حراج هواپیماهای ایران

حراج هواپیماهای ایران به گزارش مسكن گزین در حالیكه روحانی، آخوندی دارای برند جهانی در زمینه خرید هواپیماهای برجامی معرفی نمود، اما ایرباس در پی ناتوانی دولت از انتخاب فاینانسور، A ۳۲۰ های هما را به ایرلاین های خارجی فروخت.



به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، در ایام پایانی اردیبهشت ماه امسال در مراسم ورود ۴ فروند ای تی آر ۷۲ ـ ۶۰۰ از فرانسه به فرودگاه مهرآباد، فرهاد پرورش مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ورود ۴ فروند ایرباس ۳۲۰ A تا آخر ۲۰۱۷ اطلاع داده بود، اما به نظر می رسد ایرباس تصمیم گرفته در انتها خط تولید محصولات خود، رجیستر هواپیماهای ۳۲۰ A سفارش داده شده از جانب ایران را به شركت های هواپیمایی دیگری تغییر دهد.
با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس هم از چند شركت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی كرده و گویا هواپیماهایی كه برای به فروش به ایران كاندید كرده بود را اخیرا به كشورهای دیگری فروخته است. شركت های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس های ۳۲۰ ایران هستند كه به علت عدم تأمین مالی آنها، شركت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شركت های هواپیمایی غیر ایرانی را بر روی بدنه هواپیماها ثبت كرده است.
پرورش اردیبهشت ماه امسال گفته بود ایران ۷ فروند هواپیمای برجامی كه تا آن زمان دریافت كرده (كه بعدا اعلام گردید ۲ فروند ای تی آر را هم كه در مهرماه و در دوره مدیرعاملی زهره شرفبافی به مجموعه هواپیماهای جدید اضافه شد) به طور تمام نقدی و از محل منابع صندوق توسعه ملی از شركت های هواپیماسازی ایرباس و ای تی آر خریداری كرده و قرار شده تا با تعیین فاینانسور، مابه التفاوت نقدی و اقساطی این هواپیماهای وارد شده به كشور، به عنوان پیش پرداخت برای خرید تعدادی از هواپیماهای بعدی در نظر گرفته شود.
با این حال بعد از آنكه امانوئل مكرون رئیس جمهور فرانسه در ایام ابتدایی آبان ماه بر پایبندی كشورش به قرارداد ایرباس با ایران و به طور كلی برجام در گفت وگوی تلفنی با روحانی تاكید كرد، تنها چند روز بعد در دیدار با رئیس جمهور آمریكا بر تبعیت كامل فرانسه از تصمیمات ترامپ صحه گذاشت. این در حالی بود كه دولت دوازدهم در فاصله همان چند روز در تبلیغات وسیعی بر تفاوت رفتار میان اروپایی ها و آمریكایی اصرار داشت ولی این تبلیغات تنها چند روز دوام آورد و دولت فرانسه تصمیمات ترامپ را به برجام ترجیح داد.
به نظر می رسد هواپیمایی جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در یافتن فاینانسور برای خرید ۹۷ فروند ایرباس باقی مانده (تا كنون تنها ۳ فروند ایرباس بعد از برجام واد كشور شده است) با مشكلات فراوانی روبه رو است. چراكه خیلی از بانك ها، مؤسسات اعتباری و شركت های واسطه گر در فاینانس، به علت سخرانی جنجالی اخیر ترامپ در مورد عدم پایبندی ایران به برجام و تقاضایش از كنگره برای ورود به این قضیه، حاضر به ورود به مبحث تضمین و تأمین مبلغ فاینانس برای خرید ایرباس های مذكور در قرارداد با ایران نیستند.
از سوی دیگر چهارشنبه شب هم مجلس نمایندگان آمریكا طرح منع فروش بوئینگ به ایران را تصویب و آن را برای تصویب در سنا به این مجلس فرستاد. در صورتی كه این طرح در مجلس سنا هم به تصویب برسد، برای اجرا و قطعی شدن نیاز به امضای رئیس جمهور این كشور دارد كه احتمال تأیید آن از جانب ترامپ با عنایت به سخنرانی ها و مواضع تندش در زمینه پاره كردن برجام، بسیار بالاست.
همه این شكست ها در حالی رخ می دهد كه امضای قرارداد با سه شركت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما، ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند و ای تی آر برای خرید ۲۰ فروند هواپیما، از معدود دستاوردهای دولت در دوره پسابرجام محسوب می شد و بخش مهمی از تبلیغات ریاست جمهوری دوازدهم حول و حوش این اقدام وزیر راه و شهرسازی متمركز بود و هم اكنون خبری از نتایج مذاكرات و امضای قراردادها تا اطلاع ثانوی نیست.

ضمن اینكه رئیس جمهور در مراسم معرفی وزرای دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی در هنگام تشریح خصوصیت های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: «من وزیری با برند جهانی می خواهم. من آقای آخوندی را می خواهم كه وقتی خواستیم هواپیما بخریم، هر روز نیاید به من بگوید پولش را از كجا بیاورم. »؛ اما متاسفانه این وزیر با برند جهانی، به علت ترس فاینانسورهای بین المللی برای تأمین مبالغ مورد نظر ایرباس به عنوان پیش پرداخت هواپیماهای باقی مانده، هم اكنون با مشكل روبه رو شده و ایرباس هم با اطلاع از این مورد و همینطور دانستن این وضعیت كه ایران تا مدت طولانی از امكان تأمین پیش پرداخت ها ناتوان خواهد بود، هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ متعلق به ایران را به كشورهای دیگر واگذار كرده است. ازاین رو نه از ایرباس ها خبری هست و نه از بوئینگ ها؛ به عبارت دیگر تبلیغات گسترده ای كه دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه خرید هواپیمای نو به راه انداخته بود، پوچ از آب درامد.
آقای وزیر كاش هواپیمای ۵ساله خریده بودید
از سوی دیگر پول نقدی كه بابت خرید ۹ فروند هواپیمای قبلی به ایرباس و ای تی آر پرداخت كرده ایم هم قابل بازگشت نیست. پولی كه می شد با آن بیش از ۳ برابر همین تعداد هواپیمای «نو» ی خریداری شده، هواپیماهای با عمر كمتر از ۵ سال خریداری كرد. كاری كه نه نیاز به فاینانسور داشت و نه مجوز اداره دارایی های خارجی آمریكا (اوفك) متعلق به وزارت خزانه داری این كشور. بلكه هواپیمایی هما می توانست با قرادادی كاملا دو طرفه، چندین فروند هواپیمای پهن پیكر و باریك پیكر از شركت های هواپیمایی معتبر دنیا خریداری كند.
ناكامی آخوندی در خرید هواپیماهای نو در حالی رخ داده كه زلزله اخیر استان كرمانشاه نشان داد وی در حوزه دیگر كاری اش، یعنی مسكن و ساختمان هم ضعف جدی دارد. جدا از اینكه وی هنوز با گذشت قریب به یك هفته در مناطق زلزله زده حضور پیدا نكرده، تخریب بناهایی كه در دوره مدیریت وی تولید شده اند هم از موضوعات قبل توجه مردم و رسانه ها در ایام اخیر بوده است، از جمله بیمارستان سرپل ذهاب كه امسال راه اندازی شد. بیمارستان های فروریخته در زلزله غرب كشور كه توسط سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی تولید شده (بیش از ۱۲۰ بیمارستان در سراسر كشور از جانب این سازمان به عنوان یكی از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی تولید شده یا در حال ساخت در طول ۵ سال قبل بوده اند) ضعف مدیریت آقای «برند جهانی» در هر دو حوزه حمل و نقل و ساخت بناهای دولتی را نمایان كرد
 

1396/08/26
19:28:34
5.0 / 5
5950
تگهای خبر: شهرسازی , وزارت راه و شهرسازی , هواپیمایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک