تخلف برخی ایرلاین ها فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی

تخلف برخی ایرلاین ها فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی مسکن گزین: فروش بلیت بیزینس کلاس با ارائه خدمات اکونومی توسط برخی شرکت های هواپیمایی داخلی، مصداق بارز تضییع حقوق مسافران و تخلف آشکار است.



به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، بلیت های بیزینس کلاس در دنیای سفرهای هوایی بعنوان یکی از انتخاب های لوکس و راحت برای مسافران شناخته می شود. این نوع بلیت ها معمولا همراه با خدمات ویژه ای هستند که هدف آنها عرضه تجربه ای راحتتر، خصوصی تر و متفاوت تر از پروازهای اکونومی است. با این وجود، در بعضی پروازهای داخلی ایران، مشاهده می شود که مابین انتظارات مسافران از بلیت های بیزینس کلاس و امکانات واقعی عرضه شده تفاوت هایی وجود دارد.
در سطح بین المللی، بلیت های بیزینس کلاس به صورت معمول خصوصیت هایی نظیر صندلی های بزرگ تر، فضای بیشتر، پذیرایی باکیفیت بالا و دسترسی به خدمات ویژه همچون اینترنت پرسرعت، پک های بهداشتی لوکس و استفاده از سالن های اختصاصی فرودگاهی را شامل می شوند. این خصوصیت ها به مسافران این امکان را می دهند که در طول پرواز تجربه ای راحت و بدون دغدغه داشته باشند.
از دیگر مزایای بلیت های بیزینس میتوان به امکان استراحت کامل با صندلی هایی که قابلیت تخت شو دارند، اشاره نمود. همینطور پذیرایی در بیزینس کلاس شامل غذاهای متنوع و باکیفیت تر است که با عنایت به سلیقه مسافران به صورت اختصاصی سرو می شود. خدمات دیگری همچون اولویت در چک این، تحویل سریع تر بار و خدمات ویژه بعد از پرواز، از دیگر خصوصیت هایی است که برای این کلاس پروازی درنظر گرفته شده است.
اما در بعضی از پروازهای داخلی ایران، شرکتهای هواپیمایی بلیت های بیزینس کلاس را با قیمت های نجومی به فروش می رسانند، در حالیکه امکانات موجود در این پروازها تفاوت زیادی با آن چه که انتظار می رود، ندارد. در بعضی از این پروازها، مسافران شاهد صندلی های معمولی مشابه با بلیت اکونومی یا اقتصادی هستند که هیچ گونه قابلیت تبدیل به تخت شو یا ایجاد فضای بیشتر را ندارند. همینطور پذیرایی در این پروازها مشابه با کلاس اکونومی است و در خیلی از موارد، خدماتی که برای بیزینس کلاس درنظر گرفته می شود، در سطح استانداردهای بین المللی قرار ندارد.
این وضعیت سبب شده است تا بعضی از مسافران از کیفیت خدمات عرضه شده رضایت نداشته باشند و حتی احساس کنند که بلیت بیزینس کلاس بیشتر یک برچسب قیمتی است تا یک پرواز راحت. بلیط های اکونومی (economy) و بیزینس (business class) تفاوت هایی با هم دارند که مهم ترین آن تفاوت قیمت این دو کلاس پروازی است.
واژه فرانسوی اکونومی به معنای صرفه جویی است و همان گونه که از نامش مشخص است این نوع کلاس پروازی نسبت به سایر کلاس های پروازی به صرفه تر بوده و قیمت پایین تری دارد و در واقع ارزان ترین کلاس پروازی را به خود اختصاص می دهد. کلاس بیزینس یا تجاری در رده دوم کلاس های پروازی قرار می گیرد و معمولا با عرضه امکانات و خدماتی گسترده تر نسبت به اکونومی قیمت بلیط هواپیما آن بالاتر است.
در شرایطی که قیمت بلیت های اکونومی خود بشدت افزایش پیدا کرده است و خیلی از مسافران برای دسترسی به امکاناتی بهتر، به بلیت های بیزینس کلاس روی می آورند، قیمت های بالاتر بلیت های بیزینس و عدم انطباق امکانات با آن چه که از این کلاس پروازی انتظار می رود، به شکلی بی اخلاقی در رعایت حقوق مسافران به شمار می آید. این روند باعث صدمه به اعتماد مسافران می شود و در واقع نشان دهنده نوعی سوءاستفاده از موقعیت موجود است.

فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی تخلف است

در همین راستا، علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: برخی مسافران بلیت هواپیما را با نرخ کلاس بیزینس خریداری می کنند، اما خدمات عرضه شده در هواپیما در حد کلاس اکونومی است. نرخ بلیت بر مبنای قیمت بیزینس کلاس محاسبه می شود، در حالیکه تسهیلاتی که به مسافر عرضه می شود، مطابق با خدمات اکونومی یا معمولی است.
منظری افزود: در این موارد، پیگیری حقوقی امکانپذیر است، چونکه مقررات مشخصی برپایه ایکائو برای عرضه خدمات بیزینس کلاس وجود دارد. طبق این مقررات، شرکتهای هواپیمایی موظف به عرضه خدمات ویژه ای شامل غذای خاص، سرویسهای اختصاصی و امکانات متفاوت در مقایسه با اکونومی کلاس هستند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری بر این امر نظارت دارد و در صورت مشاهده تخلف، مسافران می توانند شکایت خویش را ثبت کنند. در صورتیکه شرکت هواپیمایی تخلف کرده باشد و خدمات متناسب با بلیت فروخته شده را عرضه نکرده باشد، موظف به استرداد وجه به مسافر خواهد بود.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در قالب الزامات خدمات بیزینس کلاس، صندلی ها باید راحتتر و بزرگ تر باشند، فاصله میان صندلی ها نسبت به اکونومی بیشتر باشد و خدمات پذیرایی هم باکیفیت بالاتری عرضه شود.
منظری در انتها تصریح کرد: فروش بلیت بیزینس و عرضه خدمات اکونومی تخلف به حساب می آید و قابلیت پیگیری قانونی دارد.

ضرورت تطبیق خدمات بیزینس کلاس با استانداردهای بین المللی

به گزارش مسکن گزین به نقل از مهر، شایان ذکر است که رئیس دیوان عدالت اداری در ۲۶ خرداد ۱۴۰۳، با عنایت به شکایت برخی شرکتهای هواپیمایی، رای داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ گذاری در قسمت حمل و نقل هوایی داخلی نیست. بر همین مبنا قیمت گذاری بلیت هواپیما به خود شرکتهای هواپیمایی سپرده شد، اما این در حالیست که متولیان مربوطه باید نسبت به عملکرد ایرلاین ها توجه ویژه داشته باشند، تا طبق آن چه که از مسافران پول دریافت می کنند، در مقابل هم خدمات عرضه نماید.
کارشناسان صنعت هوانوردی اعتقاد دارند که شرکتهای هواپیمایی باید به استانداردهای بین المللی پایبند باشند و در صورت عدم امکان عرضه خدمات بیزینس کلاس باکیفیت، از فروش بلیت های بیزینس که قابلیت های استاندارد را ندارد، اجتناب کنند. رعایت حقوق مسافران و شفافیت در عرضه خدمات، اصلی ترین عواملی است که می تواند اعتماد عمومی به صنعت هوانوردی را تقویت کرده و رضایت مسافران را جلب نماید.


منبع:

1404/02/09
11:13:30
5.0 / 5
10
تگهای خبر: استاندارد , تجاری , تسهیلات , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای کاربران مسکن گزین در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک

مسکن گزین: خانه رویایی شما اینجاست! با مسکن گزین، ملک مناسب خویش را سریع تر پیدا کنید