مازوت این واحدها نیست. با این وجود کارخانه هایی که میزان دی اکسید گوگرد خروجی آنها بالاتر از حد استاندارد بود را بررسی نموده و به آنها اخطاریه داده ایم و تابحال در هیچ یک از آنها سوخت مازوت مصرف نشده است.
رستگاری در انتها صحبت های خود اظهار داشت: در آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مشخص کرد که چه میزان سوخت مازوت توزیع می نماید که این میزان خیلی کم و ناچیز بود.
به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، طی سال ۹۷ اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای ندادند و مبحث "خرید فیلتر دوده " از ردیف این اعتبار حذف شد. عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس ها سبب می شود که خروجی خودرو های دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق مردم شود. علاوه بر این همواره به شورای تهران به علت عدم اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس ها انتقاداتی وجود داشت. تجریشی پیش از این هم اظهار کرده بود که شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف نمود بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس ها هم خودداری کرد. متاسفانه هم اکنون هیچ گزینه ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامه ای برای این امر عرضه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه ای اختصاص نداده است.
منبع: مسكن گزین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب