تبدیل راه آهن تهران-تبریز به مسیر دوچرخه سواری
مسكن گزین: مدیر عامل شركت یادمان سازه شهرداری تهران در مورد جزئیات پروژه شارباغ توضیحاتی را ارائه نمود.
حسن صفات در گفت و گو با ایسنا، در مورد پروژه "شارباغ" (شار به مفهوم تعاملات اجتماعی) اظهار نمود: در سال ۸۳ مسئولان وقت راه آهن تصمیم گرفتند تا به سبب مشکلات ایجاد شده، خط راه آهن تهران- تبریز را که از داخل مناطق مسکونی شهر تهران عبور می کرد به زیرزمین منتقل کنند و عملیات اجرائی پروژه انتقال خط راه آهن تهران- تبریز به زیر زمین، در سال ۸۶ شروع شده و نهایتا این مهم در سال ۹۲ به انتها رسید و با احداث۹ کیلومتر تونل، در حدود ۳۰ هکتار از فضای شهری در منطقه ۱۷ و ۱۸ آزاد سازی شد.
وی افزود: شرکت راه آهن در بخش هایی از این ۹ کیلومتر، فضاهایی را به سوله های تاسیسات و پارکینگ اختصاص داده بود، اما این فضای خالی، رفته رفته به یک فضای بی دفاع شهری تبدیل شد و بروز انواع و اقسام لطمه های اجتماعی در این فضاهای رها شده، کم کم موجبات نارضایتی مردم را فراهم نمود اما آنجایی که این محوطه در اختیار شرکت راه آهن بود، شهرداری تهران اجازه ورود به این زمین های رها شده را نداشت.
صفات اضافه کرد: بتازگی تفاهم نامه ای میان شهرداری تهران و شرکت راه آهن منعقد شده تا بر طبق آن شهرداری بتواند از این فضای روگذر به نفع مردم استفاده نماید و برهمین اساس مسابقه طراحی بازآفرینی این ۹کیلومتر مسیر را که در ابتدا به طرح نیلوفری (شارباغ فعلی) شهرت یافت برگزار کرد که حدود ۲۴۰ تیم طراحی در آن شرکت کردند و نهایتا یک طرح انتخاب و بعنوان برنده این مسابقه اعلام گردید.
وی با اعلان اینکه این ۹ کیلومتر فضای رها شده، هموار است و برای دوچرخه سواری و پیاده روی بسیار مناسب می باشد، اظهار داشت: به جرات می توان اظهار داشت که در هیچ جای تهران فضای مسطح یکپارچه این چنینی وجود ندارد و می توان از این روگذر برای توسعه کارهای فرهنگی بهره برد.
مدیرعامل شرکت یادمان سازه شهرداری تهران در تشریح جزئیات طرح روگذر راه آهن تهران- تبریز که به پروژه شارباغ تغییر نام داده شده است، اضافه کرد: در این طرح ۲۳ کوشک پیش بینی شده که این ساختمان های کوشک مانند بعنوان ایستگاه دوچرخه، موزه، مراکز فرهنگی، فضای تجاری، مراکز مخصوص بانوان و... استفاده خواهند شد و تمامی این کوشک ها در فضای سبز طراحی شده اند.
صفات در تشریح مراحل ساخت شارباغ اظهار داشت: بر طبق توافق نامه منعقد شده شهرداری تهران می بایست ۱۸۰ میلیارد تومان به راه آهن پرداخت کند تا این عرصه ۳۰ هکتاری در طول ۹ کیلومتر تحویل شهرداری شود که در فاز اول ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده و به ازای آن ۲.۷ کیلومتراز این ۹ کیلومتر آزادسازی شده و ما نیز در شرکت یادمان سازه بعنوان مجری پروژه شارباغ، با یک پیمانکار قرار داد منعقد کردیم تا نسبت به تجهیز کارگاه برای ساخت در ۲.۷ کیلومتر اقدام نماید.
وی با اعلان اینکه هنوز مشاور طرح، در حال نهایی کردن طرح کلی شارباغ است که تا یک ماه آتی این مهم تعیین تکلیف می شود، اظهار داشت: ما با پیمانکار فاز اول قرارداد ۹ ماهه منعقد کردیم تا در طول این مدت یک کیلومتر فاز اول شارباغ را تحویل شهرداری تهران بدهد و هم اکنون مشغول خاکبرداری برای راه اندازی کوشک ها است.
صفات با اعلان اینکه در طراحی انجام شده، چهار زون برای شارباغ تعیین شده اما به سبب ملاحظات در زون دو، بررسی ها هنوز به پایان نرسیده است، اضافه کرد: در زون دو مسیر شارباغ دقیقا مقابل امامزاده حسن خواهد بود که به همین دلیل از مشاور خواسته ایم کاربری کوشک های این زون را مطابق با فضای معنوی امامزاده تغییر دهد.
وی با اعلان اینکه اهتمام می شود بر طبق برنامه ریزی های انجام شده تا ۹ ماه آتی حداقل ۲.۷ کیلومتر مسیر دوچرخه و پیاده روی شارباغ را تحویل اهالی و مردم شهر تهران دهیم، اشاره کرد: باید بگویم پروژه شارباغ یکی از منحصر به فردترین پروژه های شهری در جنوب تهران است که به بهبود فضای شهری در مناطق ۱۷ و ۱۸ کمک قابل توجهی می کند و تبدیل این فضای روگذر به بوستان و فضای فرهنگی سبب کاهش لطمه های اجتماعی در این مناطق به خصوص معتادان متجاهر می شود، البته امیدواریم همه دستگاه های اجرائی به شهرداری تهران کمک کنند تا بتوانیم هرچه سریعتر این ۹ کیلومتر را برای مردم تهران آماده نماییم.
منبع: مسكن گزین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب